سالمندی با طعم سیب

سالمندان و خواب آرام شبانه

نباید فراموش کرد خواب خوب شبانه برای حفظ سلامت جسمی و روانی افراد در رده‌های سنی مختلف ضروری است و همان‌طور که سن افزایش می‌یابد، داشتن یک خواب باکیفیت نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خواب کافی و راحت از ارکان اساسی سلامت در دوره سالمندی است؛ چرا که طی خواب، بدن ما انرژی از دست رفته‌اش را دوباره تمدید می‌کند و برای فعالیت‌های جدید فکری و جسمی آماده می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۹۸

به طور طبیعی در سنین بالای ۶۰ سال نیاز به خواب کاهش می‌یابد، اما در مقابل بسیاری از سالمندان می‌خواهند مانند دوران جوانی و میانسالی با رفتن به رختخواب و پس از حدود ۲۰ دقیقه به خواب روند و هشت ساعت خواب معمول داشته باشند.
حالا چرا سالمندان خوب نمی‌خوابند؟ افزایش سن شاید تغییرات ناخواسته‌ای در چگونگی خواب ما ایجاد کند و باعث بروز اختلالاتی مانند خواب منقطع، کاهش خواب عمیق و بیدار شدن‌های مکرر شود، اما شایع‌ترین علت بی‌خوابی در سالمندان ساعات نامنظم برای رفتن به رختخواب، چرت زدن بیش از حد هنگام روز، مصرف زیاد چای، عوارض دارویی، تکرر ادرار و خسته نشدن در طول روز است.
درد و استرس هم می‌تواند شما را از خواب مناسب دور نگه دارد. همچنین اگر زندگی بی‌تحرکی دارید، ممکن است احساس خواب آلودگی نداشته یا کمتر داشته باشید. متخصصان یکی از راه‌های مقابله با بی‌خوابی‌های شب را صرف‌نظر کردن از چرت‌های بعدازظهر می‌دانند و به‌ویژه سالمندان را از خوابیدن و عادت کردن به خواب بعدازظهر منع و توصیه می‌کنند چنانچه نمی‌توانید از خواب بعدازظهر چشم‌پوشی کنید فاصله خواب بعدازظهر تا شب را تا آنجا که ممکن است، طولانی تر کنید.
ورزش کردن حتی یک پیاده روی روزانه به داشتن خوابی آرام و راحت کمک می‌کند. از طرفی یک دوش آب گرم و نوشیدن یک لیوان شیر گرم کم‌چرب پیش از رفتن به رختخواب هم تأثیر مطلوبی بر خواب خوش شبانه دارد، اما نباید فاصله زیادی میان دوش گرفتن و به رختخواب رفتن به وجود بیاید. نکته طلایی این‌که از تماشای تلویزیون یا مطالعه در رختخواب بپرهیزید.

پریسا اصولی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها