مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم

ابتکار عمل در دست ایران است

در ارتباط با اقدام سپاه در سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکا و واکنش‌های کاخ سفید با مهدی محمدی، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کرده‌ایم. او معتقد است اقدامات قاطعانه ایران در مقابل آمریکا، نهایتا ترامپ را مجبور به تغییر رویه خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۱۳۰۲۷

در شرایط پرتنش منطقه، تصمیم قاطعانه سپاه در برابر تجاوز پهپاد آمریکایی چه پیامی برای واشنگتن و متحدانش دارد؟
این اقدام 3 پیام عمده دارد: اول اینکه ایران در تحمیل هزینه به آمریکا تفاوتی میان سعودی، امارات و اسرائیل با نیروهای آمریکایی قائل نیست و خط قرمزهای آمریکا در این حوزه اعتبار ندارد. پیام دوم این است که ایران هم اشراف اطلاعاتی و هم اراده عملیاتی کافی برای رویارویی با آمریکا دارد و پیام سوم هم این‌که تلاش‌های آمریکا در یک ماه گذشته نتوانسته هیچ بازدارندگی معتبری ایجاد کرده و همچنان ابتکار عمل در دست ایران است.
تحلیل‌های مختلفی از اقدام سپاه در سرنگونی پهپاد آمریکایی و نتایجی که می‌تواند داشته باشد شده است. شما چه فکر می‌کنید؟ این اقدام چقدر در دور یا نزدیک شدن سایه جنگ تاثیر دارد؟
اساسا شرایط فعلی، جنگی نیست. آمریکا در موضع تدافعی است نه تهاجمی. اقدامات ایران با هدف تحمیل هزینه به آمریکا در مقابل جنگ اقتصادی صورت می‌گیرد که آمریکا با عدم تمدید معافیت‌های نفتی به ایران تحمیل کرده و آن را به اوج رسانده است. تا زمانی که محاسبات آمریکا در حوزه تحریم‌ها تغییر نکند این وضعیت ادامه خواهد داشت. آمریکا قادر به انجام هیچ عملیات محدود نظامی علیه ایران نیست چرا که جنگ مستقیم منجر به باخت ترامپ در انتخابات 2020 یا حتی استیضاح او قبل از انتخابات خواهد شد. ضمن این‌که هر عملیات ظاهرا محدودی پاسخ نامحدود ایران را به دنبال خواهد داشت و منجر به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای می‌شود که مسلما خط قرمز آمریکاست.
شاهد واکنش‌های ضد و نقیضی از سوی آمریکا در این رابطه بوده‌ایم. پشت پرده این واکنش‌ها چیست؟
واکنش آمریکا به اقدام ایران دو پیام عمده دارد؛ اول این‌که آمریکا هیچ راهبرد منسجمی درباره ایران ندارد و وقتی ایران اراده خود را اعمال کرده و به خطوط قرمز ادعایی آمریکا بی‌توجهی کند، آن وقت آمریکا هیچ گزینه واقعی در مقابل ایران ندارد و همانطور که توئیت ترامپ نشان می‌دهد حتی در پی توجیه اقدام ایران بر می‌آید. دوم اینکه این واکنش نشان می‌دهد محیط سیاست داخلی آمریکا به شدت آشفته است و دولت این کشور از لابلای دعواهای سیاسی درکشور نمی‌تواند خود را خلاص کرده و در حوزه امنیت ملی به یک دیدگاه شفاف برسد. اکنون فشارهای قابل توجهی روی ترامپ تولید شده که مضمون همه آنها این است که تیم بولتون-پمپئو یک سیاست ماجراجویانه و ناکارآمد را مقابل ایران در پیش گرفته‌اند که نتیجه آن نه فقط مهار ایران نبوده بلکه ایران را تهاجمی‌تر هم کرده است. من فکر می‌کنم این روند بالاخره ترامپ را مجبور به تغییر رویه خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها