در پی آزادی نزار زکا و میانجیگری حزب‌ا... لبنان، آمریکا 3 نفر از اعضای این سازمان را تحریم کرد

«تجربه تاریخی» این‌بار در لبنان

همین یک ماه گذشته بودکه با کوشش حزب‌ا... لبنان و میانجیگری سیدحسن نصرا...، نزار زکا شهروند لبنانی زندانی در ایران پس از چهار سال آزاد شد. او که آمریکایی تبار است بلافاصله بعد از آزادی نسبت‌های ناروایی را به دولت ایران و نظام قضایی کشورمان وارد ساخت. با این حال نمک‌نشناسی و بدعهدی آمریکایی‌ها به اینجا ختم نشد و روز سه شنبه گذشته آمریکا سه نفر را در ارتباط با حزب‌ا... لبنان به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد تا این نمک نشناسی کامل شود.
کد خبر: ۱۲۱۶۸۳۲

به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا «امین شری»، «محمد رعد» و «وفیق صفا» را به لیست تحریم‌های به اصطلاح ضد تروریستی خود اضافه کرد. امین شری و محمد رعد دو عضو پارلمان لبنان هستند. دلیل این تحریم‌ها «استفاده این سه نفر از جایگاه خود برای تسهیل دستورالعمل حزب‌ا... و ایران» عنوان شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل اردیبهشت گذشته نیز دو شخص و سه نهاد وابسته به حزب‌ا... لبنان را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده بود. این نهاد همچنین عکسی را از شری در کنار سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس منتشر کرد و نوشت: این تصویر نشان می‌دهد که هیچ تفاوتی میان فعالیت‌های سیاسی و نظامی حزب‌ا... وجود ندارد. آمریکا پیش از این نیز سپاه پاسداران ایران و نیروهای قدس آن را در فهرست به اصطلاح « گروه‌های تروریستی» خود قرار داده بود. آمریکا از سال‌۲۰۱۷ تا کنون ۵۰ عضو و نهاد مرتبط با حزب‌ا... را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
واکنش حزب‌ا...
جنبش حزب‌ا... لبنان تحریم‌های آمریکا علیه نمایندگان پارلمان این کشور را « تحقیر » مردم لبنان توصیف و محکوم کرد. علی فیاض، عضو فراکسیون مقامت پارلمان لبنان گفت: قبل از هر چیزی، تحریم‌های آمریکا اهانت به ملت لبنان به شمار می‌آید و پارلمان و دولت لبنان باید در موضع‌گیری رسمی درباره اقداماتی که به حق حاکمیت لبنان ضربه می‌زند واکنش نشان دهند. حزب‌ا... پیش از این نیز گفته بود در برابر تحریم‌های آمریکا هرگز تسلیم نخواهد شد. کاخ سفید این گونه اقدامات را به‌منظور جلوگیری کامل حزب‌ا... از دسترسی به شبکه مالی بین‌المللی و کاهش برخورداری از منابع مالی انجام می‌دهد. بر اساس قوانین آمریکا هر شخص یا گروهی که با حزب‌ا... و نهادهای وابسته به آن وارد همکاری و تماس شود مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد شد.
بسیاری از ناظران معتقدند ناامیدی از رویارویی نظامی با حزب‌ا...، آمریکا را به‌عنوان متحد اصلی رژیم صهیونیستی به سمت افزایش تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه این حزب واداشته است.آمریکا به‌دنبال آن است تا با افزایش رایزنی‌ها با گروه‌های مختلف لبنانی و نهادهای مالی این کشور، حزب‌ا... را در داخل لبنان منزوی کند. رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در ماه‌های گذشته در تلاش برای محدود کردن فعالیت‌های حزب‌ا... لبنان، کشورهای اروپایی را نیز برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌ا... تحت فشار شدید قرار دادند اما در این کار موفق نبودند. از سوی دیگر واشنگتن برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌ا... در لبنان، چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط با حزب‌ا... در فهرست تحریم قرار داده است. هدف از این کار فشار اقتصادی بر مردم لبنان است تا شاید به این وسیله همکاری‌های خود با حزب‌ا... را محدود کنند.
واکنش لبنانی‌ها
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: تحریم‌های آمریکا علیه نمایندگان پارلمان لبنان تجاوز به پارلمان و لبنان محسوب می‌شود. رئیس پارلمان لبنان افزود: من به‌عنوان نماینده پارلمان لبنان می‌پرسم آیا دموکراسی آمریکا تجاوز بر دموکراسی جهان را تحمیل می‌کند؟ نبیه بری تصریح کرد: به منظور اتخاذ یک موضع جدی در قبال این رفتار غیر معقول به اتحادیه بین‌المجالس خواهم رفت.
روزنامه «النهار» چاپ لبنان با انتشار گزارشی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برخی نمایندگان حزب‌ا... نوشت شخصیت‌های سیاسی و سرشناس لبنان این اقدام واشنگتن را محکوم کردند. این روزنامه نوشت: حزب‌ا...، لبنان را به موضع گیری رسمی در مخالفت با این تصمیم آمریکا فراخواهد خواند و پیش‌بینی می‌شود «سیدحسن نصرا...» دبیرکل این حزب جمعه آینده در این مورد سخنرانی کند. روزنامه النهار همچنین با اشاره به این‌که تحریم‌های آمریکا لبنان را به سمت رویارویی داخلی سوق می‌دهد، نوشت: پرونده‌های پیچیده لبنان را محاصره کرده به این معنی که دولت به دلایل داخلی تقریباً تعطیل شده و چه بسا این وضعیت به دلیل تحریم سیاسی برخی شخصیت‌های اصلی لبنان تشدید شود.
علی حسن خلیل، وزیر اقتصاد و دارایی لبنان نیز گفت این تحریم‌ها همه لبنانی‌ها را هدف قرار داده اگرچه عنوان آن حزب‌ا... است. «آنطوان شدید» سفیر پیشین لبنان در آمریکا در این باره گفت: این تحریم‌ها بازتاب‌های منفی در لبنان نخواهد داشت و پیش بینی نمی‌شود دولت روابط خود با حزب‌ا... را قطع کند، زیرا این حزب در دولت و پارلمان نماینده دارد و در صحنه سیاسی و قدرت لبنان شریک است.
چه کسانی تحریم شدند ؟
امین شری، ۶۲ ساله است و در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۸ از حوزه انتخابی بیروت به‌عنوان نماینده پارلمان لبنان انتخاب شد. وی در محله زقاق البلاط بیروت متولد شد و خانواده‌ای تاجر و صنعتگر داشت. سال‌های 1998تا 2004 او عضو شورای شهر بیروت بود بعد به عضویت پارلمان لبنان در آمد. تصویر او در کنار سردار قاسم سلیمانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را به شدت عصبانی کرده است.
محمد حسن رعد ۶۴ ساله برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ نماینده پارلمان لبنان شد. محمد حسن رعد عضو حزب‌ا... و دارای درجه لیسانس از دانش‌سرای معلمان و لیسانس فلسفه از دانشگاه لبنان است. او مدتی سردبیری روزنامه العهد وابسته به حزب‌ا... را برعهده داشت و از سال 1992 تاکنون چهار بار به نمایندگی پارلمان لبنان برگزیده شده است. وفیق صفا سومین فرد در فهرست تازه تحریم‌های آمریکا، یکی از شخصیت‌های باسابقه حزب‌ا... لبنان به شمار می‌رود. تاکنون دشمنان این حزب بارها او را متهم به دست داشتن در پرونده‌های فساد کرده اند اما حزب‌ا... به پاکدستی او ایمان داشته و همواره ازحامیان او بوده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا او را یکی از نزدیکان حسن نصرا... معرفی کرده و گفته است او از جایگاهش برای وارد کردن برخی کالاهای ممنوعه به لبنان استفاده کرده است.

جایگاه حزب‌ا...
حزب‌ا... اوایل سال‌های ۱۹۸۰ با الهام از تفکرات امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی در لبنان شکل گرفت و با کمک سپاه پاسداران ایران از نظر نظامی به یک تشکل منسجم تبدیل شد. این حزب سال 2000 موفق شد برای اولین‌بار بدون دادن هیچ امتیازی صهیونیست‌ها را مجبور به خروج یک‌جانبه از جنوب لبنان کند. این اقدام پیروزی بزرگی برای مردم لبنان و محور مقاومت به شمار می‌رفت. حزب‌ا... در سال 2006 نیز به مدت 31 روز توانست در برابر حملات هوایی و زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان مقاومت کرده و پیروزی‌های درخشانی را به ثبت برساند. حزب‌ا... در اردیبهشت گذشته در انتخابات پارلمانی لبنان توانست ۶۸ کرسی پارلمان را از آن خود و متحدانش کند. این امر میزان نفوذ و جایگاه این حزب در میان مردم لبنان را به خوبی نشان داد.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها