احتمالا اصطلاح «سندرم سفارشی» به گوش شما خورده است؛ به معنی بروز اتفاقات و عوارض عجیب و ناشایع در روند درمان و جراحی برخی بیماران که توسط دوستان، آشنایان یا پزشکان دیگر سفارش شده‌اند.
کد خبر: ۱۲۳۸۶۳۲

با رخ‌دادن این عوارض، نتیجه جراحی با توجه به سفارش انجام شده نه‌تنها بهتر نمی‌شود که بدتر و پرعارضه‌تر هم می‌گردد. خطر بروز عارضه در هر عمل جراحی وجود دارد؛ از عمل‌های ساده‌تر مثل دیسک کمر و گردن تا پیچیده‌ترین جراحی‌های تومورهای مغزی و آنوریسم‌ها. اما تقریبا تمام پزشکان و جراحان اذعان می‌دارند که این عوارض در «بیماران سفارشی» بیشتر اتفاق می‌افتد. در اینجا دو مساله مطرح می‌شود؛ اول این‌که سفارش یک پزشک بر روند درمان توسط همکار دیگرش چقدر تاثیرگذار است؟ و دوم این‌که علت رخ دادن عوارض بیشتر در این بیماران چیست؟
این روزها وقتی یکی از همکاران به اصرار بیماری برای سفارش در مورد درمان و جراحی او با من تماس می‌گیرد، معمولا خود همکارم احساس خوبی از این کار ندارد؛ چرا که سفارش کردن به معنی آن است که من در درمان بیمارانم ممکن است کوتاهی کرده و با این تماس می‌توان درخواست کرد که از هیچ تلاشی فروگذار نکنم. در واقع رسالت طبابت، به‌کارگیری تمام توان برای بازگرداندن سلامتی به فرد بیمار است و اگر قرار باشد این تلاش وابسته به سفارش فرد دیگری باشد، صلاحیت طبیب زیر سوال می‌رود. برای یک پزشک نباید تفاوتی در مسؤولیت‌پذیری در انجام مراحل تشخیص و درمان بیماری یک شهروند معمولی و اقوام نزدیک مسؤولان عالی‌رتبه کشور باشد. در این صورت می‌توان نهایت اطمینان را به عملکرد او داشت و دانست که سفارش شخص سوم کمکی به بیمار نکرده و حتی ممکن است سبب اختلال در درمان وی و بروز عارضه گردد!
اما چرا عوارض بیشتر شده و سندرم سفارشی رخ می‌دهد؟ موفقیت هر عمل جراحی در گرو بررسی‌های دقیق و کامل قبل از عمل، تمرکز و ظرافت کاری حین انجام آن و مراقبت‌های صحیح بعد از اتمام عمل است. سندرم سفارشی اتفاق می‌افتد چون ممکن است جراح برای تسریع کار فرد سفارش شده از برخی اقدامات قبل عمل چشم‌پوشی کند، برای برطرف کردن مشکلات حاشیه‌ای پیش از عمل، مشکلات مهم‌تر را نبیند، در زمان جراحی دچار اضطراب در مورد رخ دادن حوادث غیرمترقبه شود، برای راحتی بیمار، او را
از آی سی یو زودتر یا برای مراقبت بیشتر دیرتر به بخش منتقل کند و بسیاری موارد دیگر که در مجموع روند عادی و صحیح کار پزشک را منحرف می‌کند. پس چه سفارش شده‌اید و چه نه، سعی کنید حواشی را پررنگ نکنید و در مسیر درمان توسط پزشک معالج تداخلی نداشته باشید.

دکتر علیرضا طبیب خویی

جراح مغز ‌و ‌اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها