ژاوی هرناندز، بازیکن فراموش نشدنی دنیای فوتبال امشب در ورزشگاه آزادی از فوتبال خداحافظی خواهد کرد

خداحافظی با پســـر افسانه‌ای

وقتی در کاتالونیا و حومه بارسلون متولد شوی، تکلیف مشخص است. اسپانیول و خیرونا شاید گزینه‌های خوبی باشند؛ اما نه برای آنها که سقف آرزوهایشان از ابرهای آسمان هم رد می‌شود. ژاوی هرناندز یکی از این آدم‌های بلندپرواز بود. در 11 سالگی به لاماسیا رفت و در 16 سالگی برای بارسلونا B بازی کرد و آنقدر خوب بود که بلافاصله به تیم زیر 17 سال اسپانیا دعوت شد. این اولین جرقه برای روشن شدن یکی از زیباترین شمع‌های دنیای فوتبال بود.
کد خبر: ۱۲۰۷۳۰۲

یک سال بعد، در میان 23نفر تیم اصلی جایی برای خود دست و پا کرد. رفتن گواردیولا به ایتالیا میانه زمین را برای او خالی کرد؛ اما باز هم بازیکن ثابت نبود. پدرش می‌گفت تا جدایی از بارسلونا فاصله‌ای نداشت چون از نیمکت‌نشینی بدش می‌آمد؛ اما دوباره گواردیولا در زندگی‌اش نقش‌آفرینی کرد. این بار پپ بازیکنی نبود که جایش را در تیم به او بدهد. مربی جوان آبی‌اناری‌ها، ژاوی را متقاعد کرد، بماند. آنها دست در دست هم 14 جام گرفتند و سر به آسمان ساییدند. تسلط مطلق او بر توپ، قدرت بی‌نظیرش دربازیسازی و چرخش‌های هوشمندانه و تنظیم نبض بازی تیم در دقایق مختلف، ژاوی را در دنیای فوتبال بی‌مانند کرده بود و اسپانیا به لطف بازیکنانی مانند او و اینیستا دو یورو و یک جام جهانی کسب کرد. با این حال فوتبال آنقدر بی‌رحم بود که توپ طلای دنیا و توپ طلای اروپا را به او ندهد.
مو آناناسی فوتبال اسپانیا آنقدر توانایی داشت که هیجان و انرژی ترانه‌های بروس اسپرینگستین را به زمین چمن بیاورد. ژاوی نه تنها در سال 2006 و 2008 که نقش خود را در فیلم‌های تلویزیونی بازی کرد که در تمام زندگی‌اش بهترین نقش‌ها را ایفا کرد. در زمین فوتبال مانند گوهر درخشید. درست مثل بالرین‌های متبحر می‌خرامید و چشم‌ها را خیره می‌کرد.
بازی با لاکرونیا، پایان 18 سال بازی او در بارسلونا و 22 سال حضورش در میان آبی‌اناری‌ها فقط اشک به فوتبالدوستان دنیا هدیه داد و بعید نیست که امشب، در آخرین بازی او در زمین فوتبال، احساسی شویم، بغض کنیم و اشک بریزیم. مثل آله‌کا دختر 5 ساله و معروف جشن قهرمانی اسپانیا که گریه‌هایش برای ژاوی، این بازیکن را مجبور کرد در یک برنامه تلویزیونی پیراهنش را به او هدیه بدهد.
مرد بزرگ دنیای فوتبال که مدال‌ها و جام‌هایش در عرصه باشگاهی و ملی، شمردنی نیست، امشب در آزادی برای همیشه از فوتبال خداحافظی می‌کند. آسمان فوتبال امشب یکی از پرنورترین ستاره‌هایش را از دست خواهد داد. کاش این بازی به آخر نرسد.

علی جوادی

دبیر ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها