گفت‌وگو با سردار مکی یازع درباره جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس

شاد کردن دل بچه‌ها هم دفاع مقدس است

جشنواره دانش آموزی دفاع مقدس از زمانی برای اهالی رسانه و آنها که شبکه‌‌های اجتماعی را رصد می‌‌‌کنند، جالب شد که ویدئویی از شادگان درگیر سیل منتشر شد که نشان می‌داد رضا کیانیان در میان بچه‌‌های سیل زده این منطقه در حال شادمانی است، برای آنها بندری می‌خواند، دست می‌زند تا شاید کمی از اندوه و غصه این بچه‌ها کم شود. درباره این سفر و حضور کیانیان در میان بچه‌های شادگان با مالک سراج بازیگر اهل خوزستان که در این ویدئو در کنار کیانیان بود، گفت‌وگو کردم که در همین صفحه منتشر شد.
کد خبر: ۱۲۰۴۴۷۴

سراج، گفت این سفر بخشی از برنامه جشنواره دانش آموزی دفاع مقدس بوده.جشنواره‌ای که سال‌هاست برگزار می‌شود و دبیرش سردار مکی یازع است. کیانیان چند روز قبل عکسی در اینستاگرامش منتشر کرد که خانواده‌ای خوزستانی را نشان می‌‌داد که دو فرزند معلولشان روی ویلچر نشسته بودند، ویلچر‌هایی که حمید فرخ‌نژاد آنها را خریداری کرده برای بیماران و معلولان خوزستانی که قادر به خرید ویلچر نیستند.کیانیان نوشته بود ویلچر‌ها را سردار مکی یازع به این خانواده رسانده است.

ویلچرهای دوست داشتنی
حمید فرخ‌نژاد در کارنامه خود چند فیلم درخشان دارد، از عروس آتش بگیر تا ارتفاع پست، به رنگ ارغوان، طبل بزرگ زیر پای چپ، شب واقعه، چهارشنبه سوری، زندگی مشترک خانم و آقای محمودی و ....فرخ‌نژاد را دوست داشتیم و داریم به‌خصوص وقتی پای صحبت‌‌هایش در برنامه خندوانه نشستیم و در همین برنامه بود که گفت چقدر عاشق خوزستان است و تصمیم دارد برای هم‌استانی‌هایش چه کارهایی بکند.اما حمید فرخ‌نژاد کمی به حاشیه رفت از زمانی که بازی در فیلم‌های کمدی را در اولویتش قرار داد، آن‌هم نه کمدی‌‌های درست و حسابی؛ کمدی‌هایی که فقط بر مدار گیشه می‌چرخند و راستش ما اصلا توقع نداشتیم حمید فرخ‌نژاد با آن همه تکنیک و سبک بازیگری در آنها بازی کند.ماجرای به حاشیه رفتن فرخ‌نژاد وقتی بیشتر بیخ پیدا کرد که او در یک برنامه‌ اینترنتی گفته بود پسرش را به خارج از کشور فرستاده و هزینه زندگی او آنجا زیاد است و ...
هر چند فرخ‌نژاد بعد از انتشار این ویدئو و انتقادهای زیاد توضیح داد بخشی از صحبت‌هایش منتشر شده نه همه آنها اما دیگر کار از کار گذشته بود و فرخ‌نژاد دیگر آن فرخ‌نژاد سابق نشد. اما حالا که عکس ویلچرهای اهدایی او را می‌بینیم حالمان خوب می‌شود، لبخند آن خانواده را که می‌بینیم به فرخ‌نژاد می‌گوییم دمت گرم که پای حرف‌هایی که در خندوانه گفتی ماندی و داری به مردم خوزستان کمک می‌کنی، حالا چشم‌هایمان را به روی فیلم‌های کمدی می‌بندیم و به کارهای خیرت نگاه می‌کنیم.

خوزستانی‌های همیشه در میدان
کیانیان در پست اینستاگرامش از سردار مکی یازع می‌گوید، پرویز پرستویی هم عکسی به همراه او دارد روی یکی از سیل‌بندهای شادگان.حبیب احمد‌زاده، مدیر اجرایی جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس هم از مکی یازع زیاد می‌نویسد.این سردار کیست که هر کسی با او حتی استکانی چای خورده رفیق شده و می‌گوید این مرد چقدر پاک‌دست است و چقدر دلش برای خوزستانی‌ها و بچه‌‌های خوزستان می‌تپد. به سردار مکی که تلفن می‌کنم با لهجه غلیظ آبادانی جوابم را می‌دهد.قرارمان می‌شود نیم‌ساعت بعد.اهل آبادان است و از بچگی در خرمشهر و آبادان بزرگ شده ، زمان جنگ در جبهه بوده و یک برادرش شهید شده و دیگری اسیر.بیشتر دوستانش شهید شده‌اند. سال‌هاست تصمیم گرفته همه وقتش را بگذارد برای شاد کردن بچه‌های خوزستان.بچه‌‌هایی که دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند اما برای سردار یازع و دوستان و همراهانش رسیدگی به بچه‌های کم‌بضاعت و شاد کردن آنها در شرایط فعلی دفاع‌مقدس است.

باورشان نمی‌شد ویلچر سوار شده‌اند
وقتی برای بار دوم به او تلفن می‌کنم جواب می‌دهد، دور و برش پر صدای بچه‌ است، یکی می‌خندد یکی گریه می‌‌کند، یکی هم جیغ می‌کشد ! می‌گوید: بعد از مدتی دوری از خانواده‌ آمده‌ام به نوه‌هایم سر بزنم. درباره ویلچرها می‌پرسم ، می‌گوید: آقای فرخ‌نژاد 50 ویلچر خریده که به معلولان بی‌بضاعت اهدا شود.تعدادی از آنها را به بیمارستان‌ها دادیم که به بیماران نیازمند بدهند.من با این خانواده در زمان سیل آشنا شده بودم.می‌دانستم دو معلول دارند که زمینگیرند. ساعت چهار صبح بود که ویلچر‌ها را به آنها رساندیم.باورشان نمی‌شد که می‌توانند سوار ویلچر شوند و بعد از این با زحمت و زجر کمتری زندگی کنند.گریه و خنده‌شان قاطی شده بود.
به نظرم این شاد کردن دل‌ها، دفاع مقدس امروز ماست.از روزی که جشنواره دفاع مقدس دانش‌آموزی را راه‌اندازی کردیم تصمیمان این بود بچه‌های مرزنشین که کم‌بضاعت هستند را شاد کنیم.به هر راه و روشی که شده؛‌گاهی برای آنها هدیه می‌بریم و هر زمان لازم باشد برایشان مراسم شاد برگزار می‌کنیم تا بخندند و سهم خود را از شادی دریافت کنند.

راستی‌آزمایی‌ها جواب داد
از سردار مکی یازع می‌پرسم، بازیگران معروف زیادی با شما همکاری دارند و همه از شما به نیکی یاد می‌کنند، چگونه اعتماد آنها را جلب کرده‌اید که می‌گوید: به برنامه‌های مختلف دعوتشان کرده‌ایم و آمده‌اند و از نزدیک دیده‌اند نه اهل شعاریم و نه سفره‌ای و دکانی برای خودمان باز کرد‌‌ه‌ایم.صداقت ما را دیده‌اند.من آدمی نیستم یک جای امن بنشینم و به بقیه بگویم بروید فلان کار را انجام دهید. خودم اول می‌روم و می‌گویم من فلان منطقه هستم، بیایید ! خدا را شکر تا حالا هم موفق بوده‌ایم.کمک‌ها خیلی خوب و زیاد است همه کمک می‌کنند.بازیگران و چهره‌های معروف وقتی به مناطق محروم می‌آیند و از نزدیک با بچه‌ها آشنا می‌شوند خودشان دست به جیب می‌شوند و کارهای مهمی برای بچه‌های آن مناطق انجام می‌د‌هند، آنها که با ما همراه می‌شوند آدم‌های اهل عمل هستند نه حرف و شهرت و ... از آقایان کیانیان و پرستویی بگیر تا خانم‌ها معتمدآریا و خیراندیش و بقیه.
از اول سال که خوزستان و لرستان و گلستان درگیر سیل شد این استان‌ها را در اولویت قرار دادیم.بعد از ماه محرم و صفر به آذربایجان می‌رویم و بعد تصمیم داریم به سیستان و بلوچستان برویم.همه بچه‌های محروم مرز نشین برای ما عزیز هستند و هر کاری از دستمان برآید برایشان انجام می‌دهیم.من سال‌های جنگ را دیده‌ام و حالا فقط یک وظیفه دارم و آن‌هم شاد کردن بچه‌هاست و در این راه از همه کمک می‌گیرم. آقای حبیب احمدزاده برای بچه‌های خوزستان و دیگر بچه‌های مرزنشین سنگ تمام گذاشته و می‌گذارد.برای ما دفاع مقدس تمام نشده، کمک به هموطنانمان در هر شرایطی دفاع مقدسی است که به وظیفه همه ماست.سیل که آمد، همه برای کمک آمدند و مثل سال‌های جنگ نشان دادند دفاع همیشه هست، دفاع از ایران در هر شرایطی چه سیل باشد چه زلزله و چه خدای نکرده حمله دشمن.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها