محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید نوعی ماده یخ‌زدا شدند که بدون آسیب به محیط‌زیست و گیاهان می‌تواند یخ‌های جاده‌ها را ذوب کند.
کد خبر: ۱۲۱۴۰۲۵

به گزارش جام‌جم به نقل از مهر، محمدرضا سویزی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده یخ‌زدای سبز و عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر با بیان این‌که نمک همواره به سطح جاده‌ها، محیط‌زیست، گیاهان و بتون و ابنیه آسیب وارد می‌کند، افزود: استفاده از شن و ماسه نیز می‌تواند سطح جاده را لغزنده کند، به همین دلیل کشورهای آمریکایی و اروپایی از یخ‌زدا استفاده می‌کنند. از این رو استفاده از این یخ‌زدا بسیار کاربردی است.

سویزی با اشاره به این‌که این یخ‌زدا به تولید صنعتی رسیده است، بیان کرد: این ماده که می‌تواند به صورت پودر و مایع به کار رود، نه‌تنها مشکلات زیست‌محیطی شن و نمک را ندارد، بلکه برای گیاهان مانند کود عمل می‌کند. این ماده از خاک معدنی و یک ماده شیمیایی که در صنعت پتروشیمی موجود است، تولید می‌شود.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که قیمت تمام شده این ماده کمتر از نمک است، گفت: مضراتی که نمک در دراز مدت ایجاد می‌کند هزینه بیشتری را به محیط زیست و کشور وارد می‌آورد، اما این یخ‌زدا ضرری برای محیط زیست ندارد. ما توانسته‌ایم دانش فنی این ماده را به دست آوریم و برای تولید انبوه آن نیاز است با شهرداری وارد مذاکره شویم؛ اما در صدد هستیم علاوه‌بر تولید، در کشور به صادرات آن بپردازیم.
وی در ادامه تاکید کرد: ما می‌توانیم این ماده را ۷۰درصد قیمت نمونه‌های چینی به چین، روسیه، کشورهای اروپای شرقی و دیگر کشورهای سردسیر صادر کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها