یک پرچمدار قدیمی بخریم یا یک میان‌رده جدید؟

کهنه‌سربازها در مقابل تازه‌نفس‌ها

انتخاب یک گوشی که با جیب شما همخوانی داشته باشد و به نوعی اقتصادی به حساب بیاید یک مساله اساسی هنگام خرید گوشی است. گوشی‌های پرچمدار (بهترین و باکیفیت‌ترین گوشی‌های سازندگان تلفن‌همراه) در زمان عرضه گران هستند، اما هیچ تلفن همراهی برای همیشه در اوج باقی نمی‌ماند. هنگامی که یک جانشین وارد می‌شود، می‌توانید گل سرسبد قدیمی‌تر را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنید. در طرف دیگر سکه، دستگاه‌های میان‌رده قرار دارند که به‌طور مرتب منتشر می‌شوند. اگر در بازار دنبال یک تلفن همراه هستید، سراغ کدامیک از این انتخاب‌ها می‌روید؟ دستگاه قدیمی‌تر یا یک تلفن همراه جدید از خانواده میان‌رده‌ها؟ در این شماره، هر دو انتخاب را مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدامیک از این دو بیشتر به نفع شما خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۰۸۵۲۷

مزایای پرچمداران قدیمی
ابتدا برخی از مزایای خرید گوشی هوشمند پرچمدار از سال گذشته یا سال قبل را بررسی می‌کنیم:

1. دوربین‌های بهتر
حتی با این‌که دوربین‌های موجود در تلفن‌های ارزان نیز ارتقای چشمگیری داشته‌اند، اما پرچمداران هنوز هم از تجهیزات سخت‌افزاری بیشتری برخوردار هستند. در دستگاه‌های بالارده، شما به لنزهای بالاتر و حسگرهای قوی‌تر دسترسی پیدا می‌کنید که تقریبا تمام امکانات عکاسی قدرتمند را فراهم می‌کند.
علاوه بر این، تلفن‌های میان‌رده در زمینه نرم‌افزار معمولا گزینه‌هایی کمتر از همتای بالارده قدیمی خود را دارند. دوربین‌های تلفن‌های پرچمدار همه کاره هستند و معمولا چند دوربین‌ در جلو و عقب وجود دارد.
البته در شرایط ایده‌آل نور روز، نتایج هر‌دو طرف مقایسه به میزان قابل توجهی برابر هستند، به‌خصوص اگر شما فقط برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی عکاسی کنید، اما در شرایط دیگری مانند عکاسی در نور کم و حالت‌های دیگر قطعا کهنه‌سربازها نتیجه مطلوب‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

2. ضد آب بودن
قابلیت ضدآب یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی است که هنوز به بخش تلفن‌های میان‌رده نرسیده است. بعضی شرکت‌ها مانند موتورولا، یک ظاهر مقاوم در برابر عوامل بیرونی را ارائه می‌دهند، اما این مقاومت کاملا محدود است و این اطمینان را ایجاد نمی‌کند که تلفن شما حتی از آسیب‌های جزئی آب نجات پیدا می‌کند.
این در حالی است که از سوی دیگر، شما می‌توانید از گوشی‌های سطح بالای قدیمی شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل در باران یا حتی برای ضبط فیلم‌های کوتاه زیر آب استفاده کنید. البته به این نکته توجه کنید هیچ‌گوشی‌ای دارای استاندارد گارانتی نیست که در برابر آسیب آب کاملا مقاوم باشد، بنابراین همیشه خطر استفاده از تلفن در آب وجود دارد، صرف نظر از این‌که چقدر هزینه کرده‌اید.

3. پشتیبانی طولانی‌تر از نرم‌افزارها
پرچمدار قدیمی نسل قبلی شما احتمالا از نسخه‌های قبلی سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کند، اما شرکت‌های سازنده معمولا از گوشی‌های پرچمدار زمان بیشتری پشتیبانی نرم‌افزاری می‌کنند تا گوشی‌های میان‌رده. به‌طور مثال ممکن است یک گوشی پرچمدار قدیمی تا اندروید ۸ عرضه شده باشد که در مقابل گوشی میان‌رده‌ای که اندروید ۹ دارد، عقب است. اما شرکت سازنده معمولا حداقل تا دو نسخه دیگر اندروید برای یک پرچمدار به‌روزرسانی عرضه می‌کند، اما شانس گوشی‌های میان‌رده برای دریافت به‌روزرسانی همیشه کمتر است.

4. طراحی منحصربه‌فرد و برتر
برای کاهش هزینه‌ها، سازندگان تلفن‌همراه هنگام ساخت یک تلفن میان‌رده، زمان کمتری برای طراحی و تحقیق صرف می‌کنند؛ آنها تمایل دارند یک قالب را دنبال کنند، اما پرچمداران حداقل در ظاهر بیرونی سعی می‌کنند متفاوت از دیگر نسل‌ها و گوشی‌ها باشند.
به‌طور خلاصه، پرچمداران از طراحی‌های منحصر‌به‌فرد و برتر برخوردارند و در تولیدشان از مواد باکیفیت بالا استفاده می‌شود. با این حال، توجه داشته باشید تلفن‌های میان‌رده اغلب دارای پوسته پلی‌کربنات هستند. این پوسته از آلومینیوم‌های به کار رفته در پرچمداران قوی‌تر است و به همین دلیل در برابر سقوط و مشکلاتی از این جنس مقاومت بالاتری دارد.

5. محافظ صفحه نمایش
یک تلفن همراه بالارده قدیمی احتمالا هنوز هم صفحه‌نمایشی واضح‌تر از مدل ارزان قیمت جدید دارد.
اکثر دستگاه‌های سطح بالا به جای قطعنامه1080p موجود در تلفن‌های ارزان قیمت، از پنل Quad HD استفاده می‌کنند.
همچنین محصولات برتر، از مجموعه‌ای از ویژگی‌های اضافی مانند سازگاری HDR10 و لایه محافظتی سخت‌تر استفاده می‌کنند. یکی دیگر از مشخصه‌هایی که در گوشی‌های با وضوح بالا یافت می‌شود نمایشگر OLED است که عمق ‌نور عمیق‌تر و کنتراست رنگی بهتر نسبت به LCD ارائه می‌دهد.

6. شارژ سریع‌تر و بی‌سیم
درست شبیه قابلیت ضد‌آب، شارژ سریع نیز برای گوشی‌های میانی توسعه پیدا نکرده، پس اگر شارژ سریع برایتان مهم است، مجبور به خرید یک گوشی با کیفیت بالا هستید.

7. پردازنده قدیمی‌تر در مقابل چیپ متوسط
تلفن‌ میان‌رده‌ای که در نظر دارید ممکن است آخرین پردازنده متوسط بازار را داشته باشد. مگر این‌که مدل بالارده مورد نظر شما برای سال‌های دور باشد تا تراشه به کار رفته در آن، از لحاظ عملکرد در درجه پایین‌تری نسبت به میان‌رده جدید قرار بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین را روی گوشی خود تجربه کنید یا هر کار سنگین دیگری انجام دهید، یک پردازنده قدیمی‌تر، اما قوی‌تر نیاز دارید.

مزایای میان‌رده‌های جدید

حالا بیایید سراغ بهترین دلایل برای خرید یک دستگاه میان‌رده جدید برویم:

1. باتری‌های بزرگ‌تر
از آنجا که تلفن‌های همراه به‌طور کلی در حال بزرگ‌تر شدن هستند، از فضای داخلی بیشتری برخوردار می‌شوند. در نتیجه اغلب آنها با باتری‌های بزرگ‌تری عرضه می‌شوند. همچنین از آنجا که میان‌رده‌ها معمولا به نازکی پرچمداران نیستند و صفحه‌نمایش معمولی‌تری دارند، به‌مراتب عمر باتری آنها نیز بیشتر است. پس اگر روشن ماندن گوشی برای زمان‌های طولانی برایتان مهم است، باید سراغ میان‌رده‌های جدید بروید.

2. خدمات مشتریان بهتر
هنگامی که پای پشتیبانی از خدمات برای جلب رضایت بیشتر مشتریان به میان می‌آید، همیشه این سؤال مطرح است که آیا در ایران این مساله اهمیتی دارد یا خیر؟ پاسخ این است که حتی در صورتی که گارانتی را هم در نظر نگیریم، اگر زمانی گوشی شما به قطعه‌ای نیاز داشته باشد، پیدا کردن قطعه برای گوشی جدید‌تر راحت‌تر است و قیمت پایین‌تری دارد.

3. آخرین نرم‌افزار خارج از جعبه
با وجود این‌که یک گوشی پرچمدار احتمالا برای مدت طولانی‌تری از پشتیبانی بهره می‌برد، اما برنامه‌های جدیدی که در بازار عرضه می‌شوند، معمولا با تاریخ عرضه گوشی‌ها رابطه مستقیمی دارند و عملکردشان در گوشی‌های قدیمی کاهش پیدا می‌کند.


4. رم و حافظه بیشتر
با یک تلفن اقتصادی می‌توانید بدون هزینه زیاد، رم و حافظه بیشتری دریافت کنید. حتی اگر مدل پایه به اندازه کافی حافظه داخلی نداشته باشد، می‌توانید با خریدن یک حافظه جانبی، این مقدار را ارتقا دهید، چراکه با توجه به نیاز بازار اکثر گوشی‌های میان‌رده از حافظه جانبی پشتیبانی کرده و کار را برای کاربران راحت می‌کنند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها