فعلا سامسونگ را سردمدار بازار گوشی‌های اندروید می‌شناسند؛ شرکتی کره‌ای که از موفق‌ترین نشان‌های تجاری تولیدکننده گوشی‌های هوشمند است. این شرکت در حوزه‌های مختلف الکترونیکی و صنعتی نیز فعالیت می‌کند و تاکنون نوآوری‌های بسیاری را به بازار عرضه کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۸۸۱۷

این شرکت در رقابت با شرکت اپل شروع به تولید گوشی‌های پرچم‌داری کرد که با کیفیتی فوق‌العاده و ویژگی‌هایی چشمگیر، بازار مخاطبان را به خود جذب کند. گلکسی نوت ۷ از پرچم‌دارانی بود که امکانات جدیدی مثل ضد‌آب بودن، قلم منحصر‌به‌فرد و صفحه نمایش خمیده (همچون گلکسی اس‌۷) داشت و البته براساس شماره‌گذاری قبلی سامسونگ، باید گوشی نوت ۶ نام‌گذاری می‌شد. اما از طرفی همگام‌سازی با سری اس و از طرف دیگر تلاش برای رقابت با اپل و پیش‌دستی در ارائه نسخه جدید سبب شد سامسونگ نسخه جدید خود را گلکسی نوت ۷ بنامد. این گوشی در تابستان 1395 عرضه شد و همه چیز خوب و رویایی به نظر می‌رسید تا آنجا که اولین گزارش‌ها از خرابی و انفجار گوشی‌های نوت ۷ اعلام شد. کم‌کم کاربران زیادی از سراسر دنیا اعلام کردند که گوشی سامسونگ‌شان در کیف یا هنگام شارژ منفجر شده است!
همزمان با این اخبار اپل از سری۷ خود رونمایی کرد و بحران واقعی سامسونگ شروع شد. این مساله چند ماه ادامه داشت تا در نهایت سامسونگ تولید نوت ۷ را متوقف و فراخوان جمع‌آوری آن را اعلام کرد. در این ماجرای شکست، نکات فراوان کسب‌وکاری نهفته است که در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است:
پذیرش شکست، نجات یک نشان
سامسونگ در شرایطی که روی سود فروش نوت ۷ سرمایه‌گذاری بالایی کرده بود و به دنبال سهم بازار مناسبی با کمک سری جدید گوشی‌های خود بود با یک بحران جدی مواجه شد. راه‌های مختلفی برای مقابله با این بحران وجود داشت؛ مثلا تعمیر نسخه‌هایی که با مشکل مواجه شده بودند یا انکار مساله، اما سامسونگ پیش از ارائه نوت ۷ هزینه زیادی هم برای برند خود کرده بود. اعتراف به شکست از خشم کاربران کاست و سامسونگ با جمع‌آوری همه نسخه‌ها از بازار و جبران خسارت توانست ذهنیت کاربران را از خود راضی کند. تصور بر آن بود که سامسونگ تولید سری نوت را متوقف می‌کند، اما با تولید و عرضه نوت ۸ مشخص شد که سامسونگ به دنبال احیای برند نوت و جبران بدنامی آن در بازار است. تصمیم سامسونگ ممکن است در آن زمان هزینه زیادی به بار آورده باشد اما در طولانی‌مدت خسارت‌هایی همچون از بین رفتن یک خط تولید و جایگاه برند خود را تا حد زیادی کاهش داد.
آزمون آزمایشگاهی در برابر واقعیت
پیش از فاجعه نوت ۷، برای بررسی و آزمون گوشی‌های موبایل به شرایط آزمایشگاهی بسنده می‌شد. امکانات گوشی‌ها پس از تولید در بخش‌های جداگانه کنترل کیفیت بررسی و سپس به بازار عرضه می‌شدند اما تجربه نوت ۷ نشان داد که چیز بیشتری نیاز بوده و لازم است گوشی‌ها در شرایط واقعی بررسی شوند و کیفیت و استفاده آنها در دست کاربران سنجیده شود. برای همین سامسونگ شروع به بررسی محصولات خود در شرایط واقعی کرد تا از بروز اتفاقاتی شبیه نوت ۷ جلوگیری کند.
شکست، درس گرفتن از آن
پس از تجربه شکست، فقط حل بحران کفایت نمی‌کند. لازم است آموخته‌های این اتفاق در سایر محصولات و فرآیندها اعمال شود. مشکل گلکسی نوت ۷ ایرادی در ساختار باتری بود که در اثر گرم‌شدن، باعث اتصالی و آتش‌گرفتن گوشی می‌شد. این ساختار در هیچ‌کدام از محصولات بعدی سامسونگ اتفاق نیفتاد. همچنین شتابزدگی در عرضه محصول در محصولات بعدی متوقف شد. سبک جدید آزمایش محصولات سامسونگ هم پس از این اتفاق راه‌اندازی و اجرا شد.

نگین یشمی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها