عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم در گام اول کاهش تعهدات برجامی، واکنش‌های مختلفی در عرصه بین‌المللی داشت.
کد خبر: ۱۲۱۵۶۲۰

کاخ سفید در بیانیه‌ای که از سوی خیلی‌ها مورد تمسخر قرار گرفت مدعی شد ایران قبل از حصول برجام هم مفاد آن را نقض کرده است! محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش یک کلمه‌ای به این بیانیه نوشت: «جــدی؟»
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم در واکنش به این موضوع گفت: من فکر می‌کنم که آنها با آتش بازی می‌کنند. بنابراین هیچ پیامی به هیچ وجه برای ایران ندارم.
اتحادیه اروپا هم از تهران خواست از این اقدام خود بازگردد و تاکید کرد: تا زمان پایبندی ایران به برجام به تعهدات خود عمل می‌کنیم.
در همین رابطه یک منبع آگاه در وزارت خارجه آلمان گفت کشورش از این‌که ایران از حد تعیین شده خود در برجام برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده عبور کرده است، به شدت احساس نگرانی می‌کند.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز از ایران خواست تا ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش دهد و گفت پاریس گام‌هایی برای تضمین بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام برمی‌دارد.
بنابر اعلام خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند به‌رغم آخرین اخباری که تهران درباره توافق هسته‌ای اعلام کرده مبنی بر این‌که ایران از سقف ذخایر اورانیوم خود عبور کرده است، پاریس، برلین و لندن در این مرحله در نظر ندارند سازوکار اختلاف برجام (موسوم به مکانیسم ماشه) را فعال کنند.
همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با بیان این‌که تحریم‌های آمریکا موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران از حد تعیین شده ذخیره اورانیوم غنی‌شده عبور کند، خواستار خویشتنداری تهران شد.
گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفت: فشار حداکثری آمریکا، دلیل ریشه‌ای تنش‌هاست.
وی گفت: ما از تمامی طرفین می‌خواهیم که به این قضیه نگاه بلندمدت داشته باشند و خویشتنداری در پیش بگیرند و با یکدیگر به برجام پایبند بمانند تا در این اوضاع پرتنش، تنش‌های بیشتری به وجود نیاید. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به کاهش تعهدات برجامی کشورمان، از ایران خواست به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بماند.
در ادامه رویکرد خصمانه مقامات سعودی در قبال کشورمان، عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امورخارجه به عبور ایران از حد تعیین شده ذخیره اورانیوم طبق برجام واکنش نشان داد و خواستار فشار حداکثری جامعه بین‌الملل بر ایران شد.
همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از کشورهای اروپایی درخواست کرد تحریم‌هایی را علیه ایران به دلیل «عبور از میزان مجاز غنی‌سازی اورانیم ذیل برجام» اعمال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها