شاید تاکنون برای خود یا یکی از اطرافیان، عارضه‌ای به‌نام انگشت ماشه‌ای پیش آمده باشد‌؛ حالتی است که در آن حرکت تاندون ماهیچه‌های خم‌کننده (فلکسور) انگشتان در داخل نیام عضله به‌راحتی صورت نمی‌گیرد و ممکن است با درد همراه باشد.
کد خبر: ۱۲۴۰۰۳۷

در این حالت نیام عضله متورم و کلفت می‌شود و معمولا در خانم‌های میانسال (‌45 تا 55سال‌) شایع‌تر بوده و شیوع آن در زنان دو تا شش برابر مردان است. انجام کارهای تکراری با دست، بیماری روماتیسم مفصلی و دیابت از عوامل زمینه‌ساز انگشت ماشه‌ای است. در این بیماری ممکن است چند انگشت با هم درگیر شوند یا می‌تواند همه انگشتان دست را درگیر کند، ولی معمولا انگشت حلقه و وسط و شست بیشتر از سایرین در معرض ابتلا هستند.
علائم بیماری چیست؟
در مراحل ابتدایی بیمار ممکن است فقط دردی در محل اتصال انگشت به کف دست داشته باشد. در این مرحله تشخیص بیماری مشکل است. در مراحل پیشرفته‌تر انگشت گیر می‌کند. به این معنی که وقتی بیمار می‌خواهد انگشت خم کرده خود را صاف کند، با یک گیر مواجه می‌شود. با کمی فشار انگشت صاف می‌شود.
در حین صاف کردن انگشت،‌ ممکن است
یک صدای تقه احساس یا شنیده شود. در مراحل پیشرفته‌تر، گیر به‌راحتی رد نمی‌شود و بیمار باید از دست دیگرش کمک بگیرد تا با فشار انگشت را صاف کند. در مراحل کاملا پیشرفته انگشت صاف نمی‌شود و حرکت انگشت کاملا محدود می‌شود.
درمان بیماری چگونه است؟
در مراحل ابتدایی بیماری، درمان غیر‌جراحی است. اجتناب از انجام فعالیت‌های مکرر مثل تایپ کردن و کارهایی که به‌صورت مکرر انگشت‌ها باز و‌ بسته می‌شوند یا در حالت مشت شده قرار می‌گیرند توصیه می‌شود.
استفاده از آتل به منظور بی‌حرکت کردن موقت انگشت کمک‌کننده است.
استفاده از داروهای ضد التهاب خوراکی در مراحل دردناک بیماری توصیه می‌شود.
تزریق داخل غلاف تاندون توسط پزشک متخصص یک روش درمانی موثر است.
فیزیوتراپی شامل لیزر درمانی، یونتوفورز و ماساژ کمک‌کننده است.
در صورتی که هیچ‌یک از درمان‌های ذکر شده موفق نباشد، عمل جراحی کمک‌کننده است.

دکتر مجید حیدریان

فوق تخصص درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها