شیخ ابراهیم زکزاکی، عالم بزرگ شیعی و رهبر شیعیان نیجریه این روزها در شرایط بسیار سخت و تنگناهای شدید از سوی دولت نیجریه قرار دارد و انتشار تصاویر جدید از حضور زکزاکی در دادگاه، بر نگرانی‌ها نسبت به شرایط جسمانی وخیم او افزوده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۵۰۳

این روحانی بلند‌مرتبه که تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفت و با الهام از آرمان‌های امام خمینی(ره)، جنبش اسلامی نیجریه را راه‌اندازی کرد از اواخر دهه 1970 میلادی موفق شد با جذب بسیاری از علاقه‌مندان مکتب اهل‌بیت(ع) زمینه گرایش بسیاری از اهالی نیجریه را به مکتب شیعی فراهم کند. این تلاش‌ها گرچه ثمری مبارک برای مردم محروم نیجریه داشت، اما از همان ابتدا با مخالفت‌هایی از سوی هیات حاکمه این کشور روبه‌رو شد. از سوی دیگر با موفقیت شیخ زکزاکی در اجرایی کردن برنامه‌های خود، لابی سعودی و وهابی با نفوذ در بین فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی و قضایی نیجریه اقدام به مانع‌تراشی در برنامه‌های این عالم شیعی کرد. بالاخره در جریان برگزاری مراسم اربعین سال 1394‌، ارتش نیجریه به تجمع شیعیان این کشور حمله و ده‌ها نفر را به ضرب گلوله به شهادت رساند. روند برخوردها از آن پس تشدید و شیخ زکزاکی و همسرش در دی 94 دستگیر شدند. با وجود تلاش‌های بین‌المللی دادگاه عالی نیجریه در شهریور 95 با آزادی زکزاکی مخالف کرد اما به‌واسطه گسترش اعتراض‌ها مجبور به صدور آزادی وی و همسرش در آذر 95 شد. با این وصف دولت نیجریه از آزادی این عالم شیعی خودداری کرد. در شرایط کنونی گزارش‌ها حاکی از وخامت وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی دارد. سید نادر مصطفوی، متخصص مسمومیت و عضو تیم پزشکی مشاور درباره بیماری شیخ ابراهیم زکزاکی در گفت‌وگو با تسنیم از مشکلات متعدد جسمی به‌ویژه بالابودن درصد سرب در خون وی خبر داد و انتشار این خبر گمانی‌زنی درباره احتمال مسمومیت زکزاکی را تشدید کرد. جمهوری اسلامی ایران از بدو انتشار خبر برخورد با این عالم شیعی، اعتراض خود را نسبت به مقامات نیجریه اعلام کرد. از سویی دیگر با توجه به تلاش‌های دینی و مذهبی او برای اشاعه فرهنگ اهل بیت(ع) و دستگیری از مردم مظلوم نیجریه، حوزه‌های علمیه در سراسر کشور و علمای دینی ضمن صدور بیانیه‌های اعتراضی حمایت خود را از شیخ زکزاکی اعلام کردند. در همین زمینه، نصیبه زکزاکی، فرزند رهبر جنبش اسلامی نیجریه با قدردانی از حمایت‌های ملت بزرگ ایران از پدرش و مردم مظلوم نیجریه گفت: مردم نیجریه، ایران اسلامی را پشتیبان و حامی خود می‌دانند.
مردم ایران به‌ویژه دانشجویان نیز با برگزاری تجمعات، اعتراض خود را نسبت به ادامه حبس این عالم شیعی ابزار کردند. در یکی از این تجمعات که مقابل سفارت نیجریه در تهران برگزار شد تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن شعارهایی به زبان انگلیسی نوشته شده بود اعتراض خود را به اقدام دولت و حاکمان نیجریه در قبال رهبر شیعیان این کشور نشان دادند. در قطعنامه‌ای که در پایان این مراسم قرائت شد، آمده است: سفیر محترم نیجریه! بگویید گناه این جمعیت عظیم چه بود؟ شیخ زکزاکی چه کرده بود جز تلاش برای خیر، امنیت، صلح و ثبات در کشور شما؟ چرا وقتی بی گناهی ایشان در دادگاه محرز و اعلام شد باید 50میلیون نایرا به عنوان خسارت به ایشان پرداخت شود دولت نیجریه ایشان را در زندان نگه داشت و از ارائه خدمات پزشکی هم منع کرد؟ امروز کسی که همواره علیه فساد و ظلم موضع گرفته و حامی صلح و ثبات بوده است بدون هیچ گناهی در نیجریه زندانی است و ما، دانشجویان و طلاب جهان اسلام و اقشار مختلف مردم ایران همصدا با همه فعالان حقوق بشری و انسان‌های صلح طلب در سراسر دنیا خواهان آزادی و شروع سریع روند درمان ایشان و همسرشان هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها