دیروز و همزمان با اولین روز هفته دفاع مقدس، رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تهران و دیگر شهرستان‌ها برگزار شد. در تهران پس از سخنان رئیس‌جمهور، رژه یگان‌های پیاده و محمول مستقر در محل برگزاری رژه آغاز شد که به ترتیب ابتدا یگان‌های پیاده ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و سازمان بسیج مستضعفین از مقابل جایگاه و کلام‌ا... مجید رژه رفتند.
کد خبر: ۱۲۲۹۶۶۱

در بخش رژه یگان‌های محمول نیز برخی تجهیزات برای نخستین‌بار در رژه به نمایش درآمد. به گزارش فارس، از جمله مهم‌ترین دستاوردهایی که برای نخستین‌بار به رژه نیروهای مسلح آمده بود، سامانه سلاح پدافند هوایی برد و ارتفاع بلند باور ۳۷۳ بود که ۳۱ مرداد امسال توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.
نیروی زمینی سپاه نیز در یگان‌های محمول خود برای نخستین بار یک‌سامانه راداری جست‌وجوگر مین‌های زمینی را به نمایش گذاشته بود. خودروی تاکتیکی ضد‌مین و ضد‌کمین (امرپ) طوفان نیز که سال گذشته توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شده بود، در این مراسم در قالب یگان‌های محمول نیروی زمینی سپاه از مقابل جایگاه عبور کرد. در بخش موشکی نیز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۸فروند موشک بالستیک را از نوع قدرF، عماد، خرمشهر، قیام و سجیل به محل رژه آورده بود.
رونمایی از سر جدید جنگی خرمشهر
در این میان یکی از موشک‌های خرمشهری که از مقابل جایگاه عبور کرد، دارای نمونه جدیدی از سر جنگی بود که تا‌کنون دیده نشده بود.
قبل از این سر جنگی بالک‌دار موشک خرمشهر نیز تحت عنوان خرمشهر -۲ به نمایش در‌آمده بود. موشک بالستیک خرمشهر با برد 2000 کیلومتر قادر است یک یا چند سر جنگی را تا وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم حمل کند.
سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳ نیز از مقابل جایگاه رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح گرامیداشت هفته دفاع مقدس عبور کرد. این نخستین بار بود که سامانه پدافندی باور ۳۷۳ در رژه نیروهای مسلح حضور پیدا می‌کند. سامانه پدافند هوایی برد بلند باور ۳۷۳ مردادماه امسال به مناسبت روز صنعت دفاعی با حضور رئیس‌جمهور رونمایی و تحویل نیروی پدافند هوایی ارتش شد.
باور ۳۷۳ اولین سامانه ارتفاع بلند پدافندی بومی با قابلیت تحرک بالا و توانایی شناسایی ۳۰۰ هدف اولویت‌بندی صد هدف و درگیری با شش هدف همزمان است.
در رژه امسال همچنین سامانه پدافندی ۱۵ خرداد نیز که اخیرا رونمایی شده بود از مقابل جایگاه عبور کرد.
لاریجانی: نیروهای مسلح اجازه ماجراجویی در خلیج‌فارس را نمی‌دهند
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رژه نیروهای مسلح در هرمزگان گفت: امنیت تنگه هرمز و خلیج‌فارس با امنیت همه آبراه‌ها یکجا معنادارد و نیروهای مسلح اجازه ماجراجویی در خلیج‌فارس را نمی‌دهند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی لاریجانی در این مراسم تصریح کرد: کشورهای عربی باید بفهمند آمریکا نگاه ابزاری به آنها دارد. این‌که یکی از مقامات گذشته آمریکا اعلام کرد نفت اعراب برای ما ارزشی بسیار بالاتر از خود آنها دارد، امروز به زبان تحقیرآمیزتر باز هم بیان می‌کنند. لاریجانی با اشاره به این‌که گفته ترامپ به روسای عربستان آن هم بعد از اخذ فراوان اموالشان توهین به آنها بود خاطرنشان کرد: ما بارها اعلام کرده ایم و امروز هم می‌گوییم کشورهای اسلامی عرب و غیرعرب برادران ما هستند و آرزوی ما این است که همه ملت‌های مسلمان به خصوص همسایگان ما با اخوت و برادری، بهترین روابط فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی را باهم داشته باشند.

روحانی: از خطاهای همسایگان می‌گذریم
رئیس‌جمهور شکاف میان ملت‌های منطقه را خواسته آمریکا و صهیونیسم دانست و با بیان این‌که به سوی همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و از خطاهای گذشته آنها نیز می‌گذریم، تاکید کرد: منطق ما، امنیت درون زا برای خلیج فارس و تنگه هرمز است و با شعار و طرح «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» به نیویورک می‌رویم.
حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با تاکید بر این‌که «با اقتدار نیروهای مسلح و ملت بزرگ، دشمن جرات تعدی به ایران اسلامی را نخواهد داشت، عنوان کرد: ما مرد دفاع و نه اهل تسلیم هستیم و اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای ما تجاوز کند. روحانی با اشاره به حضور آمریکایی‌ها و دشمنان ملت ایران در منطقه، گفت:‌ هر کجا که دشمنان ما و آمریکایی‌ها در منطقه حضور پیدا کردند، به‌عنوان بازیگر «امنیت‌زدا»، حضور یافتند چه در افغانستان، چه عراق و چه خلیج فارس و هر جای منطقه، ناامنی را به ارمغان آوردند؛ اما هر جا نیروهای مسلح ایران حضور داشتند به‌عنوان نیروهای «امنیت‌زا» بودند که امنیت را برای منطقه به ارمغان آوردند. رئیس جمهور تأکید کرد: نیروهای مسلح ما اگر در کنار مردم عراق، سوریه، فلسطین و لبنان قرار گرفتند، برای این سرزمین امنیت آوردند و توانستند تروریست‌های وحشی را ریشه‌کن کنند و این فرق ما با آنها در منطقه است. رئیس‌جمهور بیان کرد امسال در سازمان ملل متحد با شعار «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» که خلاصه آن «حب و امید» خواهد بود، حضور خواهیم یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها