تحقیقات محققان نشان می‌دهد جانوران شب‌زی برای پیدا کردن مسیر خود در طول شب، از ستاره‌ها و راه شیری کمک می‌گیرند. رمزگشایی از چگونگی جهت‌یابی جانوران در سراسر جهان موضوع جذابی است که مدتی است که پژوهشگران سوئدی را هم مشغول خود کرده است. اما این تحقیقات در حالی پیش‌ می‌رود که با افزایش آلودگی نوری در سطح جهان روبه‌رو هستیم.
کد خبر: ۱۲۰۵۵۶۲

جالب است بدانید فعالیت شبانه این جانوران با وجود محدودیت‌هایی که دارد، بر فعالیت روزانه آنها مزیت دارد. برای مثال شکارچیان و انگل‌های کمتری در شب فعالیت دارند، رقبای غذایی در شب به اندازه رقبای روز نیستند و حیوانات مهاجر یا آن دسته از حیواناتی که برای جست‌وجوی غذا مسافت‌های بسیار زیادی را طی می‌کنند، خنکای شب را به گرمای روز ترجیح می‌دهند. از توانمندی‌های خارق‌العاده جانوران شب‌زی این است که می‌توانند جهت حرکت خود را در تاریکی شب حفظ کنند. از جمله پرندگان مهاجر که با غروب خورشید شروع به پرواز می‌کنند، از قوه جهت‌یابی مغناطیسی خود و موقعیت ستاره‌های خاصی در آسمان کمک می‌گیرند.
البته همیشه هم این‌طور نیست؛ برای مثال سوسک سرگین غلتان برای جهت‌یابی از ستاره‌های مشخصی استفاده نمی‌کند. در عوض با کمک نور ناشی از راه شیری که با تاریکی آسمان شب حالت ضدنور می‌سازد، حرکت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد فوک، بید، قورباغه و سایر حیوانات نیز برای حرکت در شب از آسمان پرستاره استفاده می‌کنند. جیمز فوستر زیست‌شناس دانشگاه لوند عقیده دارد: حیوانات با چشمان دوربین خود - مدلی شبیه چشم انسان‌ها- می‌توانند ستاره‌های خاصی را تشخیص دهند. اما حشراتی که چشمانی مرکب دارند به احتمال زیاد نمی‌توانند این کار را انجام دهند. ولی به نظر می‌رسد آنها می‌توانند آسمان پرستاره و موقعیت راه شیری را به صورت الگوهایی از نور درک کنند. جیمز فوستر عقیده دارد هنوز اطلاعاتمان به‌دلیل ضعف دوربین‌های تصویربرداری از زندگی جانوران شب‌زی بسیار کم است. برای مثال هنوز این مساله در هاله‌ای از ابهام است که چگونه پرندگان مهاجر الگوی راهیابی خود را در شب تغییر می‌دهند.

مترجم: مهناز موسوی

دانش

منبع: Science Daily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها