شبکه آموزش با دعوت از 2مجری قدیمی سعی در ارائه یک برنامه جذاب برای خانواده‌ها دارد

برنامه ای برای بچه‌های 40 ساله!

مرور خاطرات دهه‌های 60 و 70 برای اغلب مخاطبان تلویزیون جذاب، شیرین و به‌یادماندنی است. به‌خصوص برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن دوران و در اوج روزهای جنگ روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رفت و تلخی فضای جنگ را برای مخاطبان تلویزیون تلطیف می‌کرد. تا جایی که هنوز هم بازپخش برنامه‌ها و سریال‌های دهه‌های گذشته همچنان برای مخاطبان این رسانه جذابیت دارد و چه بسا جذاب‌تر از برخی برنامه‌ها و سریال‌هایی است که این اواخر روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود. از این رو شبکه آموزش برای مرور خاطرات شیرین سال‌های گذشته پنجشنبه‌شب‌ها برنامه‌ای را با عنوان «مثبت 40» روی آنتن دارد که این برنامه با حضور دو مجری خاطره‌انگیز ، گیتی خامنه و الهه رضایی پخش می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات این برنامه در کنار انتخاب مجریان آن، فضا و دکوری است که برای این برنامه ترسیم شده و مجری‌ها نیز سعی کرده‌اند با پوشش و نحوه اجرای متناسب با حال و هوای دهه‌های گذشته، برنامه را به پیش ببرند که در همین مدت کوتاه هم مورد توجه مخاطبان گسترده‌ای قرار گرفته است. از این رو جام‌جم گزارشی درباره این برنامه داشته که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۲۶۸۳۴

نقطه امیدمان، ترسیم دنیای واقعی است

گیتی خامنه یکی از مجریان این برنامه در پاسخ به این پرسش که «مثبت 40» در کنار جذابیت‌ها برای بچه‌های دهه 60 تا چه حد می‌تواند نگاه نوجوان و جوان امروز را نیز به خود معطوف کند، به جام‌جم گفت: یقین نداریم اما امیدواریم! نقطه امیدمان ترسیم دنیای واقعی است با بعضی وجوه ارزشی کاملا متفاوت با امروز. دنیایی نه این‌چنین آمیخته به دغدغه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و پیش‌فرض‌ها و داوری‌های نا عادلانه و دوستی‌ها و دشمنی‌های کاسب‌مدارانه؛ دنیایی ساده‌تر، بی‌پیرایه‌تر و معنوی‌تر. دنیایی که بچه‌های دهه 40 و 50 و 60 زندگی در آن را تجربه کرده‌اند، حتی اگر جوان‌ترها تجسم وجود آن را خیالی خام و غیرممکن بیابند!
وی همچنین افزود: می‌خواهیم چنین دنیایی را به مدد تصاویر واقعی از زبان خود مردم در قاب تصویر به جوان‌ترها یا به تعبیر برنامه چلسی‌ها، نشان بدهیم و همراهی نگاه مهربان این گروه از مخاطبان همان چیزی است که به آن امید داریم.
خامنه در ادامه نیز در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در شیوه اجرا نگاهی به اجرایش در دهه‌های گذشته داشته یا نه هم بیان کرد: نحوه اجرای استودیویی یادآور اجراهای آن زمان است. با همان سادگی دکور و پوشش و شیوه اجرا و گفتار و همه آنچه تماشاگران آن زمان به خاطر دارند، اما در بخش گزارش‌ها بیننده خود فعلی مجری را به تماشا می‌نشیند که طی زمان به یقین دچار تغییراتی شده و مخاطب می‌تواند این بار او را فارغ از قیود استودیویی به مستندترین شکل ممکن در خدمت معرفی بخش‌های مختلف برنامه و مهمانان برنامه «مثبت 40» همراهی کند.
وی درباره بازخوردی که تا به امروز از مخاطبان این برنامه گرفته است، هم توضیح داد: ما در ارائه کارهایمان در سیما نیازمند کسب نوعی حمایت و همراهی از جانب همکاران هستیم. اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های مختلف در زمانه‌ای که اغلب مردم سخت مشغول و درگیر زندگی و چالش‌های گوناگون آن هستند، می‌تواند به دیده شدن و شنیده شدن یک اثر یاری برسانند. به نظر می‌رسد مردم در این چند هفته هنوز از زمان و چگونگی پخش برنامه آگاه نشده‌اند. اقدام نوآورانه و در خور تقدیر شبکه آموزش در زمینه تهیه چنین برنامه‌ای هم نیاز به آگاه کردن مردم از این اقدام جدید شبکه دارد؛ به بیان دیگر تماشاگران به تعریف پیشین پرداختن به مفاهیم آموزشی به شکل مستقیم از این شبکه به نوعی عادت کرده‌اند و آگاهی دادن از باز تعریف وظایف این شبکه در قالب نوی تفریحی و هنری نظیر این برنامه به زمان و اطلاع‌رسانی توسط همراهان حوزه فرهنگ و هنر نیاز دارد. همان کار ارزشمندی که شما و همکارانتان در این مصاحبه آن را انجام می‌دهید.
خامنه درباره تغییرات و اتفاقات در فصل‌های آینده نیز گفت: تصمیم‌گیری در مورد شکل و محتوای برنامه در فصل‌های بعدی در صورت ادامه، به یقین با توجه به بازخورد نظر صاحبان واقعی کار یعنی بینندگان شکل خواهد گرفت. همان هدفی که در حال حاضر در فضای مجازی برنامه در پی رسیدن به آن هستیم و نظرات و پیشنهادهای مردم را در رابطه با آن جویا می‌شویم. آنچه مسلم است این است که بدون دریافت نظرات آنها عملا تصمیمی گرفته نمی‌شود یا حداقل امید من این است که آنچه ساخته می‌شود به آنچه مطلوب آنهاست نزدیک باشد.
وی متذکر شد: من اعتقاد دارم هر برنامه‌ای که با بهره گرفتن از نظر و حضور مردم شکل گرفته، بی‌هیچ شکی به جهت موفقیت تضمین شده است. خودم سخت علاقه‌مند به تلویزیون و سینمای واقع گرا هستم و انعکاس دیدگاه‌ها، خواسته‌ها، دل‌نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم به ساده‌ترین، مستندترین و قابل فهم‌ترین زبان ممکن. ایمان دارم اگر کاری با آگاهی از تمنیات تماشاگر بدون دخل و تصرف و نیاز به تمهیدات ویژه و صد البته بلد بودن کار برنامه‌سازی ساخته شود، مردم با همراهی و حمایت‌شان بر موفقیت آن مهر تایید خواهند زد. خوشحالم که خوش‌فکری و ذهنیت‌های قابل توجه دکتر احمدی، منجربه زدن پل ارتباطی میان همکاران ما و مردم شد.
ساخت چنین برنامه‌ای موید آن است که نسبت به آنچه تماشاگران‌مان مدت‌ها به ما یادآوری می‌کرده‌اند بی‌توجه نبوده‌ایم و آرزو می‌کنیم از طریق این برنامه بتوانیم نسبت به آنها ادای دین و احترام کنیم.

«مثبت 40» حس خوب گذشته

الهه رضایی، یکی دیگر از مجریان این برنامه است که درباره بازخورد مخاطب به جام‌جم گفت: من فکر می‌کنم فید بک مخاطب زمانی داده می‌شود که تعدادی برنامه روی آنتن رفته و دیده شده باشد تا متوجه شویم که با روحیات و سلیقه مردم سازگار یا ناسازگار بوده است. این برنامه فقط چهار پنج قسمت روی آنتن رفته و هنوز خیلی‌ها از وجود آن بی‌اطلاعند. بنابراین در فضای مجازی و در برخورد با مردم من هنوز بازخوردی نگرفتم. اما در صفحه مجازی برنامه و شبکه اظهارنظرهایی شده است. بیشتر مخاطبان دوست داشتند برنامه‌ها و کارتون‌های قدیمی پخش شود. اما باید مدتی از پخش برنامه بگذرد و بعد درباره بازخورد آن صحبت کنیم.
وی در ادامه درباره شباهت نحوه اجرای این برنامه با دهه‌های گذشته افزود: در واقع می‌توانم بگویم که اجراها همان اجراهای گذشته است. چون ما در این برنامه برگشت به گذشته داریم و می‌خواهیم حس نوستالژیک و خاطرات کسانی که در دهه‌های گذشته کودک و نوجوان بودند و با دیدن این برنامه‌ها خاطراتی برایشان زنده می‌شود را ببینیم. ضمن این‌که آنها را به گذشته‌ها برمی‌گردانیم و نظرات‌شان را هم می‌پرسیم. لذا اجراهای ما، پوشش ما و مدل کاری ما تقریبا همانی است که در گذشته بود. اگر دقت کرده باشید متن‌ها تقریبا همان فرمت را دارند. من هم زمانی که اجرا می‌کنم، همان حس دهه 60 و 70 را دارم که با بیننده‌ها صحبت می‌کردم.
رضایی همچنین درباره ویژگی‌های این برنامه بیان کرد: به نظرم مهم‌ترین ویژگی «مثبت 40» این است که می‌خواهد اگر مردم از گذشته و سال‌های 60 دور شده‌اند و روحیات مثبتی که در آن زمان داشتند را باز به مردم بازگرداند. به تعبیری آن حس خوب گذشته را در مردم بیدار کند و امیدواری را برای کسانی که به دلیل مشکلات اقتصادی در زندگی‌شان کمرنگ شده، حس بهتری را در وجودشان ایجاد کند.

زینب علیپورطهرانی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها