ما انسان‌ها مانند همه موجودات زنده برای فعالیت‌های روزمره خود نیازمند تغذیه هستیم. مجموعه خوراکی‌هایی که می‌خوریم، انرژی یا در اصلاح متداول، کالری دریافتی‌مان را فراهم می‌کند. نیاز افراد مختلف به غذا با یکدیگر بسیار متفاوت است. ورزشکار حرفه‌ای کالری بسیار بیشتری از کارمندی کم‌تحرک نیاز دارد و کودکی که در حال رشد است، نسبت به وزن خود غذای بیشتری از یک بزرگسال مصرف می‌کند. مصرف انرژی جوامع و کشورها نیز درست همین‌گونه است. کشوری با صنعت و اقتصاد پویا و رو به رشد مصرف انرژی بسیار و خیلی مواقع فزآینده‌ای دارد، زیرا محرک همه چرخه‌های صنعتی، ساخت، حمل‌ونقل و ارتباطات انرژی است. به همین دلیل مصرف انرژی از شاخص‌های اصلی برای ارزیابی توسعه‌یافتگی کشورهاست.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۰۹

اما آیا مصرف انرژی بیشتر، همیشه به معنی توسعه‌یافتگی یا رشد اقتصادی و صنعتی بیشتر است؟ خیر! این‌گونه نیست. برگردیم به مثال تغذیه و فردی تن‌پرور را به‌خاطر بیاوریم که کالری دریافتی‌اش به حرکت و پویایی تبدیل نمی‌شود. در مورد انرژی نیز برخی کشورها بهره‌وری بالایی در مصرف دارند و آن را به خوبی به ارزش افزوده و ثروت و توسعه تبدیل می‌کنند. در برخی کشورهای پیشرفته با وجود رشد اقتصادی قابل‌توجه مصرف انرژی رو به کاهش است، زیرا بهره‌وری مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند. اما برخی کشورها انرژی را به صورت ناکارآمد مصرف می‌کنند و بخش قابل‌توجهی از آن را در امور مصرفی مانند روشنایی غیرضروری و گرمایش یا سرمایش غیراصولی ساختمان‌ها هدر می‌دهند.
امروزه دیگر ترکیب واژه‌ای «انرژی پاک» یا «انرژی سبز» مانند پرکاربرد بودن ترکیب «غذای سالم» کاملا متداول است. اکنون منابع انرژی پیشرفته، پاک و دوستدار محیط‌زیست با کمترین عوارض در دسترس است و در مقابل منابع انرژی بسیار آلاینده و خطرناک نیز استفاده می‌شود.
انرژی در آینده جهان نقشی بسیار تعیین‌کننده دارد و سیاست‌گذاری‌ها و راهبردهای انرژی در کشورهای پیشرفته از جایگاهی بسیار ویژه برخوردار است. خبرهای حوزه انرژی از مهم‌ترین اخبار روز دنیا هستند. داستان متنوع‌تر شدن سبد انرژی جوامع مدرن و چگونگی تأمین انرژی پاک برای حفظ سیاره زمین در کنار صنعتی شدن و توسعه شنیدنی است. می‌توان آگاهی‌های عمومی جذابی از برخی چالش‌های شبکه‌های تأمین انرژی مانند شبکه‌های برق به‌دست آورد. می‌کوشم از این پس به صورت هفتگی دانستنی‌های متنوعی از جهان پرماجرای انرژی را با خوانندگان جام‌جم به اشتراک بگذارم.

محمد عادل‌پور

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها