در جشنواره کن امسال یک فیلم با آیفون فیلمبرداری شده است

رویای ساخت فیلم با تلفن‌همراه

روزی که دوربین به گوشی‌های همراه اضافه شد، شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی بتوان با استفاده از آن فیلم ساخت. سرعت پیشرفت کیفیت دوربین‌های کوچکی که تصاویری با کیفیت بالا را ثبت می‌کنند، آن‌قدر سریع بود که بسیاری از کارهایی که قبلا با دوربین انجام می‌شد، این روزها به‌راحتی توسط تلفن همراه قابل انجام است. دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری که برای ثبت خاطرات خانوادگی استفاده می‌شدند کم‌کم جای خود را به تلفن‌های همراه دادند، اما استفاده از دوربین‌های تلفن‌همراه به همین‌جا ختم نشد و کاربردهای دیگری نیز پیدا کرد. بسیاری از آموزش‌هایی که افراد ضبط و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند، با استفاده از تلفن‌همراه ضبط می‌شد. بسیاری از آموزش‌دهندگان حرفه‌ای در سراسر جهان بدون نیاز به دوربین حرفه‌ای و با استفاده از دوربین تلفن‌همراه در خانه یا محل کار، ویدئوهای آموزشی خود را ذخیره و منتشر می‌کردند. به‌مرور کار فراتر رفت و به جایی رسید که فیلم‌های کوتاه هم با دوربین‌های تلفن‌همراه تهیه شدند و در مسابقات مختلف شرکت کردند، اما همچنان این‌که بتوان با استفاده از دوربین‌های تلفن‌همراه فیلم بلند ساخت و در جشنواره‌های جهانی شرکت کرد و جایزه برد، یک رویا بود که امروز به واقعیت پیوسته است.
کد خبر: ۱۲۰۹۶۹۰

فیلمبرداری با آیفون در جشنواره فیلم کن
یکی از کارگردان‌های معتبر جهان که دارای جایزه اسکار است، فیلمی را که با تلفن‌همراه آیفون ایکس فیلمبرداری کرده و در جشنواره کن امسال (۲۰۱۹) شرکت داده است.
claude Lelouch می‌گوید: «این یک آرزو و خواسته برای بیشتر فیلمبردارها و کارگردان‌هاست و به‌زودی و در آینده‌ای نزدیک دوربین تلفن‌های همراه صنعت فیلم‌سازی را دگرگون خواهد کرد.» این کارگردان بیش از یک چهارم فیلم قبلی خود را با استفاده از تلفن‌همراه آیفون فیلمبرداری کرده بود، ولی این بار و در فیلم جدیدش به نام The most beautiful years همه فرآیند فیلمبرداری با استفاده از دوربین تلفن‌همراه آیفون ایکس انجام شده است. تولیدکنندگان فیلم این روزها بر این باور هستند که به دلیل کم هزینه و کوچک بودن اندازه تلفن‌همراه امکان استفاده از آن در شرایط مختلف وجود دارد و گزینه بسیار مناسبی برای جایگزینی با دوربین‌هایی است که تا امروز برای ساخت فیلم از آن استفاده می‌شد. اندازه کوچک تلفن‌همراه کمک می‌کند تا فیلمبردار به‌راحتی بتواند در هر شرایطی فیلمبرداری را انجام دهد. از طرف دیگر بازیگران نیز حس بهتری نسبت به دوربین تلفن‌همراه دارند. حضور در جلوی دوربین‌های حرفه‌ای حس استرس بیشتری را به بازیگران منتقل می‌کند، اما دوربین‌های تلفن همراه که این روزها همه جا و در همه حال مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند جذابیت بیشتری را برای بازیگران داشته باشد.

فیلم‌های دیگر
هومن خلیلی، اولین کارگردان دنیاست که در سال ۲۰۱۱ با یک گوشی نوکیا N8 فیلمبرداری یک فیلم بلند سینمایی را انجام داد. زیتون نام فیلم اوست و این فیلم با مدت زمان یک ساعت و 29دقیقه به‌عنوان یک فیلم بلند اولین فیلم فیلم‌برداری شده با تلفن همراه است. فیلم سینمایی روغن مار، ساخته علیرضا داوودنژاد دیگر فیلمی است که در سال ۲۰۱۴ با گوشی همراه آیفون ساخته شده است. نمونه‌های دیگری نیز در دنیا وجود دارند که با دوربین تلفن‌همراه ساخته شده‌اند. به عنوان مثال فیلم سینمایی I Play With The Phrase Each Other یکی دیگر از فیلم‌هایی است که به صورت سیاه و سفید ساخته است.
ساخت فیلم‌های فیلمبرداری شده با تلفن‌همراه در سال‌های بعد هم ادامه داشته و در سال ۲۰۱۴ فیلم And Uneasy Lies the Mind به کارگردانی ریکی فیشمن ساخته شد. در سال ۲۰۱۵ فیلم سینمایی نارنگی اثر شان بکر به عنوان شاهکاری مطرح شد و جالب است بدانید همه سکانس‌های این فیلم هم با استفاده از سه گوشی آیفون ۵ فیلمبرداری شده است. در آخر هم باید به فیلم Unsane ساخته کارگردان معروف استیون سودبرگ اشاره کنیم. این فیلم در سال ۲۰۱۸ با گوشی آیفون ۷ و با کیفیت 4k ساخته شده و کامل‌ترین و قوی‌ترین نمونه فیلم‌های ساخته شده تا سال ۲۰۱۸ بوده است.

سخت‌افزار، نرم‌افزار
فیلمبرداری با استفاده از دوربین تلفن‌همراه نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دیگری است که شاید بدون این تجهیزات امکان ساخت فیلم‌های بلند و سینمایی وجود نداشته باشد. لنزهای جانبی که امکان نصب روی لنز اصلی تلفن‌همراه را دارند، اولین تجهیزاتی هستند که برای فیلمبرداری حرفه‌ای و ساخت فیلم‌های حرفه‌ای به آن نیاز است. برخی امکانات دیگر مانند پایه دوربین‌های حرفه‌ای و نگهدارنده‌های تلفن‌همراه نیز گونه‌های دیگری از تجهیزات سخت‌افزاری هستند که به کمک تولیدکنندگان فیلم‌های حرفه‌ای آمده‌اند تا بتوان از دوربین‌های تلفن‌همراه به جای دوربین‌های حرفه‌ای استفاده کرد. اضافه شدن لنزهای بیشتر به گوشی‌های جدید، امکان فیلمبرداری حرفه‌ای را بیش از پیش در اختیار تولیدکنندگان فیلم قرار می‌دهد.
از نظر نرم‌افزاری هم تلفن‌همراه امکانات خیلی خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امکان تنظیم نور و رنگ در حال فیلمبرداری، امکان تغییر فوکوس در لحظه با لمس نقطه مورد نظر و امکانات دیگری که در بیشتر گوشی‌های هوشمند امروزی دیده می‌شود به تولیدکنندگان فیلم کمک می‌کند که بتوانند به‌راحتی فیلمبرداری فیلم خود را با استفاده از تلفن‌همراه انجام دهند. دسترسی ساده به فیلم ضبط شده و راه‌های فراوان نرم‌افزاری برای انتقال فایل‌ها مانند ارسال از طریق بلوتوث یا وای‌فای نیز جذابیت بیشتری را برای تولیدکنندگان فیلم دارد. به‌طور معمول فیلمبردارانی که از دوربین‌های تلفن‌همراه استفاده می‌کنند به جز استفاده از گوشی از روش‌های خلاقانه‌ای برای ساخت باکس‌هایی که بتوانند لنزهای قوی‌تری را به دوربین اضافه کنند، استفاده می‌کنند. Movemaking و FiLMiC Pro دو نرم‌افزار بسیار کاربردی هستند که امکانات ویژه‌ای را برای کاربران دارند. این نرم‌افزارها مانند یک استودیوی کوچک تدوین فیلم عمل می‌کنند. در کنار ابزارهای ذخیره‌سازی فیلم، مساله صدا نیز بسیار اهمیت دارد. اکثر افرادی که این روزها با استفاده از تلفن‌همراه مشغول فیلمبرداری هستند از تجهیزات جانبی برای ضبط صدای مناسب استفاده می‌کنند.

محسن سمسارپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها