فریبکاری عربستان پشت طرح صلح

طرح صلح پیشنهادی انصارا... یمن، هرچند با استقبال نهادهای بین‌المللی مواجه شد، اما تا اینجا دولت‌های متجاوز عربستان و امارات نسبت به آن یا بی‌توجه بوده یا از سر بازی و فریبکاری با آن برخورد کرده‌اند. اقدامی که با مخالفت و هشدار شدید انصارا... مواجه شده و ممکن است عواقب وخیمی را برای این دو کشور به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۳۰۵۴۸

جمعه گذشته، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن از توقف مشروط عملیات‌های تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ارتش یمن علیه عربستان خبر داد و اعلام کرد، امیدوار است ریاض هم به حملات خود پایان دهد. این اقدام پس آن صورت گرفت که ارتش یمن پالایشگاه‌های تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان را هدف قرار داد و درباره توانایی‌اش برای انجام عملیات‌هایی از این دست به ریاض و سپس ابوظبی نیز هشدار داد. طرح پیشنهادی صلح انصار‌ا... با استقبال اعضای شورای امنیت سازمان ملل و نیز آلمان، سوئد و کویت مواجه شد و آنها با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند توقف حملات جنبش انصار‌ا... به عربستان سعودی گام مهم در کاهش تنش است.
با این حال، روز جمعه گذشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در خبری اعلام کرد: «عربستان با آتش‌بس در برخی مناطق یمن موافقت کرده است.» این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه با این طرح اعلام کرد آتش‌بس پیشنهادی عربستان در چهار محور از جمله در شهر صنعا، پایتخت یمن اجرا خواهد شد. این رسانه آمریکایی ادعا کرد ریاض اعلام کرده است در صورت موفق بودن این آتش‌بس، سعودی‌ها به گسترش محدوده آتش‌بس خواهند پرداخت تا دیگر مناطق یمن را نیز دربرگیرد!
اما بلافاصله بعد از انتشار این خبر، یک عضو دفتر سیاسی جنبش انصار‌ا... یمن با تکذیب ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر توافق جزئی با سعودی‌ها تاکید کرد ابتکار رئیس شورای‌عالی سیاسی بر توقف کامل تجاوزگری تصریح می‌کند. محمد‌علی الحوثی تصریح کرد یمن به چیزی کمتر از توقف کامل تجاوزگری و رفع محاصره رضایت نخواهد داد. در واقع، یمنی‌ها به پیشنهاد آتش‌بس عربستان سعودی به عنوان یک حربه فریبکارانه نگریسته و گفتند سعودی‌ها از رهگذر این پیشنهاد می‌خواهند دست برتر را در صحنه میدانی یمن داشته باشند. به عبارتی دیگر، عربستان سعودی خواستار برقراری آتش‌بس نسبی یا جزئی در مناطق و استان‌هایی شده است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آنجا دست برتر را دارند. یکی از این نمونه‌ها استان صنعاست که نیروهای یمنی تاکنون اجازه نفوذ سعودی به آنجا را نداده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها