گفت و گو با دکتر عباس کریمی، متخصص جراحی فک وصورت

شایع‌ترین ناهنجاری‌های فک و صورت

فک بالا، عقب یا فک پایین، جلوست. دوتا فک، عقب یا دوتا فک، جلوست یا فک‌ها کج هستند. در ایران بیشتر فک پایین جلو و فک بالا عقب است.
کد خبر: ۱۲۲۷۱۴۹

علل این ناهنجاری‌ها چیست؟
اکثر ناهنجاری‌ها مادرزادی هستند. معمولا پدر در خانواده ناهنجاری فک دارد، بچه‌ها هم همین مدل هستند. این ناهنجاری‌ها فقط در استخوان فکین وجود ندارند. دندان‌ها هم مشکل دارند. وقتی فک‌ها با هم چفت نشوند، دندان‌ها هم به مرور زمان تکان می‌خورند تا به طور طبیعی این چفت شدن انجام شود. در بچه‌ها این حالت وجود دارد و توسط متخصص قابل تشخیص است، اما در بلوغ و سن 16‌-‌15سالگی این ناهنجاری نمایان می‌شود و افراد عادی هم می‌توانند متوجه بشوند.
عوارض ناهنجاری‌های ذکر شده چیست؟
سلامت دهان و دندان برای بیمار مهم است، چون اگر بیمار نتواند خوب غذا بخورد، مشکلات گوارشی خواهد داشت. برای خوب غذا خوردن باید دندان‌ها در سلامت باشند. ناهنجاری نه‌تنها در فکین بلکه در دندان‌ها هم وجود دارد. احتمال پوسیدگی در دندان‌های کج شده که در حالت طبیعی نیستند، وجود دارد. در کودکی که دندان شیری‌اش ناهنجاری دارد، وقتی دندان شیری بیفتد و دندان دائمی رویش کند، افراد عادی متوجه آن می‌شوند. اما متخصصان، ناهنجاری در دندان شیری را تشخیص می‌دهند.
زمان ایده‌آل درمان ناهنجاری‌های فک و صورت چه زمانی است؟
رشد فکین دو مرحله بزرگ دارد. مرحله دومش بعد از بلوغ است. یعنی حدود
15 -14 سالگی. در دختران کمی زودتر از پسران است. بهتر است زمان مراجعه قبل از کامل شدن رشد فک باشد. اگر لازم باشد درمان را شروع کنیم و اگر نیاز به جراحی باشد، بعد از رشد فکین یعنی بعد از 18 -17 سالگی مناسب است‌. اگر درمان دیرتر انجام شود، عوارض آن هم بیشتر خواهد بود.
چه رفتارهایی به بروز ناهنجاری فک منجر می‌شود؟
مکیدن انگشت می‌تواند به‌تدریج، دندان‌ها را جابه‌جا کند. دندان‌های قدامی فک‌بالا جلو می‌آیند و یک فاصله بین دندان‌های بالا و پایین ایجاد می‌شود.
به‌جز مکیدن انگشت علل اکتسابی دیگری هم داریم که باعث ناهنجاری فک‌و‌صورت می‌شود. بیمارانی هستند که در سن کودکی در ناحیه بینی، پلیپ یا انحراف بینی دارند. وقتی راه نفس کشیدن از راه بینی بسته شود، بیمار مجبور است تنفس دهانی داشته باشد‌. به مرور زمان فاصله بین دندان بالا و پایین می‌افتد و همین امر باعث ناهنجاری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها