امروز از خیابان سی‌ تیر پایتخت بوی استیک و کشک بادمجان بلند است؛ 67 سال پیش در چنین روزی اینجا و حوالی بهارستان چه خبر بود؟

تابلوی 30 تیر روی خانه آقای «قوام»

حالا از آنجا بوی استیک و جوریتسو بلند است و کشک پهلوی بادمجان و کباب ترش کنار کته گیلانی حرف اول را می‌زند. سنگفرش خیابان زیر گام‌ها، صداهای وقتی را که تهران، با طای دسته‌دارش آغاز می‌شد پخش می‌کند و شب‌های پایتخت نزدیک می‌شود به آن نوای معروف که می‌گفت: «شب‌های تهران، می‌کند پنهان، صحنه بسیار، از چشم انسان».
کد خبر: ۱۲۱۸۸۴۰

اما 67 سال پیش همین‌جا چه خبر بود؟ اینجا و در خیابان‌های اطرافش، در خیام، توپخانه و...؟ خیابان سی تیر را می‌گویم که مدتی است تنها فود استریت تهران است؛ مهم‌ترین مقصد شکم‌گردی شبانه در پایتخت.
می‌دانید که تاریخ حق برخی را به بدترین یا شاید هم به بهترین شکل ممکن کف دستشان می‌گذارد؛ خیابان سی‌ تیر هم یکی از مصادیق همین شکل است. فکرش را بکنید خیابانی که سال‌‌ها «قوام‌السلطنه» نام داشت «سی تیر» نام گرفت . نامگذاری دقیقا به مناسبت قیامی در این روز از سال 1331 که علیه احمد قوام،نخست‌وزیر زورکی دم‌ودستگاه پهلوی شکل گرفت. حالا فکرش را بکنید قوام اگر زنده بود با چه پشت خمیده و شمایل فروریخته‌ای مجبور بود از در خانه‌اش در همین خیابان که حالا موزه آبگینه کنار بنیاد فارابی است پا به این خیابان بگذارد. بگذریم...
امروز شصت‌وهفتمین سالروز قیام تاریخی 30 تیر 1331 است؛ روزی که خشم اهالی نهضت، همه تهران را به حوالی بهارستان و همین خیابانی که امروز سی تیر نام دارد کشاند در حمایت از محمد مصدقی که از نخست وزیری کنار رفته بود و احمد قوام ظالمانه نشسته بود روی صندلی‌اش.
اینجا از چند عکس تاریخی آن روز سراغ گرفته‌ایم و روی نقشه، جانمایی‌شان کرده‌ایم تا بدانیم تنور قیام در چه محدوده‌ای از پایتخت داغ‌تر بود؟

صابر محمدی

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها