پلیس از شگرد پلیس های قلابی برای سرقت می گوید

تور ماموران قلابی برای ساده لوحان

هر چند وقت یک بار در پلیس آگاهی تهران بزرگ شاهد شناسایی و دستگیری مجرمانی هستیم که تحت پوشش مامور اقدام به ارتکاب جرایمی چون سرقت، اخاذی یا آزار و اذیت شهروندان کرده‌اند. تاسف برانگیزتر از وقوع یک جرم، مشاهده دلایل و عوامل تسهیل‌کننده وقوع آن جرم است. وقتی همکاران ما به بررسی ابزار و آلات مورد استفاده مجرمان در اغفال شهروندان می‌پردازند، گاهی با کارت‌های شناسایی روبه‌رو می‌شوند که به ناشیانه‌ترین شکل ممکن تهیه شده‌اند یا مجرمان در اعترافات خود عنوان می‌کنند صرف اعلام این‌که مامور هستند ادعای آنان از سوی افراد مورد پذیرش قرار گرفته است. متاسفانه بارها شاهد بوده‌ایم که در مراکز تفریحی و پارک‌ها از جمله پارک‌های جنگلی افرادی تحت عنوان مامور اقدام به دستگیری دختران و پسران جوان کرده و به بهانه انتقال جداگانه آنها به مراکز انتظامی اقدام به آزار و اذیت دختران کرده‌اند یا در مسیر عبور دختران دبیرستانی تحت عنوان مامور مواد مخدر و نیاز به بازرسی کیف و لوازم شخصی دانش‌آموز یکی از آنها را از جمع جدا کرده و تلفن‌همراه یا اشیای دیگر وی را ربوده‌اند. به یاد داشته باشید تنها راه موثر و اساسی در مقابله با انواع جرایم و آسیب‌ها پیشگیری است و پیشگیری فقط از طریق آموزش و آگاه سازی امکان‌پذیر است. پس از مطالعه این متن با انتشار و انتقال نکات هشداری به سایر شهروندان در مسیر پیشگیری از آسیب‌ها و جرایم یاریگر پلیس آگاهی باشید.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۰۵

شگرد‌های ماموران قلابی
برخی از مجرمان سابقه دار به عنوان مأمور پلیس با زاغ زنی در اطراف مراکز اقتصادی به‌ویژه بانک‌ها، با شناسایی افرادی که پول، طلا یا وسیله با ارزشی همراه خود دارند، اقدام به تعقیب و حتی شناسایی محل سکونت آنها می‌کنند. مأموران پلیس قلابی بعضا تجهیزات نظامی از قبیل بی سیم، دستبند، چراغ گردان و ... به همراه دارند که در اغلب موارد این تجهیزات قلابی است.
بی سیم آنها معمولا اسباب بازی (تاکی واکی) و سلاحشان پلاستیکی است. یکی از این افراد که کمی دورتر از طعمه و در پشت دید وی در سمت عقب خودرو می‌ایستد از طریق تلفن همراه خود که قبلأ صدای بی سیم را روی آن وارد کرده به طعمه طوری وانمود می‌کند که صدا، صدای سیم است تا شک نکند که این افراد مأمور نیستند.
یکی از بهانه‌های مأموران قلابی در مقابل طعمه هایشان این است که پول یا چک پولی که به همراه دارید تقلبی است و موضوع باید بررسی شود. در حالی که دقایقی بیشتر از دریافت پول و تراول از بانک نگذشته و این که چگونه در این فاصله کم مأمور پلیس به این مساله پی برده است باید شهروندان به این مهم توجه کنند.
مامورنماها، در ادامه این شیوه و شگرد خود به بازرسی از مال باختگان پرداخته و از آنها درخواست می‌کنند برای رسیدگی به موضوع همراه آنها و با پول‌ها یا چک پول‌های تقلبی به مراجع قضایی و انتظامی مراجعه کنند.
مال باختگان نیز در حالی که به متهمان اطمینان پیدا کرده پول یا چک پول‌ها را به متهمان تحویل می‌دهند و آنان نیز در یک لحظه و با استفاده از غفلت مالباخته با سرقت، به سرعت از محل متواری می‌شوند.
یکی دیگر از شیوه‌های مأموران قلابی، خرید از یک فروشگاه توسط یکی از اعضای گروه است و لحظاتی بعد ورود سایر اعضاء به آن فروشگاه در حالی که دستبندی بر دستان خریدار زده‌اند. همراهان خریدار ـ مأموران‌ ـ بی سیم و دیگر تجهیزات پلیسی همراه دارند و با اعلام مواردی از جمله: این فرد یک سارق یا قاچاقچی حرفه‌ای است و چک پول‌ها سرقتی است یا این فرد یک جاعل است و پولی که بابت خرید کالا به شما داده تقلبی است، قصد پس گرفتن وجه را از فروشنده دارند. در این لحظه با حرکاتی از جمله تماس از طریق بی سیم و... با باز پس گیری وجه به فروشنده می‌گویند برای شکایت از این مجرم به فلان مرکز انتظامی یا قضایی مراجعه کنید سپس از آنجا متواری می‌شوند.
مالباخته ساده لوح نیز پس از مراجعه به مراجع انتظامی و قضایی متوجه هویت جعلی و کذب بودن گفته‌های آنها می‌شد و متهمان نیز اقلام به دست آمده از مالباخته را در سطح بازار به فروش می‌رساندند.
شگرد دیگر مأموران قلابی شناسایی فروشندگان موادمخدر و خلافکاران سابقه دار است. پس از شناسایی این افراد تحت پوشش مأمور به آنان مراجعه و در ظاهر اقدام به دستگیری فروشندگان موادمخدر می‌کنند. در بازرسی از وسایل همراه، آنها اقدام به گرفتن پول‌های همراه و همچنین موادمخدرشان کرده و در ادامه شرایط را به‌گونه‌ای فراهم می‌کنند که فروشندگان موادمخدر به گمان فرار از دست مأموران حتی پیشنهاد رشوه داده و در طول مسیر کلانتری و آگاهی یا پایگاه مبارزه با مواد مخدر با پرداخت رشوه از خودروی مأمور قلابی پیاده می‌شوند.
در این حالت مأمور قلابی علاوه بر تصاحب پول فرد خلافکار و قاچاقچی و وجه رشوه، خود اقدام به فروش موادمخدری می‌کند که از آنان گرفته است. این مطمئن‌ترین کار توسط یک مأمور قلابی است، چون اطمینان دارند که فروشندگان مواد به هیچ عنوان به مراکز انتظامی یا قضایی برای شکایت از آنان مراجعه نمی‌کنند.
همچنین مأموران قلابی با شناسایی اتباع خارجی به‌ویژه افاغنه، در مراجعه به محل سکونت یا محل کار آنان، در پوشش مأمور و بازرسی خانه، با احتمال این که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و فاقد مجوز اقامت هستند، از این افراد کارت اقامت درخواست می‌کنند و در صورت نداشتن مجوز اقامت یا به بهانه‌های دیگر از جمله حمل مواد مخدر یا این‌که شکایتی دارید و باید با ما به مرکز انتظامی بیایید یا باید از کشور اخراج شوید، آنها را تحت فشار قرار داده تا شرایط را برای دریافت رشوه آماده کرده و با دریافت رشوه یا سرقت اموال با ارزش و وجوه نقد داخل خانه از محل متواری می‌شوند. بیشترین تعداد مأموران قلابی را سارقان طایفه‌ای در اطراف کرج تشکیل می‌دهند.
سارقان این طایفه وقتی خودرویی را به بهانه حمل مواد مخدر یا پول تقلبی و ... در بزرگراه‌های داخل یا خارج از شهر متوقف می‌کنند، به طور معمول از خودرو پیاده نمی‌شوند. سرنشین گروه در این حالت، ظاهرا به‌منظور جلوگیری فرار، سوئیچ خودرو را از این شهروند می‌گیرند و پس از گرفتن پول، طلا یا وسایل با ارزش دیگر در بازرسی از خودرو و این شهروند سریع از محل متواری می‌شوند. در این لحظه است که مالباخته متوجه می‌شود گرفتن سوئیچ در واقع برای جلوگیری از تعقیب خودروی مأموران قلابی توسط وی است.

دردسر اعتماد به مامور قلابی
دختر جوان تصور نمی‌کرد مردی که برای کمک به او آمده است، نقشه‌ای شیطانی در سر دارد. فکر می‌کرد مامور پلیس است و به‌راحتی می‌تواند به او اعتماد کند اما این اعتماد سرانجام تلخی برایش رقم زد. دختر جوان درباره سرنوشت تلخی که برایش رقم خوده می‌گوید: من آرایشگر هستم. یک روز در حال رفتن به محل کارم بودم که افرادی در خیابان برایم ایجاد مزاحمت کردند. همان موقع جوانی که خودش را مامور پلیس معرفی می‌کرد به سمت‌مان آمد و با آنها برخورد کرد و افراد مزاحم را فراری داد. بعد از آن با من در تلگرام دوستی برقرار کرد. او به بهانه ازدواج فریبم داد و حتی یک روز مرا به خانه‌اش برد و مورد آزار و اذیت قرار داد. فیلم و عکس از من گرفت و تهدید کرد در صورت شکایت، فیلم و عکس‌ها را منتشر می‌کند. او از من پول و طلا اخاذی کرد. بعد پول بیشتری خواست. زمانی که پول دیگری نپرداختم، او عکس‌ها را درتلگرام برای اقوام و اعضای خانواده‌ام ارسال کرد و مرا به دردسر انداخت.
دختر جوان وقتی دید همه پی به این رابطه برده‌اند تصمیم گرفت از مامور اخاذ شکایت کند که پس از دستگیری متهم مشخص شد او مامور نبوده و به دروغ خود را مامور پلیس معرفی کرده است.

تسویه‌حساب
دستانش را محکم روی صورت فشار داده بود و با صدای بلند می‌گفت: «من قبلا با او معامله کردم و در آن معامله دچار خسارت شدم، فقط می‌خواستم مدارک را بردارم و مابه‌التفاوت قرارداد را از روی آن اسناد بردارم قصدم دزدی نبود». در تمام مدتی که صحبت می‌کرد همان‌طور دستانش روی صورتش بود و به‌هیچ‌عنوان حتی اجازه نمی‌داد صورتش را ببینیم.
این سارق که به گفته خودش مغازه مکانیکی دارد، ۱۷ بهمن سال گذشته با عنوان مامور وارد خانه‌ای می‌شود و بعد از این‌که دست و پای خانمی که در خانه بوده است را می‌بندد اقدام به تخلیه گاوصندوق می‌کند.
زن میانسالی که در محل سرقت حضور داشت در اظهاراتش به ماموران گفت: در خانه تنها بودم که حدود ساعت ۱۲ ظهر مردی زنگ خانه را به صدا درآورد و مدعی شد که مامور یکی از ارگان‌های نظامی است و به بهانه وجود نگهداری اسلحه داخل منزل، قصد تفتیش خانه را دارد که من به فرض این‌که وی مامور است، در خانه را به روی او باز کردم. این مرد پس از ورود به منزل، تمام نقاط خانه را جست‌وجو کرد اما چیزی گیرش نیامد تا این‌که با زور و تهدید سلاح از من خواست کلید گاوصندوق را به او بدهم؛ من نیز بسیار ترسیده بودم و کلید گاوصندوق را به آن مرد دادم، او نیز پس از بستن دست‌وپاهایم، تمام اموال، وجوه نقد، طلاها و اسناد داخل منزل را برداشت و پس از حدود دو ساعت فرار کرد. با بررسی دوربین مداربسته سارق مامورنما دستگیر شد و ادعا کرد برای تسویه‌حساب با همسر شاکی مجبور شده خودش را مامور معرفی کند تا به پولش برسد.

افغان‌ها سوژه ماموران قلابی
لباس پلیس خریدند و چراغ‌گردان را روی سقف سمند سفیدشان گذاشتند. محله‌هایی که اتباع افغان در آن زندگی می‌کردند را شناسایی کردند. با تاریک شدن هوا به گشت‌زنی در این محله‌ها می‌پرداختند یا داخل ساختمان‌های نیمه‌کاره می‌رفتند. سوژه مشخصی داشتند؛ اتباع افغان.
سراغ آنها می‌رفتند و مجوز اقامت می‌خواستند. اگر مجوز نداشتند، سوار ماشین می‌کردند تا به اردوگاه طرد اتباع غیرمجاز ببرند. در حرف‌هایشان چراغ سبز برای دریافت رشوه را نشان می‌دادند. اگر طعمه پول می‌داد، رها می‌شد اما اگر پولی نمی‌داد، با تهدید و کتک اموالش سرقت می‌شد.

ویژگی‌های ماموران قلابی

ظاهر مأمور قلابی معمولأ موجه و بسیار شبیه به مأموران پلیس یا مأمور سازمان مورد نظر شان است ( مأمور ادارات بهداشت، برق، مخابرات و...).
شهروندی که فقط دقایقی قبل از بانک، صرافی، طلافروشی، بنگاه و سایر مراکز اقتصادی خارج شده و مبلغ قابل توجهی همراه خود دارد و فقط چند خیابان یا کوچه از محل دور شده باید با خود بیندیشد و این سؤال را در مواجهه با چنین شرایطی از خود بپرسد: چگونه ممکن است در این فرصت کم، پولی را که تنها دقایقی پیش از بانک گرفتم تقلبی از آب درآمده و مهم تر این که پلیس پی به جعلی بودن پول‌ها برده است ؟! بانک‌ها بر اساس وظایف خود به مشتریان خود آموزش می‌دهند از حمل وجه نقد زیاد خودداری کنند و برای این کار راه‌های جایگزین زیادی از جمله چک‌های رمز دار و ... پیشنهاد می‌دهند. این آموزش‌ها در یکی دو سال اخیر به صورت وسیع از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی از قبیل تلویزیون نیز در حال تبلیغ است. بنابراین یکی از راه‌های اساسی جلوگیری از سرقت وجوه دریافتی از بانک توسط مأموران قلابی و حتی کیف قاپان جایگزینی پول با چک‌های رمز دار بین بانکی در وجه خود یا فردی که قرار است از وی خرید کنیم، است.

توصیه‌های به شهروندان
درباره موضوع کمی تأمل و از عجله در تصمیم گیری و پاسخ مثبت به خواسته مأمور خودداری کنند.
وقتی فرد خود می‌داند هیچ گونه جرمی مرتکب نشده حفظ آرامش در این لحظه بسیار مهم است.
از مأمور پلیس بخواهند کارت شناسایی و حکم مأموریت خود را ارائه کند.
اگر خواسته مأمور غیرمعقول است شهروندان از آنان بخواهند به اتفاق هم برای بررسی بهتر و بیشتر به مرکز انتظامی بروند یا از عابران بخواهند در کنارشان باشند و با پلیس 110 تماس بگیرند.در تمامی مواردی که شهروندان این گونه عمل کرده اند مأمور قلابی در این لحظه پا به فرار گذاشته است. یکی از راه‌های اصلی تشخیص مأمور قلابی از مأمور واقعی توسط شهروندان در استفاده از خودروی فرم یا شخصی است. اگر خودرو شخصی است آن‌گاه باید کارت شناسایی یا حکم مأموریت رؤیت شود.

سردار علیرضا لطفی

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها