زنگ خطر قاچاق گندم به‌دلیل اختلاف نرخ

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور می‌گوید، دلالان وارد چرخه خرید گندم شده‌اند. قاچاق گندم به خارج از کشور به دلیل اختلاف نرخ داخلی و خارجی این محصول یکی از مسائلی است که از چندی پیش مطرح شده است.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۱۷

به گزارش مهر، علیقلی ایمانی با اشاره به ورود دلالان به حوزه خرید گندم از کشاورزان، افزود: در مواردی دلالان حتی گندم را کمتر از نرخ دولتی از کشاورزان خریداری می‌کنند. نکته مهم این است که بدانیم انگیزه دلالان از خرید گندم چیست. آیا بحث احتکار و قاچاق مطرح است یا علت دیگری دارد؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید به مساله ورود کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند.
وی با اشاره به تأخیر دولت در پرداخت مطالبات گندم‌کاران در سال‌های گذشته، گفت: گاهی این تأخیر سه تا پنج ماه نیز طول می‌کشید برای همین کشاورزان نگران بودند امسال هم این اتفاق رخ دهد، بنابراین محصول خود را با قیمتی پایین‌تر به دلالان فروختند.
ایمانی درباره این‌که آیا حجم گندمی که کشاورزان به دلال تحویل می‌دهند، زیاد است؟ افزود: در حال حاضر خرید گندم به مرز چهار میلیون تن نزدیک می‌شود اما میزان خرید از سال گذشته کمتر است، درحالی‌که با کاهش تولید مواجه نبوده‌ایم و این نشان می‌دهد گندم از چرخه خرید تضمینی خارج می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از کسانی که گندم را از کشاورزان می‌خرند ممکن است مرغداران باشند که به دلیل نگرانی از وضعیت آینده و این‌که شرایطی ایجاد شود که دولت نتواند برای آنها نهاده مورد نیازشان را تأمین کند، اقدام به خرید گندم می‌کنند تا آن را به‌عنوان مکمل خوراک طیور مورد استفاده قرار دهند، ضمن این‌که برخی از کشاورزان نیز به دلیل نگرانی از افزایش قیمت بذر در سال آینده، بخشی از گندم را به‌عنوان بذر سال آینده نگه داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها