والا دروغ چرا؟ ما که اهل این شاعرانه‌بازی‌های پاییزی نیستیم و هیچ روی خوشی به خزان نشان نمی‌دهیم، اما به خاطر این کولر بی‌رحمی که کل تابستان، درست بالای سر ما روشن بود و دست و دلبازانه به پس کله ما زمهریر می‌بارید، بسیار خوش می‌داریم این چند روز پرحرارت هم سپری شود تا خودمان را به دست پاییز بسپاریم. با عرض معذرت از محضر زنده‌یاد قیصر امین‌پور، استثنائا طاقتمان طاق شده و با این‌که سراپا زرد و پژمرده‌ایم، اتفاقا خیلی هم ناچاریم که دل - البته بیشتر تن- به پاییز بسپریم.
کد خبر: ۱۲۲۸۷۹۷

در این زمینه و دست‌کم در این لحظه، حس و حالمان موافقت شعری بیشتری با شهریار دارد که می‌گوید: به باغ یاد تو کردم که باغبان قضا/ گشوده پرده پاییز خاطرات‌انگیز/ چنان به ذوق و نشاط آمدم که گویی باز/ بهار عشق و شبابست این شب پاییز.
به این سوی چراغ یا شاید هم به آن سوی چراغ ناراحت می‌شویم اگر فکر کنید، همین‌طور بی‌هوا و بی‌مناسبت و اتفاقی، قلم و درواقع کیبورد خاک گرفته را به سمت استاد شهریار بردیم. بلکه این عشوه‌نگاری را به بهانه سالروز درگذشت این شاعر انجام داده‌ایم که باوجود نظرات مخالف و موافق به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.
همکار سینمایی‌مان سرکارخانم قنبری، به مناسبت این روز، گوشی تلفن را برداشت و رفت سراغ مستندسازی به نام سعادتعلی سعیدی‌پور که فیلم مستندی درباره شهریار ساخته به نام «پرواز تا بی‌نهایت». ماحصل این گفت‌وگو را می‌توانید در همین صفحه و بغل گوش همین سطور و ستون بخوانید.
دیگر همکار فرهنگی ما صابر محمدی هم به بهانه روز شعر و ادب فارسی، ضمن نشان دادن مدام عکس‌هایی تماشایی از استاد شهریار به همکاران گروه، برگ برنده‌ای رو کرد و بخش‌هایی منتشرنشده از یک گفت‌وگوی قدیمی با اصغر فردی، شهریارشناس را تنظیم کرده که حاوی نکته‌هایی جالب درباره برخی شایعات درباره زندگی شهریار همچون عشق افسانه‌ای او و تحصیلات ناتمام در پزشکی است. متاسفانه فردی که پژوهشگر ادبی بود، دیگر در میان ما نیست و سال گذشته بر اثر ایست قلبی درگذشت.
در صفحه 11 اما گزارشی داریم به قلم محمدصادق علیزاده، دبیر همه فن حریف گروه درباره سنت چهارپایه‌خوانی که از رسوم قدیمی و ریشه دار عزاداری در ایران است. بهانه این گزارش هم، مراسم چهارپایه‌خوانی حاج محمود کریمی، مداح اهل بیت در فضای باز بود که با استقبال عزاداران حسینی همراه بود. این برنامه، قدردانی رهبر انقلاب را هم به دنبال داشت.
صفحه 12 هم اختصاص دارد به گفت‌وگوی محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ با مهدی طالقانی، فرزند مرحوم آیت‌ا... طالقانی. بهانه این مصاحبه هم سالروز درگذشت آیت‌ا... طالقانی است که همین چند روز پیش بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها