دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی و توییتری آمریکا باورش نـمی‌شد مســاله استیضاح او جدی شود. او بارها به این مساله خندیده و مطمئن بود رقیبانش هرگز نخواهند توانست او را استیضاح کنند. با این حال بی‌پروایی‌های او و برخی سیاست‌های مجهول و مساله دارش موجب شد تا رفته رفته در گوشه رینگ قرار گیرد. به طوری که اکنون نظرسنجی‌های به عمل آمده در آمریکا نشان می‌دهد حمایت از روند استیضاح ترامپ با افزایش ۱۲ درصدی به ۴۷ درصد ( تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها ) رسیده است.
کد خبر: ۱۲۳۰۵۴۹

طی روزهای گذشته فشارها بر دونالد ترامپ به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرد. مکالمه تلفنی او با رئیس‌جمهور اوکراین بهانه را به دست دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان داد تا ترامپ را در این باره مورد بازخواست قرار دهند. افشای محتوای این مکالمات نشان داد که ترامپ نه‌تنها از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته بود مراقب رفتار وعملکرد فرزند جو بایدن رقیب دموکراتش باشد، بلکه به او وعده‌هایی هم داده است. همین مساله موجب شد مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تحقیقات مفصل در این باره شود. در ادامه این ماجرا بود که معلوم شد ترامپ در مکالماتش با رهبران سایر کشورها ازجمله روسیه و عربستان سعودی نیز خارج از چارچوب اختیاراتش حرف‌هایی زده و وعده‌هایی داده است. حرف‌ها و وعده‌هایی که شائبه دخالت در سیاست‌های دولت آمریکا را به وجود آورده و حال نمایندگان مردم آمریکا می‌خواهند از این داد و ستدها باخبر شوند.
روز گذشته اعلام شد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور را برای ارائه توضیحاتی درباره اسناد مرتبط با تعاملات دولت ترامپ با اوکراین احضار کرده است. در این احضاریه پمپئو، به امتناع از تحویل اطلاعات به کنگره در بحبوحه تحقیق دموکرات‌ها درباره تعاملات ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین متهم شده است. الیوت انجل، رئیس کمیته روابط خارجی، آدام شف، رئیس هیات اطلاعاتی و الیجا کامینگز، رئیس کمیته نظارت و اصلاحات به پمپئو هشدار دادند عدم دستیابی به آنها مدرکی دال بر مانع‌تراشی خواهد بود. همزمان با این کشمکش‌ها اعلام شد نماینده آمریکا در امور اوکراین از مقام خود استعفا کرده است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌هایی درباره همکاری وی با اوکراین و رئیس‌جمهور آمریکا در رسوایی اخیر منتشر شده بود. هرچند ترامپ از محتوای تماس تلفنی خود با رئیس‌جمهور اوکراین دفاع کرده است اما او در همین رابطه دستور داده بود تا کمک‌ها به اوکراین تا زمانی که این کشور به یافتن اطلاعاتی درباره پسر بایدن کمک نکند، متوقف شود. به دنبال افزایش فشارها علیه ترامپ مایک پنس، معاون او مجبور به دفاع از ترامپ شد. او گفت: «رئیس‌جمهور مرتکب هیچ خطایی نشده است.» پنس هفته گذشته در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: این خلاصه تماس نشان می‌دهد که تهدید رئیس‌جمهور برای توقف کمک به اوکراین به ازای تحقیقات درباره جو بایدن، نامزد انتخابات و معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و پسرش هانتر هرگز رخ نداده است.
دموکرات‌ها ترامپ را به این متهم می‌کنند که خواسته است از قدرت خود سوء استفاده کرده و موجب آن شود که اوکراین در انتخابات سال 2020 آمریکا دخالت کند. دموکرات‌ها نگران آن هستند که ترامپ در سایر مکالمات تلفنی‌اش نیز همین دستورات را داده باشد. به همین دلیل خواستار بررسی سایر مکالمات رئیس‌جمهور هستند. اما روز گذشته کاخ سفید به طور رسمی اعلام کرد انتشار تماس‌های ترامپ با بن سلمان و پوتین را ممنوع کرده است. کاخ سفید همچنین تاکید کرد انتشار مطالب رد و بدل شده میان این دو محرمانه باقی خواهد ماند و در سطح رسانه‌های گروهی منتشر نمی‌شود. چند روز پیش نیز سخنگوی کرملین هشدار داده بود «هرگونه انتشار متن مکالمه تلفنی میان دونالد ترامپ و پوتین می‌تواند مشکلات موجود میان دو کشور را تشدید کند.» با توجه به این حجم از اتهام و بی‌اعتمادی باید گفت به طور قطع دونالد ترامپ روزهای هراس‌انگیزتری را پیش رو خواهد داشت.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها