سامسونگ نام آشنایی است که برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند فقط در عرصه الکترونیک فعال نیست، بلکه در زمینه‌هایی همچون تجهیزات پزشکی، کشتی‌ســــــــازی، صــــــــنایع شیمیایی، اتومبیل، بیمه، خدمات مالی و تبلیغات فعالیت می‌کند. این شرکت عمری حدودا ۸۰ ساله دارد، اما شکوفایی آن از زمان روی‌کار آمدن «لی کان هی» رقم خورد.
کد خبر: ۱۲۰۸۴۶۷

لی‌ کان‌ هی که تحصیلات مدیریتی داشت با تشخیص این‌که باید راهبرد تولیدی سامسونگ را تغییر دهد تمرکز خود را از مونتاژ قطعات الکترونیکی به تولید محصولات با کیفیت تغییر داد. شعار معروف «همه چیز را تغییر دهید به‌جز زن و فرزندتان!» مربوط به همین رویکرد است. این شکوفایی تا جایی پیش رفت که سامسونگ به غولی در صنعت الکترونیک تبدیل شد و جایگاه جدیدی در بازار برای خود پیدا کرد. در ادامه به بعضی از دلایل این موفقیت اشاره شده است:
از دست ندادن فرصت‌ها
سامسونگ برای رسیدن به موفقیت مترصد به‌دست آوردن فرصت‌ها بود. دامنه وسیع محصولات و نفوذ در بازارهای مختلف گواه این مساله است. به عنوان مثال وقتی استیو جابز مدیر شرکت اپل از دنیا رفت و تلاطم‌هایی در فروش و سهام اپل اتفاق افتاد، سری جدید محصولات خود را در رقابت با اپل به بازار عرضه کرد که توانست سهم بازار خوبی را از آن خود کند. همچنین با دنبال کردن روندها (ترندها) در تولید محصولات مختلف، همیشه برگ برنده‌ای برای عرضه و رقابت دارد. سامسونگ در هر بازاری که امکان فعالیت داشته باشد وارد می‌شود.
تمرکز بر فرهنگ
«فروش» از ارکان موفقیت سامسونگ است. سامسونگ برای آن‌که بتواند بر بازارهای مختلف اثر بگذارد محصولاتش را بر محور کاربران تولید می‌کند. این تولید بر محور کاربران، رنگ و بوی فرهنگی نیز به خود می‌گیرد. تمرکز سامسونگ بر فرهنگ‌های مختلف را می‌توان در تبلیغات آن نیز مشاهده کرد.
سرمایه‌گذاری روی دیزاین
سامسونگ خیلی زود دریافت کیفیت قطعات به تنهایی نمی‌تواند عامل تمایز باشد. برای همین روی دیزاین تمرکز ویژه‌ای کرد. توجه به نیازهای کاربران و ارائه طیفی از محصولات که در نهایت یکی از آنها می‌تواند کاربر را راضی کند، از ویژگی‌های سامسونگ است. عرضه محصولات دسترس‌پذیر و منطبق بر همه گروه‌های سنی از ویژگی‌های محصولات سامسونگ است. توجه به محیط‌زیست نیز در بیشتر محصولات سامسونگ دیده می‌شود. بازدهی بالا از نظر مصرف منابع انرژی و قابلیت بازیافت بیشتر قطعات، سامسونگ را بیش از سایرین دوستدار طبیعت نشان می‌دهد.
داشتن چشم‌انداز رو به جلو
الگوبرداری دقیق از رقبا از دیگر عوامل موفقیت سامسونگ است. سامسونگ با این چشم‌انداز که یکی از بازیگران اصلی صنعت باشد، شرکت‌های قوی این عرصه را به طور دقیق تحلیل و استانداردهای خود را به آنها نزدیک کرد. این برند در زمانی که هنوز شناخته‌شده نبود با نگاهی به محصولات ژاپنی متوجه شد برای موفقیت باید کیفیتی هم‌سطح آنها داشته باشد. برای رسیدن به این استاندارد کار سخت و تمام وقت را نیز از شرکت‌های ژاپنی الگوبرداری کرد. همزمان در بازارهای گوناگونی وارد شد و محصولات مختلفی را توسعه داد. شرکت اپل یکی دیگر از الگوهای سامسونگ بود و سعی می‌کرد در شکل تبلیغات و محصولاتی که ارائه می‌کند از اپل الهام بگیرد. در کمتر از ۲۰ سال سامسونگ به سهم بازار بزرگی دست پیدا کرد اما هنوز تلاش خود را متوقف نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها