کارگردان فیلم برنده جایزه ویژه هیأت داوران سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعتقاد دارد تنها جایی که فیلم‌های فیلمسازان سینمای کوتاه دیده می‌شوند همین جشنواره است.
کد خبر: ۱۲۳۷۷۷۲

سعید نجاتی، مدرس سینما و فیلمساز جوان کشورمان با فیلم کوتاه «دابر» در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت و جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کرد. این فیلم موضوعی جسورانه دارد و به مسئله بلوغ در دختران می‌پردازد. مجید پتکی، مهری سادات آل آقا و فرن حسنی نیا در «دابر» به ایفای نقش پرداخته‌اند.
نجاتی درباره ایده ساخت فیلم به هنرآنلاین گفت: «دابر» درباره چگونگی برخورد والدین با بلوغ فرزندشان است. این موضوع نه‌تنها در ایران بلکه برعکس تصور عمومی در دیگر کشورهای دنیا نیز یک تابو است و خیلی راحت با آن برخورد نمی‌شود. به همین دلیل سعی کردم برخورد یک پدر ایرانی را با دخترش که او هم نمی‌داند چه اتفاقی برایش افتاده است، در فیلمنامه جای دهم و ایده فیلم به ذهنم رسید. قصدم این نبود که جامعه ایرانی را خوشایند کشورهای دیگر نشان دهم، اما می‌دانیم نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند که درگیر این موضوع هستند.
او در ادامه درباره سختی‌های ساخت فیلم کوتاه در ایران گفت: من تا پیش از «دابر» 14 فیلم کوتاه ساختم و قبل از آغاز کار روی این فیلم، تصور می‌کردم می‌توانم برای این فیلم تهیه‌کننده پیدا کنم، اما این اتفاق نیفتاد و اگر دوستانم نبودند مشخص نبود چطور می‌توانستم این فیلم را بسازم. «دابر» به نسبت فیلم‌های دیگرم، هزینه‌های بیشتری داشت و من هم قصد داشتم فیلمی بسازم که به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر باشد و از ماهیت و ویژگی‌های فیلم کوتاه نیز خارج نشود. در ایران سالیانه دو الی سه هزار فیلم ساخته می‌شود و هر سال هزار نفر فارغ‌التحصیل انجمن سینمای جوان داریم. به نظر من دولت باید رویکرد خود را نسبت به این موضوع تغییر دهد چون ما نیاز به این تعداد فیلمساز نداریم، ضمن این که رویکرد ما به گونه‌ای است که هنرجوها پرتوقع می‌شوند.
کارگردان فیلم کوتاه «دابر» ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی سخت، به فیلمسازان فیلم کوتاه حق می‌دهم چرا که حتی برای من که سال‌هاست در سینمای کوتاه در حال فیلمسازی هستم، شرایط جذب سرمایه بسیار دشوار است. به همین دلیل شاید دیگر این‌طور فیلم نسازم و هدفم این باشد که زمانی را به لذت فیلمسازی اختصاص دهم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها