شهر عدن در جنوب یمن از چهارشنبه گذشته شاهد درگیری‌های نیابتی میان امارات و سعودی است. جرقه اولیه این درگیری‌ها زمانی زده شد که هانی بن بریک، نایب رئیس عناصر شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از نیروهای تحت امر خود خواست به کاخ ریاست‌جمهوری المعاشیق که در دست نیروهای وابسته دولت مستعفی و فراری منصور هادی بود، حمله کنند و کنترل آن را به دست بگیرند.
کد خبر: ۱۲۲۲۹۴۵

دراین درگیری‌ها دست‌کم 40نفر کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند. درنهایت نیروهای وابسته به امارات موفق شدند کاخ المعاشیق را به تصرف خود در آورند. عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن که یک بار دیگر به ریاض گریخته بود در سخنانی به صراحت امارات را مسؤول حوادث عدن معرفی و از این کشور انتقاد کرد. احمد المسیری، وزیر کشور او نیز ضمن انتقاد از سکوت ریاض در قبال تحولات عدن در جنوب یمن به شدت به امارات حمله کرد. وی گفت: عربستان در قبال آنچه طی چهار روز گذشته علیه ما رخ داد، سکوت کرد و شریک ما سرمان را گوش تا گوش برید. المیسری اضافه کرد: ما به این شکست اذعان می‌کنیم و به امارات به خاطر غلبه بر ما تبریک می‌گوییم، اما این نبرد آخر نخواهد بود. وزارت خارجه وابسته به دولت مستعفی منصور هادی نیز در پیامی توییتری، حوادث و درگیری‌های شهر عدن را کودتای شورای انتقالی علیه این دولت توصیف کرد .
همزمان در شبکه‌های مجازی نیز جنگی توییتری بین طرفداران امارات و عربستان سعودی به راه افتاد. به گزارش تسنیم و به نقل از عربی 21، عبدالخالق عبدا...، چهره تندرو و مشاور سابق ولیعهد ابوظبی در یک پیام توییتری نوشت: « امارات اولین تصمیم‌گیرنده در منطقه است.» در مقابل، فعالان سعودی با انتشار صدها پیام توییتری علنا به امارات حمله کردند و سکوت ریاض را در قبال تحولات جنوب یمن مشکوک و سوال برانگیز دانستند.
گرچه هنوز از محتوای اصلی درگیری‌های عدن خبری در دست نیست، اما برخی تحلیلگران در این باره گمانه‌زنی‌های متعددی داشتند. محمد البخیتی، یکی از اعضای جنبش انصارا... یمن درگیری‌های عدن را نتیجه طبیعی اختلاف بین عربستان و امارات بر سر منافع شان دانست و گفت بازنده اصلی این نبرد، یمنی‌های متحد این دو کشور هستند. گفته البخیتی این درگیری‌ها نشان داد عربستان سعودی هیچ اهمیتی به مساله مشروعیت منصورهادی نمی‌دهد، وگرنه ‌باید در مقابل تحرکات امارات می‌ایستاد. این مساله یک بار دیگر به گفته او را ثابت می‌کند که از همان ابتدا نیز مساله مشروعیت هادی یک بهانه‌جویی آشکار برای حمله و تجاوز به خاک یمن بوده است. عربستان سعودی از پنج سال پیش با ایجاد یک ائتلاف مشکوک به بهانه حمایت از رئیس‌جمهور مستعفی یمن به این کشور لشکر کشید. تجاوز عربستان به یمن که با سکوت محافل بین‌المللی و کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی کشورهای غربی ادامه یافت تاکنون میلیاردها دلار به یمن خسارت وارد کرده و جان هزاران نفر را گرفته است. برخی از تحلیلگران می‌گویند هدف اصلی از درگیری‌های عدن را تجزیه جنوب یمن می‌دانند و می‌گویند اماراتی‌ها می‌کوشند با تسلط بر جنوب یمن این منطقه را تجزیه کنند. آنها پیش از این نیز با اشغال جزیره سقطری (سوکاترا) در خلیج عدن دست به چنین اقدامی زده بودند، اما به مذاق دولت منصورهادی خوش نیامد و در نهایت نیروهای اماراتی با توصیه عربستان سعودی از این جزیره عقب‌‌نشینی کردند.
برخی دیگر نیز می‌گویند جنگ عدن یک نوع جنگ زرگری بین دو متحد متجاوز بود تا به این وسیله جنوب یمن را جدا کرده و بعد هرکدام به‌صورت جداگانه بتوانند سیاست‌های شان را در مناطق مذکور به اجرا در آورند. تجزیه جنوب یمن همواره مورد مخالفت انصارا... یمن بوده و هرگونه تلاشی در این راستا را محکوم کرده بودند. دولت یمن تاکنون چند بار به دو بخش جنوب وشمال تقسیم شده و باز روند اتحاد را در پیش گرفته است .

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها