مسؤولان بنیاد مستضعفان می‌گویند ساختمان پلاسکو تا نیمه دوم سال آینده ساخته و به کسبه آن تحویل داده می‌شود

ساخت پلاسکو روی آوار وعده‌ها

همین دی ماه که بیاید عمر آوار ساختمان پلاسکو چهار ساله می‌شود، چهار سالی که قرار بود حتی کسبه آن در ساختمان جدید پلاسکو مشغول کار باشند و نیستند. در میانه وعده‌های مسؤولان در آن روزهای داغ فروریختن پلاسکو هم می‌توان تاریخ‌های نزدیک‌تری به این چهار سال دید؛ سه روز بعد از این حادثه بود که رئیس وقت بنیاد مستضعفان اعلام کرد «ساختمان جدیدی دو ساله ساخته خواهد شد» و پرواضح است که چنین نشد. مشکل تاخیر این سال‌ها، اما اختلافاتی بود که میان نهادهای مختلف از جمله شهرداری،شورای شهر و حتی میراث فرهنگی بود. حالا پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان می‌گوید همه اختلافاتی که در گذشته بین بنیاد و دستگاه‌های مختلف بود، حل شده است و «ساختمان پلاسکو در ۱۵ طبقه به اضافه پنج طبقه زیرزمین تا نیمه دوم سال آینده ساخته و به کسبه آن تحویل داده می‌شود»؛ این تنها وعده پرویز فتاح در ساخت پلاسکوی جدید نیست، آن‌طور که از حرف‌های او می‌توان متوجه شد تغییرات بیشتری نسبت به گذشته در روند ساخت صورت گرفته؛ از جمله در وضعیت قراردادهای بنیاد مستضعفان با کسبه پلاسکو که باعث امیدواری‌های بسیاری هم شده است.
کد خبر: ۱۲۳۴۷۷۴

طرح اولیه پلاسکو چه بود؟
طرح اولیه بنیاد این بود که برای حضور دوباره تمامی کسبه 4000 متر زمین در پشت ساختمان پلاسکو برای تامین 1200 واحد تجاری خریداری و در طراحی اولیه ساختمان یک مجموعه تجاری متصل به ساختمان اصلی در نظر گرفته شود. اما این اقدام بنیاد مستضعفان با مخالفت‌هایی از سوی اعضای شورای شهر و میراث فرهنگی همراه شد.
به همین دلیل طبق پیش‌مجوزی که معاون وقت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به مالک این زمین داده بود، مقرر شد ساختمان جدید پلاسکو مانند ساختمان قبلی در ساخته شود. اما این تمام ماجرا نبود چرا که با آغاز اختلافات از یک‌سو، استانداری تهران هم از سوی دیگر وارد ماجرا شد و اعلام کرد «برای بیرون آمدن کسبه از بلاتکلیفی باید هر چه زودتر مراسم کلنگ‌زنی آن انجام شود»، اما این خبر استاندار تهران یک‌بار دیگر با واکنش اعضای شورای شهر تهران روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که سخنگوی شورای شهر تهران در اعتراض به انجام این اقدام در تذکر خود در صحن علنی شورای شهر تهران یادآور شده بود: در روز عید فطر کلنگ آغاز عملیات اجرایی پلاسکو زده شد، اما این اتفاق تعجب‌آور بود چرا که نه جواز آن صادر شده و نه نقشه مصوب دارد و حتی درخواستی از سوی مالک برای تشکیل پرونده در کمیسیون ماده 5 نیز داده نشده است.
علی اعطا اعلام کرد برگزاری مراسم کلنگ زنی بر خلاف ماده 100 قانون شهرداری‌هاست، چرا‌که انجام هرگونه عملیات اجرایی بعد از گرفتن پروانه باید انجام شود.
به همین دلیل هر چه سریع‌تر شهرداری باید سیر قانونی، ساخت و ساز این ساختمان را آغاز کند. اهرم فشار دیگر هم از سوی بهارستان شکل گرفت و نمایندگان مجلس نیز در جهت حمایت از کسبه بلاتکلیف ساختمان پلاسکو با انتقاد از شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان خواستار این موضوع شده بودند که بخش خصوصی کار ساخت این ساختمان را به دست بگیرد.
اختلافات حل شده است
در کشاکش همه این اتفاقات رئیس بنیاد مستضعفان تغییر کرد و پرویز فتاح از کمیته امداد جای محمد سعیدی کیا بر مسند کار نشست. در فاصله سه ماه آمدن پرویز فتاح به بنیاد مستضعفان حالا او به‌صراحت اعلام کرده: «ساختمان پلاسکو تا نیمه دوم سال آینده ساخته و به کسبه آن تحویل داده می‌شود.» وعده تازه رئیس بنیاد مستضعفان از جایی چراغ امیدی در دل کسبه آن روشن کرده است که به نظر می‌رسد مشکلات بر سر راه ساخت ساختمان پلاسکو در این میان حل شده است. چرا که عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی شهردار تهران هم اعلام کرده: «هم‌اکنون همه کارهای مربوط به پروانه ساخت ساختمان پلاسکو به سرعت انجام شده و طرح آن به تایید شورای عالی معماری و شهرسازی به‌عنوان عالی‌ترین نهاد در این زمینه رسیده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد» موضوع مورد بحث دیگر میان مسؤولان و کسبه پلاسکو بر سر وضعیت قراردادهای این افراد بود. موضوعی که پرویز فتاح در جریان بازدید چند روز گذشته از ساختمان پلاسکو به آن اشاره و اعلام کرد: قراردادها نیز اصلاح شده و هیچ هزینه‌ای از کسبه دریافت نخواهیم کرد.
دولت کمک نکرد
موضوع دیگر مناقشه‌برانگیز در ارتباط با ساختمان جدید پلاسکو، بحث هزینه‌های آن بود. فارغ از بخش شمالی ساختمان پلاسکو که با همکاری کسبه در حال تعمیر، نوسازی و مقاوم‌سازی است و هزینه‌های آن توسط خود کسبه تأمین می‌شود. رئیس بنیاد مستضعفان در این‌باره می‌گوید: «هیچ کمکی از سوی دولت برای ساختمان دریافت نکرده است.»
آن‌طور که پرویز فتاح گفته است تمام هزینه‌ها از سوی بنیاد پرداخت شده است و حتی مسؤولان میراث که در گذشته در جلسات شرکت می‌کردند دیگر در جلسات هم شرکت نمی‌کنند.
در گذشته ۱۲۰۰ واحد در پلاسکو وجود داشت که براساس آمارها ۵۶۰ واحد از آن فعال بودند و از قرار معلوم با توجه به این‌که
باید در ساختمان جدید پلاسکو همه ضوابط اصولی و مهندسی رعایت شود مغازه‌های پلاسکو قدری از نظر متراژ کوچک‌تر شده است، هر‌چند آن‌طور که مسؤولان می‌گویند این تغییر متراژ تغییری در تعداد واحدهای آن نخواهد‌داشت.

نور امید در دل کسبه پلاسکو

میزان رضایت از وضعیت کنونی ساختمان جدید پلاسکو را تنها در گفته‌های مسؤولان بنیاد مستضعفان و شهرداری نمی‌توان دید چرا که علیرضا تهرانی، رئیس شورای ساختمان پلاسکو هم معتقد است بنیاد مستضعفان در وعده‌هایی که تاکنون به کسبه داده خوش قول بوده و همه آنها را عملی کرده که به عنوان مثال می‌توان به پرداخت اجاره‌های پلاسکویی‌ها طی دو سال گذشته و وعده برای پرداخت اجاره بهای امسال اشاره کرد اما همه وعده‌های دولتی‌ها به صورت کامل اجرا نشدند. آن‌طور که او به ایسنا می‌گوید گرچه کار ساخت ساختمان پلاسکو از نظر زمانی به طول انجامید و این ساختمان می‌توانست بسیار زودتر به کسبه تحویل داده شود اما با توجه به این‌که بنیاد مستضعفان وعده یک سال دیگر را به ما داده و هم اکنون ساخت پلاسکو در ماه‌های اخیر سرعت گرفته است، کسبه از پیگیری‌ها رضایت دارند.

میثم اسماعیلی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها