سازمان عفو بین‌الملل با محکوم کردن گردن زدن 37 نفر در عربستان اعلام کرد که این اقدام شاهدی هولناک است که نشان می‌دهد مقامات سعودی هیچ ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نبوده و از مجازات اعدام به‌طور سازمان یافته برای سرکوب اقلیت شیعه در این کشور استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۰۲۷۲۵

به گزارش این منبع، محاکمه این افراد بسیار ظالمانه صورت گرفته و برای مثال اعدام عبدالکریم الحواج در حالی که کمتر از 18سال سن داشت صورت گرفت و این نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. عربستان از ابتدای سال 2019 تاکنون 104 نفر را اعدام کرده است. آخرین اعدام دست‌جمعی که سعودی‌ها انجام دادند در سال 2016 بود که در آن 47 نفر از جمله شیخ نمر النمر، روحانی شیعه اعدام شدند. وزارت کشور عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، حکم اعدام ۳۷ متهم به تلاش برای انجام اقدامات تروریستی اجرایی شد. برخی منابع خبری از شیعه بودن ۳۲ نفر از اعدام‌شدگان خبر می‌دهند. فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی عربستان سعودی می‌گویند، ۳۲ نفر از اعدام‌شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند. در میان تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود یکی از جوانان شیعه نشان داده می‌شود که به گفته کاربران جرمش شرکت در راهپیمایی اعتراض‌آمیز اعلام شده است‌. او سال گذشته از دانشگاهی در میشیگان برای ادامه تحصیل بورسیه دریافت کرده بود.
شیعیان شرق عربستان طی سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کردند، اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شدند. بیش از 20 درصد جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند. در طول چند سال اخیر و به‌ویژه از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد فشارها بر شیعیان افزایش یافته است. به عقیده کارشناسان، حمایت‌های بی‌چون و چرای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از شخص وی موجب شده تا او این چنین بی‌پروا اقدام به جرم و جنایت کند‌. هنوز مردم دنیا ماجرای قطعه قطعه کردن جمال خاشقچی،‌ روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در کنسولگری عربستان در استانبول فراموش نکرده‌اند که به دستور مستقیم وی صورت گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها