56 سال پیش در چنین روزهایی...

ماجرای تنها گربه فضانورد جهان

در دهه 1330 و اوایل دهه 1340 دانشمندان به دنبال پاسخ این سوال بودند که نبود جاذبه بر حیوانات چه تأثیری می‌گذارد تا بدانند چه اتفاقی برای انسان در همان شرایط خواهد افتاد. در تاریخ فضانوردی حیوانات مختلفی از موش و خرگوش گرفته تا میمون و سگ راهی فضا شدند. اما فلیست نخستین و تنها گربه‌ای است که طعم بی‌وزنی را چشید. او در 26 مهر 42 توسط فرانسه به فضا پرتاب شد و سالم به زمین برگشت.
کد خبر: ۱۲۳۴۳۴۸

فلیست گربه‌ای سیاه و سفید از نژاد ایرانی بود که کارشناسان فرانسوی از یک فروشنده حیوانات خانگی خریدند. او و 13 گربه دیگر در سال 42 برای بررسی‌های پزشکی به مرکز تحقیقات پزشکی هوایی فرانسه تحویل شدند تا با استفاده از تجهیزاتی مانند دستگاه گریز از مرکز و اتاقک‌های تغییرات جوی برای سفر به فضا و زیست در شرایط بی‌وزنی آموزش ببینند. در طول آموزش، تمرین و بررسی به مغز گربه‌ها الکترودهایی متصل بود تا فعالیت اعصاب را ارزیابی کنند. سرانجام پس از چند ماه آموزش و تمرین دو گربه به مرحله نهایی رسیدند و فلیست به عنوان نامزد اصلی این سفر انتخاب شد.
ساعت 8 و 9 دقیقه 26 مهر 42، فلیست با یک موشک از نوع ورونیک اِی.جی.آی 47 (Véronique AGI47) از مرکز پرتاب‌های فضایی فرانسه در حماقیر الجزایر به فضا پرتاب شد. موشک ورونیک از خانواده موشک‌های وی-2 آلمانی جنگ جهانی دوم بود که توسط کارشناسان موشکی فرانسه تکامل پیدا کرد و نوع پیشرفته آن در سال‌های بعد منجر به ساخت موشک دیامانت و پرتاب ماهواره فرانسه شد. سازمان فضایی فرانسه قبل از آن با استفاده از موشک‌های خانواده ورونیکا پرتاب‌های غیرمداری متعددی داشتند که طی آن هفت موش را به فضا پرتاب کرد.
ماموریت فلیست یک پرواز غیرمداری بود و محموله زیستی تا ارتفاع 157 کیلومتر بالا رفت و فلیست طعم پنج دقیقه بی‌وزنی را چشید و پس از پروازی 13 دقیقه‌ای به زمین بازگشت. او سه ماه بعد در حین جراحی مغزش برای بررسی اثرات بی‌وزنی کشته شد.
در دوم آبان همان سال فرانسوی‌ها دومین گربه به نام فلیکس را نیز با موشک ورونیکا به فضا پرتاب کردند، اما این گربه به دلیل انفجار موشک در زمان صعود کشته شد! گرچه این انفجار باعث شد سازمان فضایی فرانسه از ادامه «تحقیقات گربه‌ای» دست بردارد، اما پرتاب فلیست نقطه عطف مهمی برای فرانسه به‌شمار می‌رفت و نام سازمان فضایی تازه‌تاسیس این کشور را به عنوان سومین سازمان فضایی جهان (پس از آمریکا و شوروی سابق) که توانسته حیوانی به فضا پرتاب کند را به ثبت رساند.
گرچه بعدها چند مرتبه به افتخار فلیست تمبر هم چاپ شد، اما او مثل دیگر حیوانات فضانورد مشهور نشد. بالاخره در سال 1396/ 2017، یک هنرمند علاقه‌مند به فضانوردی به نام ماتیو گای (Matthew Guy) تصمیم گرفت به یادبود سهم فلیست در تاریخ علم برای ساختن مجسمه برنزی آن گربه اقدام کند. تا اواسط اردیبهشت 97 حدود 1140 نفر با پرداخت
43 هزار و 323 پوند از این برنامه حمایت کردند. برای ساخت مجسمه نمادین فلیست طرح‌های مختلفی به کمیته اجرایی این طرح رسید و سرانجام طرح گیل پارکر انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها