جام‌جم در گفت‌وگو با 10فعال شرکت‌های فناوری‌های برتر، مشکلات و موانع این حوزه را بررسی کرده است

گلایه دانش‌بنیان‌ها از‌کدام دستگاه‌هاست؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر (ایران ساخت) در حسینیه امام خمینی (رحمه‌ا...) بازدید کردند. در این برنامه که دو ساعت به طول انجامید، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای ضمن بازدید از ۳۰ غرفه مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و گفت‌وگو با فناوران و پژوهشگران، در جریان آخرین دستاوردهای علمی و فناوری و ط‌رح های تجاری‌سازی‌شده جوانان و متخصصان ایرانی قرار گرفتند. سامانه‌های پزشکی با فناوری بالا در تشخیص سرطان، همودیالیز، جراحی با ربات و پروتز عصبی، تجهیزات آزمایشگاهی، تولید واکسن‌ها و داروهای پیشرفته به‌صورت کاملا بومی، طراحی و ساخت موتور جت و طراحی موتور هوایی، سیستم‌های کنترل نیروگاهی، تولید انواع کاتالیست‌های نفت و گاز، خدمات شناسایی و حفاری آب‌های ژرف، ساخت مخازن و تجهیزات استیل، سامانه‌های پیشرفته نوری، اسکنری، اندازه‌گیری، بُرش، شبیه‌سازی و پردازشگرها، ساخت فریزدرایر صنعتی و تولید بازی‌های رایانه‌ای از جمله دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این نمایشگاه بود. در جریان این بازدید، رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم عبور از اقتصاد نفتی و عوارض فرهنگی آن، گفتند: یکی از گلایه‌های جوانان در نمایشگاه امروز این بود که بعضا همان محصول یا تولید آنها را دستگاه‌های دولتی از خارج وارد می‌کنند که این ناشی از فرهنگ اقتصاد نفتی است و باید این نگاه غلط اصلاح شود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای خطاب به معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزودند: نباید اجازه دهید این موانع پیش پای جوانانِ فعال ایجاد شود؛ هر چه می‌توانید در این خصوص تلاش کنید، من نیز هرچه بتوانم کمک خواهم کرد. جام‌جم در گفت‌وگو با حاضران در نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر، مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی آنها را مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۱۲۳۳۶۳۸

بروکراسی اداری در نهادهای دولتی
محمدحسین زیرک‌ساز، مدیر شرکت سل تک فارمد در خصوص تولیدات این شرکت گفت: حوزه فعالیت شرکت سل تک فارمد، سلول و فرآورده‌های سلولی است به عبارت دیگر تجاری‌سازی سلول‌های بنیادی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی افزود: کارخانه ما بزرگ‌ترین کارخانه تولید سلول در سطح آسیاست، ولی به لحاظ شرکتی در رده سوم قرار داریم و در این زمینه شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی در ردیف‌های بالای ما قرار دارند.
مدیر شرکت سل تک فارمد تصریح کرد: خوشبختانه با مشکل فروش کالای مشابه در داخل کشور روبه رو نیستیم، چون کالای تولیدی ایران در سراسر دنیا منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، به قولی رتبه دوم و از قولی دیگر رتبه هفتم سلول‌های بنیادی جهان متعلق به ایران است؛ بنابراین رقیب‌های زیادی در این زمینه نداریم. زیرک‌ساز یادآور شد: در بخش‌های دیگر خصوصاً در زمینه معاونت درمان، قانون‌گذاری و بروکراسی اداری در نهادهای دولتی با مشکلاتی مواجه هستیم؛ چون شرکت پیشرویی محسوب می‌شویم نهادهای مختلف نمی‌توانند به راحتی نظرشان را به شرکت ما انتقال بدهند؛ چون نمونه دیگری در داخل کشور وجود نداشته و نمونه خارجی نیز وارد نشده است. وی گفت: در وضعیت تحریمی موجود چون بیمارستان‌های دولتی توان ایجاد کارخانه سلول‌های بنیادی را ندارند اگر این شرکت راه‌اندازی نمی‌شد با خروج گسترده ارز در این حوزه روبه‌رو بودیم.
مدیر شرکت سل تک فارمد افزود: بیمارستان‌های دولتی خود توان ایجاد این کارخانه‌ها را ندارند، به‌طوری که سالانه باید 200 میلیارد تومان هزینه راه‌اندازی مراکز سلول‌های بنیادی می‌کردند، ولی صرفه اقتصادی برای بیمارستان‌ها ندارد و باید شرکت‌های دانش‌بنیان این امر را انجام دهند.

بیمه‌ها از تولیدکنندگان پروتز حمایت کنند
عباس عرفانیان، مدیر شرکت فناوری سامانه‌های الکترونیک عصبی درخصوص فعالیت‌های تولیدی این شرکت گفت: حوزه کاری شرکتمان مهندسی فناوری و عصبی است. محصولات مهندسی فناوری و عصبی، طراحی و ساخت یک سری ابزار میکروالکترونیکی است که کار کنترل بدن را انجام می‌دهد که در حال حاضر کاربرد محصولات این فناوری در حوزه کلینیک گسترش پیدا کرده است و به نام پروتزهای عصبی شناخته می‌شود.
مدیر شرکت فناوری سامانه‌های الکترونیک عصبی تصریح کرد: این محصولات عمدتا برای کنترل برخی بیماری‌های عصبی همچون پارکینسون، صرع و دردهای مزمن و ایجاد حرکت و بینایی گسترش پیدا کرده است و محصولاتش نیازهای مسلم حوزه سلامت است.
عرفانیان با بیان این که ایران در تأمین نیازهای خود در این حوزه همواره به خارج وابسته بوده است، اشاره کرد: به همین منظور شرکت فناوری سامانه‌های الکترونیک عصبی را تأسیس و سپس با ایجاد یک پژوهشکده در دانشگاه علم و صنعت ایران آن را تقویت کردیم و اولین محصولی که ساخته شد پروتزهای عصبی برای گام برداشتن برای افراد دچار ضایعه نخاعی (فلج) هر دوپا بودند، این افراد هم‌اکنون می‌توانند بایستند و گام بردارند. وی در پاسخ به این سؤال که کدام دستگاه‌ها محصولات این شرکت را خریداری می‌کنند، افزود: عمده مشتریانمان کلینیک‌های استان‌های تهران و گلستان و افراد حقیقی است که بعد از آموزش، این محصولات را خریداری می‌کنند و حتی به عراق نیز صادر شده و قرار است در این کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد. مدیر شرکت فناوری سامانه‌های الکترونیک عصبی اذعان کرد: وزارت بهداشت، بیمه و سازمان بهزیستی باید جهت همکاری با شرکت اقدام کنند، هر چند نمایندگان این شرکت هم محصولاتشان را به این سه نهاد عرضه کرده است. عرفانیان گفت: قیمت این محصول نسبت به نمونه خارجی بسیار پایین و یک سوم آن است ولی با این حال برای مشتریان داخلی باید بیمه ورود کرده و در این زمینه تسهیلاتی را ارائه دهد تا مردمی که دچار ضایعه نخاعی و معلولیت هستند و همچنین مراکز مختلف بتوانند آن را خریداری کنند، چون هزینه آن بالاست، به همین جهت برای خرید این محصول باید وزارت بهداشت و بیمه نهایت همکاری را با مردم داشته باشند. وی افزود: کمیته حمایت از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌تواند در این امر نیز نقش زیادی ایفا کند؛ این در حالی است که با خریدن این محصول از خارج و واردات آن به کشور معمولا بیماران قادر به خرید آن نبودند چون تا چند سال گذشته 60 میلیون تومان قیمت روی آن گذاشته می‌شد.

مانع خروج 4/1 میلیارد دلار ارز از کشور شدیم
امیرحسین کارآگاه، مدیر شرکت دانش‌بنیان شتابدهنده پرسیس ژن درخصوص فعالیت‌های تولیدی این شرکت گفت: شرکت ما در حوزه تحقیق و توسعه و تولید دارو برای بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج فعالیت دارد. داروهای تولیدی شرکت ما پیچیدگی فناوری بالایی دارد و در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارد به همین دلیل امنیت و اقتصاد سلامت در این حوزه بیش از پیش اهمیت دارد. از طرف دیگر با توجه به تولیدکنندگان محدود این محصول در دنیا، قیمت آن به‌شدت بالاست که خوشبختانه توانسته‌ایم با تولید داخلی مانع خروج ارز با رقم بسیار بالا شویم.
مدیر شرکت شتابدهنده پرسیس ژن تصریح کرد: به همت پژوهشگران جوان و مستعدی که در حوزه زیست‌فناوری کشور از ابتدای دهه 70 شمسی کار خود را آغاز کردند، کشورمان در حال حاضر تعدادی از این داروها را تولید و به بازار عرضه می‌کند. کارآگاه با اشاره به این که ایران در آسیا در تولید این محصولات جزو کشورهای سرآمد است، گفت: خوشبختانه با تولید این داروها جلوی خروج ارز از کشور به میزان 4/1 میلیارد دلار در سال گرفته شده است که اگر تولید این 22 قلم داروی بیولوژیک در کشورمان صورت نمی‌گرفت باید این میزان ارز را به بیگانگان می‌دادیم. وی اظهار کرد: به حضرت آقا نیز عرض کردیم در صورت حمایت از تولید این داروها در کشور اولا این میزان ارزبری اتفاق نخواهد افتاد و ثانیا در اوقاتی که کشورمان با شدیدترین تحریم‌ها روبه روست می‌توانیم امنیت سلامت مردم خود را تأمین کنیم. این در حالی است که در غیر این صورت با چهار برابر قیمت داخلی باید این دارو به کشور وارد می‌شد.
مدیر شرکت شتابدهنده پرسیس ژن تشریح کرد: علاوه بر این شرکت ما یک شتاب‌دهنده فناوری نیز محسوب می‌شود به طوری که وظیفه‌اش این است که زمینه لازم را برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و استارتاپ در حوزه دارو فراهم بکند تا آنها بتوانند محصولات خود را وارد بازار کنند، به همین دلیل در قالب این شرکت‌های دانش‌بنیان 35 محصول را در سه سال گذشته به بازار عرضه کردیم و تا سال 1400 محصولات بیشتری به بازار عرضه خواهیم کرد.
کارآگاه افزود: چون این شرکت‌ها، دانش‌بنیان و نوپا هستند و با شرکت‌های تولیدی قدیمی سازوکارهای آن متفاوت است، نیاز به حمایت و کاهش بروکراسی اداری دارند و سازمان‌های قانونگذار کشورمان باید با چشم دیگری به این شرکت‌ها توجه کنند چون بنیه مالی ضعیفی دارند و اولین محصول خود را تولید کرده‌اند. وی گفت: ویژگی مهم شرکت‌های دانش‌بنیان این است که داروهایی تولید کرده‌اند که مشابه داخلی ندارد و صرفاً وارداتی هستند بنابراین با تولید و حمایت از آنها باری از روی دوش وزارت بهداشت و بیمه‌های بیماران خاص برداشته می شود. مدیر شرکت شتاب‌دهنده پرسیس ژن اشاره کرد: وزارت بهداشت عمده محصولات شرکت ما را خریداری می‌کنند و دانشگاه‌های علوم پزشکی هم مخاطب خاص شرکت‌های دانش‌بنیان هستند ولی شرکت‌های واردکننده رسمی و بازرگانی این محصولات را وارد می‌کند که با تشکیل تیم‌های ده نفره دانش‌بنیان و تولید محصولی خاص انتظار می‌رود تولید داخلی این محصولات رونق بگیرد.

تکیه بر واردات به قیمت نابودی تولید داخل
علیرضا ناصری حسینی، مدیرعامل شرکت کاوش صنعت توس گفت: این شرکت تولیدکننده تجهیزات و کمپرسورهای پرسرعت در زمینه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی است. محصولاتی که در شرکت کاوش صنعت توس تولید می‌شود در انحصار سه شرکت در جهان است که یک شرکت آمریکایی، شرکت زیمنس آلمان و شرکت دانش‌بنیان کاوش صنعت توس به رقابت در بازار جهانی می‌پردازند. با این تفاسیر شرکت ما رقیب اصلی زیادی در بازار ندارد.
مدیرعامل شرکت کاوش صنعت توس به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه توانمندی‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: باعث افتخار بود که نزد رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای مهندسان داخلی بگوییم و ایشان بی‌پرده گلایه‌های ما را بشنوند. گلایه‌هایی که مطرح شد یک مشکل بزرگ و واقعی است و کمتر کشور در حال توسعه‌ای را مشاهده خواهید کرد که با وجود توانمندی‌های مختلف در بخش داخلی باز هم شبکه واردات آن‌قدر قدرت داشته باشد که تولید داخل را کنار بزنند.
ناصری با بیان این‌که واردکننده‌ها به صورت شبکه‌ای فعالیت گسترده‌ای دارند تاکید کرد: برخی واردکننده‌ها کالاها را با قیمت بالا وارد کشور می‌کنند در حالی که شرکت ما در زمینه تولید محصولات و تجهیزات نفتی در سطح بین‌الملل بسیار خوشنام است و نیازی به واردات نداریم.
وی به فعالیت شبکه‌ای واردات اشاره کرد و گفت: در قانون ساخت داخل و قراردادی که با شرکت‌های خارجی به‌صورت فاینانس بسته‌شده تاکید شده تجهیزاتی که در ایران توانایی تولید آن وجود دارد باید از این کشور تأمین شود اما اغلب چینی‌ها به کارفرمایان ایرانی دیکته می‌کنند که چه محصولاتی نیاز دارند و باید برای ادامه پروژه آنها را تهیه کنند. این در حالی است که کالاهای دست‌دوم و سوم چینی با قیمت کالاهای اروپایی وارد کشور می‌شود. مدیرعامل شرکت کاوش صنعت توس با بیان این‌که شبکه واردات بسیار قوی‌تر از شبکه تولید در کشور است تصریح کرد: اگر در کشورهای دیگر یک شرکت حتی مشابه کالای خارجی را تولید کند و کیفیت آن پایین باشد باز هم با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد کمک می‌کنند تا بتواند به کیفیت جهانی برسد اما متاسفانه در ایران باید بگویم ما محصول جهانی تولید می‌کنیم، کیفیت ما با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند و از نمونه‌های چینی علاوه بر بالاتر بودن کیفیت 40 درصد ارزان‌تر است. وی از مشکلات در بخش صدور مجوز گلایه کرد و گفت: برای ثبت سفارش یک کالا حدود 9 ماه معطل ماندیم اما برخی شرکت‌هایی که به تازگی تأسیس شده بودند ارز دولتی گرفتند و کالاهای وارداتی خود را با نرخ آزاد در بازار عرضه کردند. معطل ماندن مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی به معنای آسیب به بخش تولید است.
ناصری با گلایه از عدم حمایت در بخش شبکه بانکی افزود: تسهیلاتی از یک مرکز حمایتی دریافت کرده بودیم که به‌دلیل نوسانات نرخ ارز از آنها خواستیم دو ماه اقساط ما را به تعویق بیندازند که درنهایت با آن موافقت کردند اما گفتند برای این تعویق باید 10 درصد مبلغ کل تسهیلات سود پرداخت کنید. وی به صادرات کالای شرکت کاوش توس اشاره کرد و گفت: محصولات ما به کشورهای اندونزی، تایلند، سنگاپور، روسیه و عراق صادر می‌شود اما در پروژه‌های نفتی، گازی، پتروشیمی و نیروگاهی ایران سهم اندکی داریم. کشورهای خارجی انتظار چنین کیفیتی را از محصولات ما ندارند زیرا در مقایسه با رقبای آمریکایی و آلمانی خود حرفی برای گفتن داریم.
مدیرعامل شرکت کاوش صنعت توس تاکید کرد: محصولات تولیدی ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته و سختگیرترین مهندسان آن را تأیید کردند و حدود چهار سال است که قطعات این پالایشگاه را تأمین می‌کنیم. اخیراً یک شرکت فولادی اقدام به واردات کالای مشابه تولید ما کرده که پیگیری کردیم تا بتوانیم تجهیزات مورد نیاز این شرکت را هم تأمین کنیم.
ناصری با تاکید بر این‌که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد اما اجرا نمی‌شود گفت: همه دستگاه‌ها موظف هستند قانون را اجرا کنند اما متاسفانه سعی در اجرا نکردن آن دارند. پیشنهادی در این زمینه مطرح است که 20 حوزه تخصصی و دانشی شناسایی و از هر حوزه دو شرکت انتخاب شود که مجموعاً حدود 40 شرکت خواهد شد. در ابتدا این 40 شرکت مورد حمایت قرار بگیرند و پس از یک سال سهم بازاری که در اختیار می‌گیرند محاسبه شود که نتیجه قطعاً ملموس خواهد بود.

بعد از تحریم تقاضا برای کالای داخلی بیشتر شد
حسین پورفرزانه، مدیر دفتر طراحی سامانه‌های قوای محرکه فرزانگان در خصوص فعالیت‌های تولیدی این شرکت گفت: حوزه فعالیت شرکتمان طراحی و ساخت انواع سامانه‌های قوای محرکه و اجزای مربوط است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که خریداران این شرکت در داخل کشور چه دستگاه‌ها و بخش‌هایی هستند، افزود: برخی از محصولات شرکت ما قابل کاربرد در سیستم رانش ریلی و برخی دیگر در سیستم رانش دریایی و سیستم رانش هوایی دارند و ما می‌توانیم به نحو احسن نیازهای بازار داخلی در این زمینه را تأمین کنیم.
پورفرزانه تصریح کرد: یکی از گلایه‌های جوانان در نمایشگاه اخیر این بود که بعضاً همان محصول یا تولید آنها را دستگاه‌های دولتی از خارج وارد می‌کنند که این ناشی از فرهنگ اقتصاد نفتی است و باید این نگاه غلط اصلاح شود که باید عرض کنم تا قبل از تحریم، خیلی از مشتریان داخلی علاقه‌مند به تأمین کالاهای خود از خارج از کشور بودند ولی بعد از تحریم این امکان کمتر شده و مراجعات و درخواست‌ها برای خرید محصولمان به نحو احسن بیشتر شده و به عبارت دیگر تحریم‌ها برای شرکت‌های ایرانی به فرصت تبدیل شده است.
مدیر دفتر طراحی سامانه‌های قوای محرکه فرزانگان اظهار کرد: محصولات این دفتر هم به لحاظ اقتدار حاکمیتی حائزاهمیت بوده و هم مانع خروج ارز زیادی از کشور شده است، از طرف دیگر تاکنون دفتر طراحی دو ثبت اختراع سیستم رانش داشته که هر کدام از این محصولات در حوزه خود راهبردی تلقی می‌شوند.
وی گفت: کالا و محصولات تولیدی خود را به دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی عرضه کرده‌ایم ولی با این حال آنها با توجیهاتی از جمله این که محصول ارائه‌شده در بازار داخل باید از نمونه چینی آن ارزان‌تر باشد از ما خریداری نمی‌کنند، به همین دلیل شرکت‌مان مجبور می‌شود محصول تولیدی خود را با قیمتی کمتر از هزینه تمام‌شده آن به فروش برساند.
پورفرزانه اذعان کرد: بیشترین مشکل در اداره شرکت‌های دانش‌بنیان معمولا حول مطالبات بی‌منطق بیمه‌ای می‌گردد، بنابراین لازم است پرداختی شرکت‌های دانش‌بنیان به بیمه به دلیل حمایت از آنها حذف شود و در ازای حذف پرداخت بیمه به سه نفر می‌توان یک فرد را جذب کرد، چون کار ما بسیار مهم بوده و تنها یک محصول شرکت‌مان بیش از یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای مملکت به همراه آورده است.

تلاش وارداتچی‌ها برای کنار زدن تولید داخل
محمد داود معتمدی، مدیرعامل شرکت مهندسی زیستی آروکو فرآیندسازان شریف به توضیح فعالیت شرکت متبوعش پرداخت و گفت: این شرکت تولیدکننده تجهیزات دارویی، سیستم‌های فیلتراسیون، بیوراکتور، سیستم شست‌وشو و استریلیزاسیون (CIP/SIP)، مخازن ساخت دارو و مواردی از اینقبیل است.
وی گفت: شرکت مهندسی دانش‌بنیان ما با مشکلات زیادی روبه‌رو است. دو مشکل اساسی متوجه شرکت ماست که یکی بحث چند نرخی بودن ارز و دیگری واردات کالاهای مشابه تولید داخل است.
معتمدی با اشاره به این‌که چند نرخی بودن ارز آسیب زیادی به صنایع وارد می‌کند، تاکید کرد: ما چند بار از دولت خواستیم تا بحث ارز زودتر تعیین تکلیف و تک‌نرخی شود تا بدانیم با چه ارزی طرف هستیم. اکنون شرکت‌های داروسازی ارز 4200 تومانی برای مواد اولیه دریافت می‌کنند اما برای واردات دستگاه این بخش که مورد نیاز کارشان است ارز نمی‌دهند و می‌گویند این کار امکان‌پذیر نیست. شرکت‌های واردکننده زمانی هم که سراغ ما می‌آیند نهایتاً می‌توانیم با نرخ نیمایی به آنها قیمت بدهیم که قیمت تمام‌شده آنها را افزایش می‌دهد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تاکید کرد: تک‌نرخی شدن ارز همه صنعت را نجات می‌دهد و شرایط را برای همه یکسان خواهد کرد.
معتمدی با بیان این‌که وزارت صمت حمایت زیادی برای مقابله با واردات کالاهای مشابه ساخت داخل انجام می‌دهد اما با این حال واردات اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: بدنه دولت در مقابل واردات کالاهای مشابه داخل مقاومت زیادی دارد اما برخی سودجویان با خلاف اظهاری، کالاهای مشابه تولید داخل را وارد کشور می‌کنند.
وی گفت: چندی پیش یک شرکت واردکننده که وزارت صمت جلوی واردات کالای آنها را گرفته بود به شرکت ما مراجعه کرد. این شرکت که نمونه مشابه تولید شرکت ما را وارد کرده بود از ما خواست تا به وزارت صمت اعلام کنیم در این زمینه توانایی تولید نداریم تا آنها بتوانند کالای خود را ترخیص کنند. این در حالی است که مدت‌های زیادی تلاش کردیم تا بتوانیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم و به وزارت صمت تحویل دهیم که توانایی ساخت و تولید قطعات دارویی را در این زمینه داریم.
مدیرعامل شرکت مهندسی‌زیستی آروکو فرآیندسازان شریف تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کمک زیادی در این زمینه کردند و تسهیلاتی را برای خریداران ما در نظر گرفته‌اند.

شرکت‌های دولتی از اروپا خرید می‌کنند
سید حسن توسلی، مدیر شرکت تک‌فام‌سازان طیف نور در خصوص فعالیت‌های تولیدی این شرکت گفت: شرکت تک‌فام‌سازان در حوزه سیستم‌های طیف‌سنجی استریوسکوپی برای تشخیص مواد مختلف فعالیت می‌کند.
وی افزود: با استفاده از نور لیزر و برخورد آن با نمونه‌های مورد مطالعه، این عبور و پراکندگی نور حاوی اطلاعاتی از این نمونه است که دستگاه، این عبور نور را دریافت می‌کند و اطلاعات آن را استخراج می‌کند و مولکول‌های موجود در آن نمونه را تشخیص می‌دهد.
مدیر شرکت تک‌فام‌سازان طیف نور در پاسخ به سوالی درخصوص این که خریداران تولیدات این شرکت در داخل کشور چه دستگاه‌ها و بخش‌هایی هستند، افزود: در وهله اول آزمایشگاه‌های تحقیقاتی شیمی، زیست‌شناسی، برق و فیزیک از این محصولات استفاده می‌کنند ولی طرف حساب شماره یک شرکتمان دانشگاه‌ها هستند.
وی گفت: سازمان میراث فرهنگی نیز برای تشخیص و آنالیز کتیبه‌های باستانی محصولاتمان را خریداری کرده است.
توسلی تصریح کرد: در داروسازی و صنایع پلیمری نیز دستگاه‌های شرکتمان مورد استفاده قرار می‌گیرد لکن آن چیزی که همواره ما را مورد اذیت قرار داده، این است که نمایندگان شرکت‌های اروپایی محصولات مشابه را به بازار داخلی عرضه می‌کنند و دستگاه‌های دولتی نیز خریدهای خوبی از آنها انجام می‌دهند این در حالی است که عکس این قضیه برای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اتفاق می‌افتد.

اولویت خرید برخی وزارتخانه‌ها جنس خارجی
محمدرضا هاتف، مدیرعامل شرکت خدمات نیروگاهی آهار شرق به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، این موضوعات بیان شد که فعالیت این شرکت در حوزه وزارتخانه‌های نفت و نیرو خلاصه می‌شود و مشکلات زیادی متوجه شرکت ماست.
وی افزود: آیین‌نامه برگزاری مناقصات دولتی به دستگاه دولتی اجازه می‌دهد برای حفظ تداوم تولید بدون برگزاری مناقصه، از شرکت‌های خارجی بدون هیچ سقفی خریداری کند، اما برای خرید از شرکت‌های داخلی حتماً باید مناقصه انجام و چندین بار تکرار شود که در پایان نیز مدیر دولتی مورد سؤال قرار می‌گیرد که چرا از شرکت داخلی خرید صورت گرفته و چه رابطه‌ای با فروشندگان داشته است. هاتف با بیان این‌که برخی شرکت‌های دولتی برای عدم خرید از شرکت‌های داخلی توجیه می‌آورند تصریح کرد: توجیه اصلی این است که از برند خارجی بدون پاسخگویی به هر مرجعی می‌توانیم بهترین محصول را تهیه کنیم، اما برای خرید از شرکت داخلی باید به صد جا پاسخ دهیم.
مدیرعامل شرکت خدمات نیروگاهی آهار شرق به مشکلات صدور مجوزها اشاره کرد و گفت: برای صدور هریک از مجوزها بسیار با مشکل مواجه‌ایم. به عنوان مثال برای واردات یکی از مواد اولیه مورد نیازمان مجوز سازمان صمت نیاز است که این سازمان اعلام می‌کند نیاز به تمدید پروانه بهره‌برداری است. از این سو برای تمدید پروانه بهره‌برداری به سازمان مذکور مراجعه کردیم و سازمان صمت تمام مدارک را بررسی کرده و مشکلی ندارد. فقط می‌گویند باید تأییدیه محیط زیست را بگیرید تا پروانه تمدید شود. وی افزود: نماینده سازمان محیط زیست برای اعطای مجوز به شرکت ما مراجعه کرد و گفت شما مشکلی برای دریافت مجوز ندارید؛ فقط تعداد نفرات را اعلام کنید که ما گفتیم بیش از 50 نفر است. در همین حال مسؤول سازمان محیط زیست گفت آیا شرکت به اگو (انشعاب فاضلاب شهری) متصل است که پاسخ دادیم این شرکت دانش‌بنیان در پارک مستقر است و پارک علم و فناوری به اگو متصل نیست. سازمان محیط زیست می‌گوید چون پارک به اگو متصل نیست نمی‌توانیم مجوز صادر کنیم و پارک علم و فناوری هم به ما درخواست نداده که در این زمینه بررسی کنیم. هاتف ادامه داد: برای این‌که بتوانیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم با پارک علم و فناوری صحبت کردیم که آنها پاسخ دادند بودجه اجرای اگو از بودجه یک سال ما بیشتر است و نمی‌توانیم در این زمینه اجرا کنیم. در این خصوص با نمایندگان مجلس رایزنی کردیم که به دولت و وزارت علوم اجازه دهند طرح فاضلاب به‌عنوان زیرساخت پارک قرار گیرد و اجازه هزینه‌کرد صادر شود، سپس دولت برای این امر بودجه اختصاص دهد تا فاضلاب پارک علم و فناوری به اگو متصل شود تا بتوانیم مجوز محیط زیست بگیریم و پروانه بهره‌برداری صادر شود که در این صورت مجوز واردات مواد اولیه صادر خواهد شد و تولید اتفاق می‌افتد. وی در مورد صرفه‌جویی ارزی تاکید کرد: با تولیدات ما صنعت کشور به‌طور کامل در حوزه نفت و نیرو در سیستم‌های کنترل بی‌نیاز می‌شود و دیگر جایی برای محصولات وارداتی نیست.

کالای ما را به اسم شرکت‌های خارجی می‌خرند
محمد حیدری، مدیرعامل شرکت طراحان سرگرمی ژوری‌مانگ گفت: فعالیت شرکت ما در حوزه سرگرمی و تولید بازی‌های رایانه‌ای است و در کردستان انجام می‌شود و تقریباً در همه شهرها نمایندگی داریم.
وی با بیان این‌که محصولات تولیدی ما برای صادرات به خارج کشور است افزود: بخشی از کار ما مربوط به تولید بازی و سرگرمی است و برای این‌که بتوانیم نخبگان بیشتری را جذب کنیم اقدام به آموزش در این زمینه کردیم که متاسفانه حمایتی در این بخش صورت نگرفت.
حیدری با اشاره به این‌که در یک بازه دو ساله سرمایه‌گذاری کردیم تا بتوانیم بحث آموزش را به سرانجام برسانیم تاکید کرد: علی‌رغم این‌که دولت این اطمینان را داده بود که در این بخش ما را حمایت می‌کند اما در اجرا حمایتی صورت نگرفت و فضا و تسهیلاتی را که وعده داده‌شده بود در اختیار ما قرار ندادند.
مدیرعامل شرکت طراحان سرگرمی ژوری‌مانگ تصریح کرد: دوره‌های آموزشی که توسط این شرکت برگزار می‌شود دارای سطوح بالای علمی است و در بخش فنی و حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد. به دلیل این‌که این شرکت علاوه بر حوزه تولید به حوزه خدمات واردشده که مستلزم پرداخت هزینه‌های بیشتری است.
وی به محرومیت کردستان در اقتصاد اشاره کرد و گفت: کردستان یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است و مردمش توانایی پرداخت هزینه‌های بالای کلاس‌های علمی را ندارند. به همین منظور به‌دلیل عدم‌حمایت‌های دولت تعدادی از دانش آموزان علاقه‌مند در این حوزه را آموزش دادیم که اکنون تعدادی از آنها به‌صورت مستقل فعالیت دارند و تعدادی جذب شرکت ما و برخی دیگر جذب شرکت‌های دیگر شدند. حیدری با گلایه از عدم حمایت دولت در بخش آموزش گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بود حمایت‌هایی را با در اختیار گذاشتن فضا انجام دهد اما اتفاقی نیفتاد. محصولات ما مستقیماً به کشورهای استرالیا، آمریکا، ایتالیا، رومانی، فرانسه و روسیه صادر می‌شود و همان بازی‌ها با ارز آزاد وارد کشور می‌شود. برخی شرکت‌های خارجی شبکه توزیع ما را در کشورهای مذکور به‌عهده گرفتند. مدیرعامل شرکت طراحان سرگرمی ژوری‌مانگ به بروکراسی اداری اشاره و تصریح کرد: برای انجام یک کاری که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأییدشده بود قرار شد مبلغ دو میلیارد تومان برای هزینه آموزش در اختیار ما قرار دهند. در ابتدا این مبلغ به دانشکده پست و مخابرات پرداخت شد. دانشکده پست و مخابرات این مبلغ را به سازمان فناوری و اطلاعات کردستان تحویل داد که باز هم مبلغی از آن در اختیار این سازمان قرار گرفت. بعد اعلام کردند این امکان وجود ندارد که مبلغ واریزشده به صورت مستقیم به دست شما برسد و به پارک علم و فناوری تحویل دادند که درنهایت از این مبلغ 30 میلیون تومان به شرکت ما تحویل دادند. این در حالی بود که هزینه مستقیمی که برای آموزش کرده بودیم 200 میلیون تومان بود و قرار شد آموزش‌های بیشتر هم در برنامه داشته باشیم و طبق برنامه، بودجه تزریق شود اما با پرداخت مبلغ 30 میلیون تومان 170 میلیون تومان ضرر به ما تحمیل کردند.

2 میلیون دلار ارزبری را متوقف کردیم
سجاد پزشکی نجف‌آبادی، مدیرعامل شرکت ویرا واکسن شایا درباره فعالیت این شرکت توضیح داد: اواخر سال 95 با تعدادی از فارغ‌التحصیلان برتر کشور در یک آزمایشگاه کوچک در گرمدره کار خود را آغاز کردیم که از اوایل سال 96 آزمایشگاه شرکت ویرا واکسن شایا در نظرآباد استان البرز تجهیز و مسیر تحقیقات در همان‌جا ادامه یافت. وی ادامه داد: اولین پروژه تحقیقاتی ما بر روی تولید واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) بود که در شهریورماه همان سال نمونه آزمایشی واکسن تولید شد و هم‌زمان با ثبت شرکت و درخواست موافقت اصولی، این اقدام به سازمان دامپزشکی کشور اعلام شد.
پزشکی با بیان این‌که سازمان دامپزشکی الزاماتی برای ما قرار داد که کمی برای ما مشکل ایجاد کرد، گفت: در آن زمان سازمان دامپزشکی کل کشور ما را ملزم کرد تا بذر واکسن را از شرکت سیراد فرانسه خریداری کنیم. توجیه آنها این بود که با توجه به این‌که بذر این واکسن در شرکت سیراد فرانسه ثبت شده است ، طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) تولیدکنندگان موظف به استفاده از این بذر هستند.
مدیرعامل شرکت ویرا واکسن شایا به توضیحات سازمان دامپزشکی درباره واکسن تولید شده که مطابق استاندارد جهانی بود اشاره کرد و افزود: سازمان دامپزشکی اعلام کرد مسیری که شما برای تولید این کالا به کار گرفته‌اید غیرقانونی است و باید از آزمایشگاه پایه خریداری کنید.
وی چگونگی تولید این شرکت را توضیح داد: از شهریور 96 که محصول اولیه را تولید کردیم در همان زمان هم سایت تولیدی‌مان را ساختیم و شرکت به صورت رسمی ثبت شد. هم‌زمان خرید بذر واکسن از شرکت سیراد را پیگیری کردیم. در بهمن 96 سایت تولید این شرکت با ظرفیت 250 میلیون دوز انواع واکسن‌های دامی تخفیف حدت یافته با حضور آقای ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد و در تابستان 97 با دریافت موافقت اولیه تولید از سازمان دامپزشکی تولیدات صنعتی را آغاز کردیم.
پزشکی با اشاره به این‌که در حدود چهار ماه کل واکسن مورد نیاز کشور را تولید کردیم تصریح کرد: در طول مدت چهار ماه بیش از 30 میلیون دوز واکسن مطابق با کل نیاز کشور تولید شد که بخش عمده آن وارداتی بود که تنها در این بخش حدود دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ویرا واکسن شایا ادامه داد: طبق آنچه اعلام کرده بودند اگر هر بخش خصوصی بتواند واکسن برای نیاز کشور تولید کند سهم عمده بازار در اختیار آنها قرار خواهد گرفت اما بعد از این‌که توانستیم این محصول را به تولید برسانیم مناقصه‌ای برگزار کردند که رقیب ما موسسه رازی با مالکیت صددرصد دولتی بود که با این حال توانستیم مناقصه را برنده شویم.
وی به مشکلات پس از برنده شدن در مناقصه اشاره کرد و گفت: برنده شدن در مناقصه عواقب زیادی برای ما داشت و مجبور شدیم قیمت تمام‌شده‌مان را به شدت پایین بیاوریم. این در حالی است که به جای حمایت از یک شرکت بخش خصوصی دانش‌بنیان که قدمت کمی دارد هر بار این ترس وجود دارد که ممکن است مناقصه را برنده نشویم و محصولاتی که در این بخش تولید می‌کنیم با فقدان بازار مواجه شود.
پزشکی ادامه داد: از آنجایی که فروش آزاد این محصول بسیار اندک است و دامداران ترجیح می‌دهند واکسیناسیون دام‌هایشان توسط سازمان دامپزشکی به‌صورت رایگان انجام شود تا این‌که از بازار آزاد با پرداخت مبلغ تهیه کنند، به همین منظور این ترس وجود دارد که اگر در مناقصه برنده نشویم نمی‌توانیم محصولاتمان را در بازار عرضه کنیم.
مدیرعامل شرکت ویرا واکسن شایا با بیان این‌که شرایط فنی این شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد گفت: تولید محصولات اخیر این شرکت باعث شده تا از واردات کالا در این بخش بی‌نیاز شویم. از سوی دیگر دو واکسن دیگر برای سلامت دام با فناوری صددرصد داخلی تولید شده که امسال به بازار عرضه خواهد شد. این واکسن‌ها از ویروس‌های در گردش داخل ایران تهیه شده و در جایی ثبت نشده است که به‌زودی وارد بازار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها