پسماندهای پلاستیکی چالش زیست‌محیطی بزرگی برای دنیای مدرن امروز هستند.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۲۵

براساس گزارش نشنال‌جئوگرافیک سالانه چند صد میلیون تن زباله پلاستیکی در جهان تولید می‌شود که کمتر از 20 درصد آنها بازیافت می‌شود. 40 درصد پلاستیک‌های تولیدی فقط یک بار استفاده و بعد تبدیل به‌صورت زباله و دورانداخته می‌شود. از حدود سال 1330 شمسی/ 1950 میلادی که استفاده از پلاستیک‌ها آغاز شد تا سال 1396/ 2017 بیش از 2/9 میلیارد تن پلاستیک تولید شده که حدود ۶/۹ میلیارد تن از آنها تبدیل به زباله شده‌اند و از این مقدار ۶/۳ میلیارد تن هرگز بازیافت نشده‌اند.
تولید زباله‌های پلاستیکی رشد بسیار سریعی دارد و از 23 میلیون تن در سال 1329/ 1950 به 162 میلیون تن در سال 1372/ 1993 و 448میلیون تن در سال 1394/ 2015 رسیده است. بخش قابل ‌توجهی از زباله‌های پلاستیکی راهی مناطق ساحلی شده و وارد آب دریاها و اقیانوس‌ها می‌شود که مقدار سالانه آن در سال 1394/ 2015 بین پنج تا 14 میلیون تن در سال تخمین زده شده است. زمان تجزیه پسماندهای پلاستیکی دقیقا مشخص نیست و دست‌کم 450 سال طول می‌کشد و برخی زمان تجزیه آنها را بسیار طولانی‌تر برآورد می‌کنند. ورود پسماندهای پلاستیکی حیات گونه‌های دریایی بسیاری را به خطر انداخته است. همه این اعداد و ارقام باعث شده نگرانی‌های زیست‌محیطی جدی برای آینده زباله‌های پلاستیکی وجود داشته باشد. اکنون محققان درتلاشند راه‌های تازه‌ای برای تجزیه سریع‌تر زباله‌های پلاستیکی یا بازیافت آنها پیدا کنند.
در این میان پژوهشگران بریتانیایی راهی برای تبدیل این پلاستیک‌ها به سوختی برای خودروهای هیدروژنی یافته‌اند؛ یعنی خودروهایی برقی که با سوزاندن هیدروژن در پیل‌های سوختی موتور الکتریکی خود را به‌حرکت درمی‌آورند و خروجی اگزوز آنها بخار آب است. در این روش مواد خاصی که نور را جذب می‌کند به پسماندهای پلاستیکی اضافه می‌شود و سپس این مواد در محلولی از آلکالاین قرار می‌گیرد و در معرض تابش خورشید قرار داده می‌شود. با واکنش‌های شیمیایی که در این محلول انجام می‌گیرد حباب‌های گاز هیدروژن تولید می‌شوند. انواع مختلف پلاستیک را می‌توان با این روش به سوخت هیدروژن تبدیل کرد. این روش بازیافت پسماندهای پلاستیکی در مرحله تحقیقاتی است ولی ممکن است سال‌های آینده امکان استفاده از آن در مقیاس صنعتی برای بازیافت پلاستیک‌ها فراهم شود.

محمد عادل‌پور

پژوهشگر دکتری برق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها