قدمت روابط تاریخی ایران و عمان به عهد سومریان می‌رسد. مجان در دوران باستان نام ایالتی در جنوب ایران بوده است که بعدها به آن مکران نیز گفته‌اند. وجه تسمیه این نام ارتباط زیادی با صنعت کشتی‌سازی و معادن مس آن منطقه در زبان سومریان داشته‌است.
کد خبر: ۱۲۲۷۱۲۶

میرجواد گلوی بیات، دانش‌آموخته دکترای مطالعات منطقه‌ای و مدیر رسانه مطالعات عمان معتقد است:
پس از پیروزی انقلاب ایران عمان یک هیات حسن نیت به ایران فرستاد و پس از جنگ تحمیلی، این کشور پس از سوریه اولین دولت عربی بود که رژیم بعث را در سال 64 بابت حمله به ایران محکوم کرد. در سال‌های اخیر نیز فارغ از اختلاف نگرش سیاسی رهبران دو کشور این دولت تلاش کرده‌ تا در قضایای مختلف در نقش میانجی به ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای و عامل ثبات منطقه کمک کند.
عمان به خوبی از تمامیت‌طلبی آل سعود در شبه‌جزیره عربستان مطلع است و از آنجا که علمای وهابی، مذهب اباضیه را تکفیر می‌کنند این نیز سبب بی اعتمادی بیشتر عمان به عربستان شده است. از این رو این کشور در جریان این رقابت‌ها و موارد دیگری که در اینجا ذکر نشده است همواره ایران را متحد خود می‌داند و در دوره زعامت سلطان قابوس بن سعید، اتحاد راهبردی ایران و عمان نمود عینی‌تری پیدا کرده است.
با تبدیل انزوای جغرافیایی به یک مزیت نسبی در سال‌های اخیر این کشور با هدف قرار دادن توسعه پایدار، یکی از بیشترین آمار رشد را در بین کشورهای جهان و منطقه داشته است.
در حوزه استفاده از رسانه‌های مجازی نیز هرچند رسانه بین‌المللی شاخصی در عمان وجود ندارد، با این حال مردم این کشور یکی از فعال‌ترین کاربران اینترنت در سطح منطقه هستند و ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی بالاست. طبق آمار حدود 70 درصد مردم این کشور کاربر اینترنت هستند. ضریب نفوذ تلفن همراه به ازای هر شهروند نیز 140 درصد است. لذا با توجه به فرصت‌های فضای مجازی:
در بعد اطلاع رسانی باید در داخل رسانه‌های ایران در مورد فرصت‌ها و مزیت‌های کم نظیر این کشور اطلاع‌رسانی شود. صاحبان کسب و کار‌ها در ایران چندان با ویژگی‌های این کشور و مزیت‌های بازار آن آشنا نیستند. با توجه به امنیت سرمایه و ثبات سیاسی، فرصت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صادرات محصولات کشاورزی، فناوری‌های نوین از قبیل نانو تکنولوژی، داروسازی، انفورماتیک و... در این کشور وجود دارد.
در مرحله بعد باید یک پلتفرم جامع به زبان عربی جهت اطلاع‌رسانی و تسهیل خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف با محوریت ارگان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی مرتبط ایجاد شود:
در حوزه خدمات درمانی، تسهیل گردشگری سلامت به ایران می‌تواند ضمن ارزآوری برای کشور خدمات مناسبی را با کیفیت برابر و قیمت پایین‌تر نسبت به رقبا ارائه کند. با توجه به نزدیکی فرهنگ و جغرافیا و گسترش خطوط هوایی بین دو کشور در سال‌های اخیر، گزینه اول شهروندان عمانی، ایران خواهد بود.
جاذبه‌های گردشگری سفر به ایران می‌تواند سالانه هزاران عمانی را به ایران بکشاند.
مزیت دیگر ایران ارزان بودن فناوری و سطح بالای دانش است. بسیاری از شرکت‌های نوپای ایرانی می‌توانند خدمات فنی از قبیل طراحی سایت، نرم‌افزار همراه و محصولات فناورانه را از طراحی تا پیاده سازی و اجرا را در این کشور به‌عهده بگیرند. اطلاع‌رسانی در مورد مزایای متقابل همکاری در این خصوص از طریق فضای مجازی می‌تواند باعث شکل‌گیری و اجرای پروژه‌های مختلف شود.
با توجه به اشباع قطر و امارات در سال‌های اخیر از لحاظ سرمایه‌گذاری اقتصادی، مناطق ویژه اقتصادی در عمان می‌تواند هاب صاحبان کسب و کار ایرانی جهت صادرات محصولات به دنیا عمل کند.
در شبکه‌های اجتماعی ایجاد صفحات برای معرفی دو کشور به یکدیگر و آشنایی متقابل و مستمر شهروندان از ظرفیت‌ها و رویدادها ضروری است. امری که می‌تواند از طریق انجمن‌های دوستی، استادان دانشگاه و دانشجویان پیگیری و اجرا شود.

محمد ولوی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها