بیماری فشار خون از جمله شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان است. یعنی در بیشتر موارد سال‌ها و گاهی تا پایان عمر با بیمار می‌ماند و از آنجا که این بیماران معمولا تا پایان عمر به چند بیماری دیگر نیز مبتلا می‌شوند، تنظیم درمان‌ها و داروهای این بیماری‌ها و تداخل آنان از جمله مواردی است که باید زیر نظر پزشک خانواده که با همه تخصص‌ها آشناست و با بیمار ارتباط همیشگی و مداوم دارد، انجام شود. البته تمام پزشکان در هر رده و تخصصی که هستند باید فشار خون بیماران را بگیرند و در صورت تشخیص بیماری، برای درمان آن اقدام نمایند.
کد خبر: ۱۲۱۳۶۸۸

فشار خون به مفهوم بالاتر بودن فشار درون رگ‌های بزرگ بدن از حد نرمال است. در فردی که بیماری مهم دیگری ندارد اگر فشار خون ماکزیمم از 140 میلی‌متر (14 سانتی‌متر) جیوه و فشار خون مینیمم از 90 میلی‌متر (9 سانتی‌متر) جیوه بالاتر باشد اصطلاح فشارخون یا عبارت صحیح‌تر پرفشاری خون به آن اطلاق می‌شود.
بعد از تشخیص فشار خون، پزشک شروع به بررسی بیماری‌هایی می‌کند که ممکن است عامل فشار خون باشند. البته در 80 درصد موارد پزشکان دلیلی مشخص برای وجود فشار خون پیدا نمی‌کنند و فقط درمان بیمار را با تغییرات تغذیه‌ای و دارویی انجام می‌دهند.
بیماری‌های کلیه از جمله شایع‌ترین علل ایجاد فشار خون هستند. تنگی سرخرگ‌هایی که خونرسانی کلیه‌ها را بر عهده دارند را می‌توانیم با آنژیوگرافی عروق کلیه تشخیص و به خوبی درمان کنیم. بیماری نارسایی کلیه هم باعث زیاد شدن فشار خون می‌شود و این فشار خون خود باعث پیشرفت بیشتر نارسایی کلیه می‌شود.
بعد از بیماری‌های کلیه که شایع‌ترین دلیل فشار خون ثانویه هستند، بیماری‌های غده آدرنال عامل فشار خون هستند. مهم‌ترین عامل این بیماری‌ها، زیادی هورمون آلدوسترون و علت اصلی این بیماری وجود تومور خوش خیم یا تکثیر بیش از حد سلول‌های قشر غده فوق‌کلیه است که هورمون آلدوسترون را تولید می‌ کند.
بیماری کوشینگ هم از بیماری‌های غده فوق‌کلیه است که در بیشتر موارد به خاطر وجود تومور خوش‌خیم در غده هیپوفیز ایجاد می‌شود. این تومور هورمونی ترشح می‌کند که با تحریک غده فوق‌کلیه به افزایش سطح کورتیزول خون و علائم بیماری کوشینگ منجر می‌شود. ازجمله علائم مهم این بیماری فشار خون است.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها