در روزهای اخیر خبر چند اتفاق مثبت در زمینه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق در کشورمان منتشر شد. با ابلاغ وزیر نیرو در 20مهر 98، بهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک غیردولتی افزایش یافت.
کد خبر: ۱۲۳۸۰۰۱

همچنین شاهد افتتاح چند نیروگاه خورشیدی در نقاط مختلف کشور بودیم. علاوه بر این چند شرکت ایرانی توانستند پیشرفت‌های خود در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را به تأیید کارگروه حمایت از بومی‌سازی فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک برسانند.
روابط‌عمومی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) هدف از افزایش تعرفه خرید برق تضمینی نیروگاه‌های خصوصی تجدیدپذیر را حداکثرسازی تولید برق از منابع تجدیدپذیر و نیز افزایش رقابت‌پذیری در زنجیره صنعت برق تجدیدپذیر اعلام کرده است. در سه ماه اخیر چند نیروگاه خورشیدی در استان‌های مختلف کشور با حضور مسؤولان وزارت نیرو و ساتبا افتتاح شد که می‌توان به افتتاح نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی در ابهر استان زنجان، نیروگاه خورشیدی ده مگاواتی در فهرج استان یزد و نیروگاه خورشیدی ده مگاواتی در بافت استان کرمان اشاره کرد. طبق اعلام وزارت نیرو قرار است ظرفیت ۲۷۸ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر و پاک در شش ماه دوم سال 1398 افتتاح شود که باعث صرفه‌جویی در مصرف ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور می‌شود.
بومی‌سازی فناوری احداث نیروگاه‌های برق تجدید‌پذیر می‌تواند کمک شایانی به شتاب‌گرفتن رشد استفاده از این نیروگاه‌ها در کشور کند. در هفتمین جلسه کارگروه حمایت از بومی‌سازی فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک، شرکت‌های تأمین انرژی برق ایرانیان (تابان) و شرکت صبانیرو به ترتیب موفقیت‌های خود در بومی‌سازی فناوری ماژول‌های فتوولتائیک سیلیکونی و توربین بادی 660 کیلوواتی را ارائه کردند که مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفت. براساس دستورالعمل حمایت از بومی‌سازی فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر که از سوی وزیر نیرو ابلاغ شده است، نیروگاه‌های تجدیدپذیری که از تجهیزات بومی‌سازی شده استفاده کنند از ضریب تشویق در نرخ خرید تضمینی برق برخوردار خواهند شد و متناسب با میزان بومی‌سازی فناوری، نرخ خرید برق این نیروگاه‌ها تا ۳۰ درصد نسبت به نرخ پایه افزایش خواهد یافت.
مجموعه این خبرها نوید توسعه هرچه بیشتر استفاده از انرژی‌های سبز برای تولید برق تجدیدپذیر در کشورمان را می‌دهد، اما هنوز به‌نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل‌های کشور برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب‌شده فعلی در ایران فاصله بسیاری با شرایط مطلوب دارد. ایران به ویژه شرایط بسیار خوبی برای استفاده از برق خورشیدی دارد و بخش اعظم پهنه کشور برای تولید برق از تابش خورشید کاملا مناسب است. در مورد انرژی باد هم هرچند شرایط کشورمان خیلی ممتاز نیست اما اگر به نقشه پراکندگی میانگین سالانه سرعت باد در کشورمان نگاهی بیندازیم، می‌بینیم نقاط خاصی در استان‌های متعدد وجود دارد که برای نصب توربین‌های بادی مناسب است. با توجه به شرایط طبیعی کشور امکان آن وجود دارد که انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر سهم بسیار بیشتری نسبت به سهم فعلی از برق تولیدشده را به خود اختصاص دهند.

محمد عادل‌پور

پژوهشگر دکترای برق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها