جهت بهبود معیشت کارگران ابتدا باید رونق تولید در کشور به وجود آید. به عبارت دیگر زمانی که بازار کار و کارگاه‌های تولیدی بااستحکام باشند و نیروی کار، امنیت شغلی داشته باشد و به فکر اخراج و قراردادهای کوتاه‌مدت نباشد، معیشتش تأمین می‌شود. اما اگر وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای باشد که تولیدکننده به میزان مناسب، تولید نداشته باشد و کارگاه تولیدی‌اش فعال نباشد، هم تولیدکننده و هم کارگر آسیب خواهند دید.
کد خبر: ۱۲۰۳۹۳۵

این دو مقوله وابستگی شدیدی به هم دارند، بنابراین وقتی می‌گویم کارفرما و کارگر باید در کنار هم حرکت کنند تا هر دو بهره‌مند شوند بدین معنی است که با شکوفایی تولید، کارفرما به میزان سرمایه‌گذاری و کارگر به میزان تلاش، سود می‌برند. جهت حصول این امر، باید هر دو در کنار هم تولید باکیفیت ارائه دهند تا این تولیدات توان رقابت‌پذیری داشته باشند و بتوانند محصولاتشان را جهت فروش به بازار عرضه کنند. اگر این اتفاق در بازار بیفتد تولیدکنندگان داخلی، هم مصرفشان بالا می‌رود و هم قدرت رقابت‌پذیریشان با کالاهای بنجل خارجی افزایش می‌یابد. با این وجود تحقق این امر به دست کارگر، کارفرما و دولت است و در این عرصه، کارگران می‌توانند با کار باکیفیت این امر را تحقق ببخشند و کارگاه‌هایشان را سرپا نگه دارند. با این حال افزایش حقوق کارگران هیچ وقت متناسب با تورم نبوده است زیرا یک سال قبل درباره سال بعد تصمیم می‌گیریم. مثلاً در سال 97 حقوق و دستمزد سال 98 را تعیین می‌کنیم که این خود به خود یک سال عقب است. از طرف دیگر مقداری معوقات مزدی از سال‌های گذشته داریم که اینها روی هم انباشته شده و اگر امروز سبد معیشت کارگران حدود 3میلیون و 800 هزار تومان باشد، حقوق یک‌و‌نیم تا دو میلیون دریافت می‌کنند. یعنی این فاصله به حدی شده است که هر چه نمایندگان کارگران در شورای عالی کار زحمت کشیدند تا درصدی حقوق کارگران را افزایش بدهند با توجه به تورم روز این زحمت رنگ می‌بازد. همچنین باید این نکته را متذکر شد که ترکیب شورای عالی کار به نفع کارگران نیست حتی به لحاظ قانونی به این امر اشکال وارد است. چون وقتی تصمیمی گرفته می‌شود باید در آن توازن باشد ولی در حال حاضر معلوم است که همیشه رأی دولت و کارفرمایان بر کارگران تحمیل می‌شود، این در حالی است که هم کارفرمای خصوصی و هم دولتی می‌دانند که حقوق کارگران ناچیز است و جوابگوی نیازها و سبد معیشتشان نیست.
ولی با این حال باید کاری کنیم که کارگاه‌های تولیدی با دو نوبت کار کرده تا تولید نخوابد، برای تسهیل این امر واحدهای تولیدی باید تولید باکیفیت داشته باشند و متناسب با فناوری روز کارگران را آموزش دهند.

فتح‌ا... بیات

فعال کارگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها