رضا بهرامی نمایش «کریم‌ لوژی» را با نگاهی به زندگی «کریم شیره‌ای» و بر پایه اجرا به شیوه نمایش ایرانی به زودی در تئاتر شهر روی صحنه می‌برد.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۱۰

این کارگردان که نمایش «کریم لوژی» را در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روی صحنه برد و با استقبال خوب مخاطبان هم مواجه شد در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: این نمایشنامه ابتدا با متنی از کهبد تاراج و با نام «سه روز عزای عمومی» برای اجرا در یک فضای کافه‌ای طراحی شده بود و داستانش درباره «کریم شیره‌ای»، دلقک دربار ناصرالدین شاه بود که وقتی مُرد به دلیل آنکه برای ناصرالدین‌شاه بسیار عزیز بود، سه روز عزای عمومی اعلام شد.
او با اشاره به این‌که هیچ اطلاعات دقیقی از محل دفن کریم شیره‌ای و چگونگی مرگش در دست نیست، ادامه داد: همین مسئله باعث شد تحقیق کنم تا ببینم قصه به چه شکل بوده و بعد دیدم کتابی درباره اتفاقاتی که برای او رخ داده هست، اما درباره مرگ و قبرش اطلاعاتی نیست پس ترغیب شدم که با فضای ذهنی خاص خودم این نمایش را با تکیه بر وجوه هنرمندانه کریم شیره‌ای روی صحنه ببرم.
بهرامی افزود: متاسفانه خیلی از افرادی که در حوزه هنر فعالیت کرده و می‌کنند چندان مورد توجه قرار نگرفته و نمی‌گیرند. در سال‌های اخیر هم بسیاری از هنرمندان بنام و فعالی که درگذشتند، اگرچه مزار و نام و نشانی دارند اما خیلی وقت‌ها شرایط طوری پیش رفته که انگار دیگر تمام شده‌اند در حالی که مهمترین چیزی که از هنرمند باید بماند همان رسالتی است که داشته مانند آنچه آقای بیضایی در کتاب «نمایش در ایران» تاکید کرده که باید همه چیز ادامه داشته باشد نه اینکه در یک جا تمام شود. از همین رو ما باید بتوانیم در حوزه نمایش ایرانی هم کار را به شکلی دیگر ادامه دهیم و رنگ و بوی امروزی به آن دهیم تا فضا برای کار وجود داشته باشد.
او در این زمینه از بعضی هنرمندان پیشکسوت که در حوزه نمایش ایرانی فعالیت می‌کنند انتقاد کرد و گفت: برخی دوستان بابت هر نوآوری و خلاقیتی که در این گونه نمایشی رخ دهد جوان‌ترها را شماتت می‌کنند. یادم می‌آید سال ۸۷ که یک نمایش خیمه‌شب بازی را را با خیمه‌ای به اندازه ۹ متر برای کودکان در سالن اصلی سینما آزادی اجرا کردم، با انتقادهایی روبه‌رو شدم که چرا تغییراتی ایجاد کرده‌ام و درواقع آن را ناشی از بی سوادی من دانستند این در حالی است که مثلا شخصیت «بتمن» از طرف بچه‌ها بسیار پذیرفته شده است و ما هم آنچه را در هنر و نمایش خود داریم باید به فضایی نزدیک کنیم که برای بچه‌ها و مخاطبان امروزی باورپذیر باشد. اما متاسفانه در همین جشنواره دیدیم که عده‌ای نمایش ایرانی را فقط در این می‌بینند که یک دایره و تنبک دست بگیرند و هر آنچه را در قدیم بوده به همان شکل دوباره اجرا کنند.
نمایش «کریم لوژی» با نگاهی متفاوت به نمایش‌های ایرانی و ترکیبی از سیاه‌بازی، شبیه‌خوانی و ... با بازی مجید رحمتی از ۱۰ شهریور ماه در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها