مدتی پیش در برخی شبکه‌های مجازی مطلبی غیرعلمی مبنی بر این‌که سازمان نظارت بر مواد غذایی آمریکا اعلام کرده که مصرف ریحان بنفش یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان در مردان و زنان است، منتشر شد‌.
کد خبر: ۱۲۱۹۶۰۴

در همین خصوص ادعا شد که مصرف و تولید ریحان بنفش از مدتی پیش در آمریکا و اروپا ممنوع و تنها محدود به آسیا به‌ویژه ایران است و یکی از علل شیوع بالای سرطان در کشورمان را به ریحان بنفش نسبت دادند‌. پس از گذشت چندی مجدد این شایعه در شبکه‌های مجازی در حال انتشار است و متاسفانه برخی افراد هم بدون چون و چرا آن را پذیرفته‌اند‌. جهت تکذیب شایعه مواردی را خاطر نشان می‌کنیم.
از نظر علمی مسؤول ایجاد رنگ‌های مختلف در سبزیجات، رنگدانه‌های موجود در گیاهان است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی (ضدسرطانی) دارند و تحقیقات نشان داده هر چه سبزی‌ها رنگین و پررنگ‌تر باشند همچون ریحان بنفش خواص ضدسرطانی قوی‌تری دارند‌. تفاوت‌های ژنتیکی و نژادی در گیاهان سبب پیدایش رنگ خاصی در آن می‌شود و تا‌کنون چنین ادعایی که با تغییر رنگ گیاه خواص ارزشمند آن دستخوش تغییرات نامطلوب شود به اثبات نرسیده است.
ریحان بنفش (ارغوانی) مشابه ریحان سبز ارزش تغذیه‌ای و بیش از آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و در مطالعات اخیر آثار ضداکسیدانی و ضدسرطانی برای انواع ریحان شناخته شده و حتی در سرطان پستان توصیه به مصرف این نوع سبزی شده است. همچنین خاصیت ضدسرطانی ریحان به توانایی‌اش در تاثیرگذاری برعفونت‌های ویروسی وجود دارد.
این سبزی معطر، محرک اشتها و روان‌کننده مزاج است و به رفع گرفتگی ماهیچه و التهاب مفاصل کمک می‌کند و در تقویت سیستم گوارش به‌خصوص معده و رفع نفخ موثر است‌. از دیدگاه طب سنتی ریحان طبیعت گرم و خشک داشته و بوی مطبوع آن تسکین‌دهنده و آرامبخش است و با تاثیر مطلوب بر سیستم عصبی سبب التیام اضطراب و استرس و مشکلات بی‌خوابی می‌شود.
بهترین زمان نگهداری ریحان تازه به مدت دو روز آن هم در طبقات پایینی یخچال است.

فاخره بهبهانی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها