البته که تردیدی نداریم مرگ عباس کیارستمی با خطای پزشکی، بسیار دردناک بود اما از سویی سبب شد حساسیت‌ها درباره رابطه بیمار و پزشک بالا برود و از همین رو مردم به آگاهی‌های بیشتری در این باره مجهز شوند. در این مسیر، نقش شگفت‌انگیز خانواده او و به‌ویژه پسرش را نباید از نظر دور داشت؛ او پیگیری پرونده پزشکی پدرش را از ساحتی شخصی و خانوادگی فراتر برد و زمینه‌ای اجتماعی به آن بخشید تا رهاورد این پیگیری، نه صرفا مجازات خاطیان و التیام دردی خانوادگی، بلکه سامان‌بخشی به پروسه‌های درمان بیماران باشد.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۴۲

آن‌قدر این پیگیری‌ها ادامه‌دار شد و هر بار به طور فرسایشی از خانواده کیارستمی توان گرفت که بسیاری را از دنبال‌کردن اخبار مربوط به آن خسته کرد اما کیارستمی‌ها خسته نشدند تا روزی به نتیجه برسند. حالا جالب این است که این پرونده، مورد توجه یک گروه نمایشی هم قرار گرفته است؛ نمایشی که نامش را هم از یکی از کلیدواژه‌های تکرارشونده پرونده کیارستمی اخذ کرده است؛ تجدید‌نظر.
امیر اخوین قرار است نمایش تجدید‌نظر را کارگردانی کند. او درباره این نمایش به ایسنا گفته: «زمانی که نمایش «ساختگی» را به شیوه‌ اجرایی لکچر پرفورمنس در تالار مولوی اجرا می‌کردم با درگذشت آقای کیارستمی همراه بود و از آنجا که بحث پرونده پزشکی ایشان هم مطرح بود، تصمیم گرفتم نمایشی را با این موضوع و با همان شیوه اجرایی لکچر پرفورمنس که به آن علاقه‌مند شده بودم و بازخورد خوبی هم داشت، اجرا کنم».
او همچنین درباره تفاوت نمایش قبلی‌اش با نمایش جدید گفته: «نمایش ساختگی درباره پنج مرزبانی بود که سال ۹۲ در مناطق مرزی ایران ربوده شدند و ما این ماجرا را به همان شیوه اجرایی که اشاره کردم و در واقع شاخه‌ای از تئاتر مستند است، تحلیل می‌کردیم، اما درباره پرونده پزشکی آقای کیارستمی هرچه جلوتر رفتیم موضوع به خطای پزشکی نزدیک‌تر می‌شد و در نهایت آنچه برای اجرا در نظر داریم با محوریت خطای پزشکی آماده شد. البته ویژگی این نمایش نسبت به نمایش ساختگی این است که خطای پزشکی مساله‌ای است که بسیاری از مردم و شاید همه می‌توانند در معرض آن قرار بگیرند و دغدغه‌های اجتماعی و شخصی خیلی بیشتری در این موضوع وجود دارد».
به گفته او این نمایش که اطلاعات لازم مرتبط با پرونده پزشکی زنده یاد کیارستمی هم برای آن جمع آوری شده است، در مهرماه اجرا می‌شود و بررسی‌ها به منظور توافق نهایی با یکی از تالارهای نمایشی در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها