آیین پایانی قصه‌گویی مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌های قصه‌گوی خوزستانی در نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک شب و هزار قصه» در اهواز برگزار و حسن ختامی شد برای این برنامه فرهنگی بومی و محلی جذاب.
کد خبر: ۱۲۲۹۵۷۸

مجتبی گهستونی، دبیر نخستین مهرواره قصه‌گویی یک‌شب و هزار قصه، در این آیین که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد، گفت در همه مدتی که در شهرها و روستاهای مختلف در پی جمع آوری قصه‌های مادران و پدران نازنین بودیم، پی بردیم که قصه‌ها بازتابی از دیدگاه انسان درباره جهان پیرامون و گاه تمثیل‌هایی برای شادی‌های نایافته و آرزوهای برنیامده است.
به گفته وی، اهواز و دیگر شهرهای خوزستان در بحث استفاده از المان‌های فرهنگی رنج می‌برند، این در حالی است که مسؤولان شهرهای خوزستان می‌توانند مانند دیگر شهرهای خلاق ایران و دنیا، با بهره‌گیری از دانش کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، به مفاهیم قصه و قصه‌گویی در سطح شهرها توجه کنند، که البته برگزاری آیین قصه‌گویی می‌تواند کمک مهمی به اجرای این مهم بکند.
گهستونی افزود: تعداد 200 قصه به دبیرخانه مهرواره قصه گویی ارسال شد و داوری آنها انجام گرفت. بخشی از آثار رسیده شامل خاطره یا لالایی بود،اما بیش از 90 درصد آثار رسیده قصه‌هایی بودند که نسل به نسل از مادران و پدران به فرزندان منتقل شد. قصه‌هایی که گویش و لهجه‌های مختلف بختیاری، عربی، لری، دزفولی، شوشتری، بهبهانی و حتی قصه‌هایی به زبان آرامی‌مندایی و آشوری که هر دو از هموطنان اقلیت مذهبی در خوزستان هستند را در خود داشت.براساس این گزارش، از میان 200 قصه ارسال شده به دبیرخانه مهرواره، 20 قصه پخش شد و درنهایت هشت منتخب برگزیده شدند./ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها