یک مقام پنتاگون می‌گوید آمریکا طرحی را با هدف اسکورت نظامی کشتی‌های تجاری در خلیج فارس در دست بررسی دارد که طی هفته‌های آتی شفاف‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۱۷۰۰۳
پنتاگون: کشتی‌های تجاری را در خلیج‌فارس اسکورت می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، پنتاگون مدعی تلاش برای ایجاد ائتلافی با هدف اسکورت کشتی‌های تجاری شد که در خلیج فارس تردد می‌کنند.

«مارک مایلی» گزینه مورد نظر کاخ سفید برای احراز پست ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا، در این باره مدعی شد: طرح ایجاد این ائتلاف دریایی طی یکی دو هفته آینده توسعه می‌یابد.

این ادعا یک روز پس از آن مطرح می‌شود که برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در وزارت دفاع آمریکا مدعی شدند ۵ قایق تندرو ایران قصد توقیف یک نفتکش انگلیسی در خلیج‌فارس را داشته‌اند.

پیشتر نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مدعی همکاری تنگاتنگ با نیروی دریایی انگلیس با هدف ادعایی حراست از حق کشتیرانی در سطح منطقه شده بود.

ادعاهای واهی آمریکا و متحدانش در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته، نیروی دریایی انگلیس در هماهنگی با آمریکا، نفتکش «گریس ۱» ایران را به بهانه اینکه قصد انتقال محموله خود به سوریه را داشته، در جبل‌ الطارق توقیف کرد.

از سوی دیگر، ادعای مارک مایلی در راستای اظهارات روز چهارشنبه «جوزف دانفورد» رئیس فعلی ستاد مشترک ارتش آمریکا قابل ارزیابی است.

دانفورد از بررسی طرحی خبر داده بود که بر اساس آن ائتلاف نظامی بین‌المللی از آبراه‌های نزدیک ایران و یمن حفاظت خواهند کرد.

در همین ارتباط، دانفورد مدعی شد: در حال تعامل با تعدادی از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی تشکیل دهیم که آزادی دریانوردی در خلیج فارس و خلیج عدن را تضمین کند.

به گفته دانفورد، طی چند هفته آینده مشخص می‌شود که چه کشورهایی خواستار حمایت از این طرح هستند و پس از آن به طور مستقیم با ارتش‌های آنها کار خواهیم کرد تا توانایی آنها در این طرح پشتیبانی مشخص شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها