نتایج پژوهشی که راهی برای کنترل گرمایش جهانی ارائه می‌کند

غباری سیارکی که جانوران را متنوع کرد!

اخترشناسان شواهد جالبی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد 470 میلیون سال قبل، غبار ناشی از خرد شدن یک سیارک در منظومه شمسی، کره زمین را دربر می‌گیرد. به نظر می‌رسد آن اتفاق موجب خنک ‌شدن زمین، آغاز عصر یخبندان و افزایش چشمگیر تعداد گونه‌های جانوری جدید شده است.
کد خبر: ۱۲۳۵۰۵۵

این‌پژوهش به رهبری بیرگر اشمیتز از دانشگاه لوند سوئد به‌تازگی در نشریه علمی ساینس ادونسز
(Science Advances) منتشر شده و درک جدیدی را نسبت به اثر حوادث بین‌سیاره‌ای روی سیر تکاملی سیاره زمین ایجاد کرده‌است. اشمیتز می‌گوید: «470 میلیون سال قبل زمانی که سیارک غول پیکری با سیارک دیگری در خارج از مدار مریخ برخورد کرد، ابری از غبار منظومه شمسی را فراگرفت و موجب شد نور کمتری از خورشید به زمین بتابد.»
کاهش نور تابشی خورشید، به طور قابل ملاحظه‌ای زمین را سرد کرد. آب‌ها یخ زد و وسعت کلاهک‌های یخی زیاد شد. سطح آب دریا پایین آمد و تعدادی دریای کم‌عمق و جدا از هم را پدیدآورد که برای تولید گونه‌های جانوری جدید ایده‌آل بود. آب سرد نیز که اکسیژن محلول بیشتری را در خود نگه می‌دارد به گونه‌زایی بیشتر در این دوران کمک کرد. اشمیتز با مطالعه روی ذرات غبار موجود در رسوبات کف دریا دریافت که آنها غنی از نوعی اتم هلیوم هستند که منشأ آن، فقط می‌تواند ذرات سیارک متلاشی‌شده در 470 میلیون سال پیش باشد.
ایده اشمیتز هنوز پاسخ بسیاری از پرسش‌ها را نمی‌دهد، اما می‌تواند ارزشمند باشد. از جمله جمعی از دانشمندان متأثر از نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌دهند باتوجه به معضل گرمایش زمین، شاید بتوان با انتشار لایه‌ای از غبار در فضای بالای زمین، شدت تابش نور خورشید را کم کرد و جلوی گرم‌شدن بیش از حد زمین را گرفت! البته این‌ایده به‌خاطر اثرات جانبی منفی، منتقدان زیادی دارد.

مهناز موسوی

دانش

منبع: The Guardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها