نظامیان ترکیه حملات خود را به مناطق شمالی سوریه بعد از این که آمریکا به آنها چراغ سبز نشان داد، آغاز کردند. در واقع ترامپ با این ادعا که دیگر نمی‌خواهد سربازان این کشور در کیلومترها دورتر از خاک این کشور با یک نیروی خارجی بجنگند، نیروهایش را از مناطق یاد شده در سوریه خارج کرد، اما تنها در عرض دو هفته، اخبار و گزارش‌ها موضوع دیگری را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۳۴۱۵۲

در حالی که مقامات آمریکایی چندی پیش اعلام کرده بودند داعش در عراق و سوریه شکست خورده، اما حالا می‌گوید نیروهای خارج شده از سوریه قصد دارند برای مقابله با داعش به عراق بروند. این خبر را چند روز پیش مارک اسپرز، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد و گفت آمریکا به دنبال کمک کردن به عراق برای دفاع از خود در برابر عناصر تشکیلات تروریستی داعش است. هنوز مشخص نیست آیا این طرح به همین ترتیب عملی خواهد شد یا آن‌که طی هفته‌های آینده با تغییراتی رو‌به‌رو می‌شود، اما صرف مطرح کردن این مسأله بحث و جدل‌های فراوانی را به دنبال داشته است.
چنانچه هزار نظامی آمریکایی به پایگاه‌های این کشور در غرب عراق منتقل شود در واقع باید گفت که 6000 نظامی آمریکایی در عراق مستقر خواهد بود که تمام این افراد به بهانه آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش در این کشور حضور دارند. این در حالیست که عراق به‌تازگی شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز گسترده در شهرهای این کشور در سایه مشکلات اقتصادی بوده و دولت این کشور تمام تلاش خود را برای سامان دادن به اوضاع آشفته کنونی به کار گرفته است، اما اعلام انتقال هزار نظامی آمریکایی دیگر به عراق باعث شده تا یک مسأله به دیگر مسائل عراق اضافه شود؛ اقدامی که می‌تواند با بحران‌سازی‌های جدید برای عراق همراه باشد.
در این میان، برخی تحرکات و اقدامات آمریکایی‌ها به نحوی نشان‌دهنده تلاش آنها برای زنده کردن تروریست‌های داعش در عراق و سوریه است. بعد از حمله نیروهای ترکیه به مناطق شمالی سوریه، یکی از نگرانی‌های اصلی داعشی‌هایی است که در این مناطق زندانی بوده‌اند. چند روز پیش آمریکا
۲۳۰ تروریست داعشی از اتباع خارجی را از زندانی در منطقه المالکیه در حومه شهر قامشلی در نزدیکی مرز ترکیه را به زندان الشدادی در حسکه منتقل کرد. در همین حال، خبرگزاری رسمی سوریه نیز اعلام کرد نیروهای آمریکایی به هنگام خروج از سوریه، اردوگاه همسران تروریست‌های داعشی را نیز تخلیه‌کرده‌اند. در این میان، برخی رسانه‌ها هم گزارش داده‌اند آمریکا قصد دارد
3000 عنصر داعش را که در سوریه حضور دارند، به عراق انتقال دهد و برای این کار، سه منطقه را نیز تعیین کرده است. منطقه نخست مابین منطقه بوکمال (سوریه) و قائم در عراق است. منطقه دوم، پایگاه عین‌الاسد و منطقه سوم نیز یکی از پایگاه‌های آمریکا در داخل اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود.
همین مساله، باعث نگرانی و مخالفت مقامات عراقی شده است. بر همین اساس، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که بغداد صرفا تروریست‌های داعشی و خانواده‌هایشان را که تابعیت عراقی دارند تحویل می‌گیرد و آنها به‌زودی در دادگاه‌های عراق محاکمه خواهند شد. او به طرف‌های خارجی و به خصوص آمریکا هشدار داد تروریست‌های خارجی غیرعراقی که دست به عملیات تروریستی زده‌اند به عراق ارتباطی ندارد و کشورهای دیگر خودشان باید مسؤولیت آنها را بر عهده بگیرند. از طرف دیگر، حمله ترکیه که با چراغ سبز آمریکا انجام شد، موجب شده تا 12 زندان متعلق به تروریست‌های خارجی بدون نگهبان باقی بماند.
این نقل و انتقالات و محافظت از عناصر داعش نشان می‌دهد آمریکا نه به دنبال مبارزه با داعش، بلکه به دنبال احیای این تشکیلات تروریستی است. از سوی دیگر، واشنگتن تلاش می‌کند با استفاده از یک سناریوی از پیش طراحی شده، حضور نظامیان خود در عراق را تقویت کند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها