گفت‌وگو با حسن سلطانی به پیشواز سحرهای نورانی رمضان

وقتی فرشته‌ها برای آدمیان دعا می‌‌کنند

کد خبر: ۱۲۰۳۸۱۵

دوشنبه هفته آینده ماه رمضان شروع می‌شود با آن سحر‌های شگفت‌انگیزش. هنوز شب است اما بوی سپیده و آفتاب می‌آید.به باور پزشکان و روان‌شناسان، وقت سحر بدن در خوابی عمیق است.خوابی شیرین.باید انگیزه‌‌ای فراتر از فرمان مغز که جسم را به خواب برده، باشد تا تو بیدار شوی،دست و صورت بشویی و هوشیار شوی.این بیدار شدن خود‌‌خواسته و آگاهانه تو را وصل می‌کند به آن بالا.جایی که همه فرمان‌ها از آنجا صادر می‌شود.آگاهی که مرتبط به قلب است نه مغز. مغز دوست دارد تو بخوابی و بدنت خوب خستگی‌اش به‌در شود اما قلبت دوست دارد، بیدار شود، وسیع شود،وصل شود و گشایش یابد.اگر زندگی‌ات را با قلبت اداره می‌کنی، وقت سحر بهترین وقت است تا قوی‌ شوی تا زندگی را به آن ذات یگانه‌ای بسپاری که ناخدای بی‌مانند زندگی‌ات است و چه خوش است که بی‌دغدغه با اعتماد کامل دل به او بسپاری و زندگی کنی با توکل و توسل. سحرهای شگفت‌انگیز ماه رمضان از دوشنبه هفته آینده شروع می‌شود.خانه پر می‌شود از دعای ابوحمزه ثمالی و بعد هر چه به اذان صبح نزدیک‌تر می‌شوی، دعای سحر همه وجودت را پر می‌کند.انگار لبریز از روشنایی می‌شوی قبل از این‌که خورشید طلوع کند و سپیده بزند.تو از خورشید هم برنده‌تری در روشنایی که او زمین خاکی را روشن می‌‌کند و تو به اختیار چراغ دلت را.
ماه آبادانی دل
با حسن سلطانی، مجری قدیمی تلویزیون که امسال هم به سیاق سال‌های قبل برنامه سحرگاهی شبکه یک تلویزیون را که «ماه خدا» نام دارد اجرا می‌کند همصحبت می‌شوم تا برایم از برکات سحر و دعایش بگوید. او می‌گوید: در روایت‌‌ها آمده این ماه آنقدر بزرگ است که نباید برای آن از واژه رمضان به تنهایی استفاده شود بلکه باید بگوییم « شهر رمضان » یا « رمضان مبارک» چون ماه نزول قرآن است.چون شب‌ قدر در این ماه است که برابر هزار شب است.ماه رمضان را خداوند به مسلمانان هدیه داده و روزه‌داران مهمان خداوند هستند.پروردگار فرموده که من فرشتگانم را مامور کرده‌ام که برای مهمانان من دعا کنند و دعای فرشتگان دعای مستجاب است. در طول شب فرشته‌ها به دنبال حاجتمندان هستند تا آنها را حاجت روا کنند،
به دنبال توبه‌کنندگان هستند تا توبه آنها را بپذیرند.بهترین وقت مهمانی خدا، سحر است.همه بزرگان می‌گویند سحر دلنشین‌ترین زمان برای خلوت با خداست.جایی که خدا باشد، بنده جایی ندارد اما خداوند آنقدر باکرامات است که در ماه رمضان بیشتر از هر زمان دیگر بنده را به حساب می‌آورد.تصور کنید آدمیزاد که یک ذره است دربرابر ابر قدرت بی‌نظیر که همان پروردگار است رو در روی می‌نشیند با او حرف می‌زند و حرف می‌زند تا خداوندگار بر او بتابد و روشنش کند.سحر وقت دریافت روشنی خداوند است برای همین ارزشمند است، برای همین باید آن را دریافت و غنیمت بشماری آن لحظات را تا از این بارعام دست خالی بیرون بیایی.
دعایی برای نزدیک شدن به پروردگار
به سلطانی می‌گویم سحر‌های ماه رمضان با دعای ابوحمزه ثمالی شروع می‌شود و با دعای سحر به اذان صبح می‌رسد. این دو دعا چه تفاوت‌هایی با هم دارد هر چند هر دو حالمان را بسیار خوب می‌کند. مجری برنامه ماه خدا می‌گوید: در دعای ابوحمزه، انسان حالات خودش را به زبان می‌آورد؛ خدایا آن‌چیزهایی که بین ما گذشته و تو می‌دانی، قصوراتم را می‌شناسی و ... کاستی‌ها به زبان می‌آید تا با بزرگواری خدا بخشیده شود.فرازهای مختلف این دعا برای این است که آدمی خودش را به بالابلندی رسانده و به خدا نزدیک‌تر شود.برای رسیدن به بلندی باید موانع را کنار زد.دعای ابوحمزه راهی است برای عبور از موانع اما دعای سحر درباره نورانیت پروردگار است.شمردن صفات بی‌نظیر خداوند است و ذات یکتا را مدام به این صفات قسم می‌دهد.دعای سحر بسیار پرفروغ و نورانی است.دعایی است که به ما مجوز می‌دهد که به خدا نزدیک شویم.دعای سحر به انسان این نوید خدا به انسان را می‌دهد که ای بشر تو به جایی رسیده‌ای که می‌توانی این صفات را به زبان جاری کرده و با من همصحبت شوی و همصحبتی با ‌خداوندگار توفیقی است که مداومت در بیداری سحر به آن دست پیدا می‌کنی.
تمرین صبر
ماه رمضان ماه تمرین صبر است.صبری که اگر به مرتبه آن برسی هم معجزه را می‌بینی هم کرامات را می‌بینی هم به مراد می‌رسی و هم به بی‌مرادی.زیباترین توصیفی که برای ماه رمضان می‌توان ذکر کرد همین تمرین صبر است و گرنه بستن دهان و نخوردن آب و غذا که توفیقی ندارد.
سلطانی دراین باره می‌گوید:روایتی است که می‌گوید سه روز مانده به ماه رمضان، پیامبر اسلام (ص) به بلال گفت مردم را خبر کن تا به مسجد بیایند تا به آنها بگویم ماه رمضان نزدیک است.مردم که جمع شدند، حضرت رسول (ص) خطبه‌ای قرائت کردند که در آن ویژگی‌های ماه رمضان توصیف شده است.ماه رحمت ، برکت و آمرزش است.ماهی که باید از همه لحظه‌های آن استفاده کرد.رمضان ماهی است که جزو خانواده کرامت الهی قرار می‌گیرید، خواب، بیداری، نفس کشیدن و ... همه ثواب است.پیامبر در ادامه فرمودند: شما در این ماه هم تشنگی می‌کشید هم گرسنگی.این‌ها شما را به یاد تشنگی و گرسنگی قیامت بیندازد.همچنین به یاد فقرایی بیفتید که در طول سال گرسنه هستند.برای همین باید همیشه به فقیران صدقه بدهید تا آنها هم سیر شوند.بستن دهان که ابتدایی‌ترین کار ماه رمضان است.در این ماه باید چشم و گوش هم روزه‌دار شود.باید صبر بر نفس داشت.اگر می‌خواهید از فضائل ماه رمضان بهر‌ه‌مند شوید باید با یتیمان مهربان باشید تا خدا با یتیمان شما مهربانی ‌کنند.در ماه رمضان باید بر خشم صبر داشت.باید بهترین کلمات از روزه‌داران شنیده شود.باید بسیار سجده کرد و گرسنگان را اطعام کرد.پیامبر به مردم توصیه می‌کند که در ماه رمضان دیگران از دست و زبان شما در امان باشند ،شر به دیگران نرسانید تا از عذاب قیامت در امان باشید.

دوشنبه هفته آینده ماه رمضان شروع می‌شود با آن سحر‌های شگفت‌انگیزش. سحرهایی که دل وصل می‌شود به آن بالا بالاها و اختیار امور به دست ناخدایی سپرده می‌شود که هم راه را ترسیم کرده و هم راه بلد است.بد نیست از همین امروز کم کم دل را بیدار کنیم تا سحر‌های پررونقی داشته باشیم.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها