وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال گذشته ده میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به فشارخون و عوارض آن جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۱۲۰۶۳۵۰

در کشور ما نیز برآورد می‌شود حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، سعید نمکی در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون افزود: حداقل ۴۰ درصد افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود خبر ندارند و این موضوع بسیار خطرناک است.
این افراد وقتی متوجه می‌شوند که با سکته مغزی یا قلبی به بیمارستان می‌روند یا با نارسایی کلیه باید دیالیز شوند.
وی ادامه داد: فشار خون یکی از اولویت‌های مهم نظام سلامت است و می‌توان آن را قاتل خاموش دانست. اولین گامی که می‌توان برای این موضوع برداشت، توجه دادن مردم به کنترل فشار خون است. متاسفانه در برخی موارد پزشکان اصلا از دستگاه فشارخون استفاده نمی‌کنند و باید به پزشکان گفت که بررسی فشارخون بیمار بسیار مهم است.
نمکی بیان کرد: هر ایرانی بالای ۳۰ سال باید فشار خون خود را کنترل کند. در کنار این موارد باید روش‌هایی را توصیه کرد که مردم برای کنترل فشارخون اقدام کرده و تسهیلات و زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شود تا مردم به موقع برای کنترل فشارخون مراجعه کنند.
وزیر بهداشت عنوان کرد: یکی از مواردی که مردم باید در نظر داشته باشند، مصرف کمتر نمک برای کنترل فشارخون است. هیچ‌قومی درطول تاریخ، هیچ رفتار تغذیه‌ای را بدون علت تاریخی ندارد.
ایران یک سرزمین پرآفتاب است. در تهران ۲۵۴ روز آفتابی وجود دارد. به علت تعریق بالا، بدن سدیم از دست می‌دهد و شیوه تغذیه به این شکل شد که مصرف نمک افزایش یافت. حالا همان شیوه غذایی ادامه یافته، اما تلاش‌ها و فعالیت‌های فیزیکی و تعریقی که مردم درگذشته داشتند، دیگر وجود ندارد.
وی ادامه داد: ناگهان نمی‌توان الگوهای تغذیه‌ای جامعه را تغییر داد و ابتدا باید ۳۰ درصد از مصرف نمک در جامعه را کاهش داد. ابتدا باید سراغ رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ برویم. امسال شعار من این بود که هر خانواده، یک پایگاه سلامت است. مهم‌تر از هر چیزی باید سراغ خانم‌ها برویم. البته نیازی نیست نمکدان از سفره‌ها حذف شود، چون شاید با کم‌نمک کردن غذا بتوان درصدی از نمک مصرفی جامعه را کاهش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها