بر خلاف استقبال جهانی از طرح صلح، عربستان سعودی هنوز پاسخ روشنی به آن نداده است

استقبال از طرح صلح انصارا...

روز شنبه همزمان با پنجمین سالگرد انقلاب مردم یمن، رهبران انصار‌ا... به صورت ابتکاری یک طرح صلح را اعلام کرده و از عربستان خواستند به آن پاسخ دهد. برمبنای این طرح، نیروهای مقاومت یمن اعلام کردند تا اطلاع ثانوی تمام حملات هوایی و زمینی خود را متوقف خواهند کرد. این پیشنهاد هرچند با استقبال سازمان ملل متحد روبه‌رو شد، اما عربستان سعودی به آن پاسخ روشنی نداد. در واقع عربستان به دلیل سردرگمی خود بعد از چند سال جنگ بی‌حاصل در یمن و حملات پی در پی موشکی و پهپادی به کشورش از دادن یک جواب صریح عاجز مانده است.
کد خبر: ۱۲۲۹۷۱۰

به گزارش رای الیوم، سازمان ملل ضمن استقبال از پیشنهاد انصارا... برای توقف حملات خود به عربستان، اعلام کرد، این اقدام می‌تواند به پایان دادن به جنگ یمن منجر شود. مارتین گریفیتس، در بیانیه‌ای اعلام کرد، از ابراز تمایل برای اجرای توافق‌نامه تبادل اسرا و بازداشت‌ها و حل سیاسی جهت پایان دادن به درگیری استقبال می‌کند. وی همچنین بر اهمیت استفاده از این فرصت و پیشرفت در اتخاذ اقدامات لازم برای پایان دادن به خشونت، تنش نظامی و اظهارات نامناسب تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند پیام محکمی درباره عزم و اراده برای پایان دادن به جنگ یمن باشد.
در مقابل این استقبال اما عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه گفت: عربستان میزان جدیت انصارا... در اجرای طرح صلح شان را زیر نظر دارد. به گزارش روسیا الیوم، عادل الجبیر، در یک کنفرانس خبری در ریاض گفت: ما براساس اقدامات و اعمال، نه براساس حرف در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم لذا خواهیم دید آنها عملا چنین طرحی را اجرا خواهند کرد یا نه. وزیر مشاور سعودی ادامه داد: «درباره دلیل این‌که چرا این طرح را مطرح کرده‌اند ما باید مساله را ریشه‌ای و عمیق بررسی کنیم.» این نوع پاسخگویی پر ابهام بیشتر از سردرگمی عربستان سعودی حکایت دارد. به این معنا که نه می‌داند به جنگ ادامه دهد و نه آماده پذیرش طرحی برای صلح و خاتمه این جنگ است.
حمله در برابر حمله
روز شنبه گذشته، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن وابسته به انصارا... طرح صلحی را در زمینه توقف حملات پهپادی و موشکی به عربستان اعلام کرد. عبدالملک الحوثی، رهبر انصارا... یمن نیز در سخنرانی خود به مناسبت پنجمین سالگرد انقلاب یمنی‌ها موسوم به انقلاب 21 سپتامبر گفت: نیروهای انصارا... در صورتی از حملات و هدف‌گیری عربستان دست برمی‌دارند که دشمن حملاتش را علیه یمن متوقف کند، اما در صورت ادامه حملات ائتلاف سعودی، عملیات این گروه نیز افزایش خواهد یافت.
در همین رابطه روز گذشته، یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارا... تأکید کرد، با وجود اعلام طرح صلح از سوی این جنبش، ائتلاف عربستان حملات خود را در یمن افزایش داده است. وی در صفحه کاربری خود در فیسبوک نوشت: ائتلاف متجاوز عربستان طی ۱۲ ساعت گذشته بیش از ۳۹ حمله هوایی به استان‌های یمن انجام داد.
مقاومت تا پیروزی
روز شنبه ده‌ها هزار نفر از مردم یمن در میدان باب الیمن صنعا گرد آمدند تا با دادن شعار آزادی و استقلال بر ادامه مقاومت خود تا پیروزی نهایی تاکید کنند. مشارکت‌کنندگان پلاکاردهایی با مضمون شعارهای آزادی و نیز عکس‌هایی از عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارا... یمن در دست داشتند و شعارهایی مانند هیهات منا الذله، برائت، انقلاب کن ای دنیا انقلاب کن و ای اشغالگران، در مقابل شما ایستادگی کرده و تا روز قیامت مقابله می‌کنیم، سر دادند. در این مراسم شیخ شمس‌الدین شرف‌الدین، مفتی یمن و نیز احزاب سیاسی مخالف دشمن و محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن سخنرانی کردند. محمدعلی الحوثی در سخنان خود تاکید کرد: انقلاب ۲۱ سپتامبر آغاز راهی به سوی انقلاب‌های اصلاحات فرهنگی،‌ فکری و اجتماعی است. مردم ما تسلیم شدن و استکبار را نمی‌پذیرند و پیش از انقلاب، یمن از مشکلات بسیاری در رنج بود و ما برای حق و عدالت انقلاب کردیم و همچنان انقلابی هستیم.
ائتلاف متجاوز عربستان سعودی از پنج سال پیش حملات خود را به مردم مظلوم یمن آغاز کرد‌. بهانه نخستین سعودی‌ها در این حمله بازگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت بود. حال آن‌که بعدها اماراتی‌ها به صراحت اعلام کردند هدف‌شان از مشارکت در این جنگ بازگرداندن منصور هادی به قدرت نبوده است. جنگ خانمانسوز یمن تاکنون حاصلی جز ویرانی و کشتار افراد بی‌گناه نداشته است. براساس گزارش سازمان ملل، تجاوز به یمن توسط ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان تا پایان سال جاری میلادی بیش از 233 هزار قربانی برجای خواهد گذاشت. طبق آمار سازمان ملل تا پایان سال 2019 میلادی کشته‌های جنگ در یمن حدود 102 هزار نفر خواهد بود که در مقایسه با آمارهای پیشین تلفات بیشتری را نشان می‌دهد. پژوهشگران میزان خسارت اقتصادی این جنگ برای یمن را تا پایان امسال 89 میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. اکثر قربانیان جنگ یمن کودکان زیر پنج سال هستند و در هر 11 دقیقه و 54 ثانیه، یک کودک بر اثر جنگ و عوارض جانبی آن جان خود را از دست می‌دهد. سخنگوی سازمان ملل می‌گوید جنگ در یمن باعث 21 سال عقب‌افتادگی در این کشور شده است.
عربستان بازگردد
محمد‌علی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره آینده معادلات منطقه پس از حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان، می‌گوید: عربستان پس از این عملیات و شوک ناشی از آن قاعدتا باید بیشتر بیندیشد و قانع شود که جنگ در یمن نتیجه‌ای ندارد.
وی در آخر سعودی‌ها را دعوت می‌کند که از این جنگ برگردند و بیش از این به خود و دیگران خسارت وارد نکنند‌. تحلیلگران می‌گویند پیشنهاد صلح انصار‌ا... بهترین موقعیتی است که در صورت پذیرش می‌تواند سعودی‌ها را از باتلاق جنگ یمن خارج سازد البته مشروط به این‌که سعودی‌ها از شکست‌های خود طی پنج سال گذشته به اندازه کافی درس گرفته باشند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها