گفت و گو با دکترسینا مرادمند، متخصص قلب و عروق

فشار خون‌تان دست تان باشد

فشار خون طبیعی چه میزان است؟
کد خبر: ۱۲۰۲۱۵۶

بیماری فشار خون در بالای 90درصد موارد، جنبه ارثی دارد و به علت ژن‌های معیوب که از یک سنی فعال می‌شوند، خودنمایی می‌کند. کسانی که زمینه ارثی فشار خون بالا دارند، موارد ابتلا در خانواده درجه یک یا دو دارند. این افراد باید بیش ازسایرین و بالای 20 سال فشار خون را چک کنند. اگرفشار خون 130 روی 80 یا کمتر است،طبیعی است. اگرکسی فشار خونش 140 روی 90 یا بیشتر است باید با پزشک خود مشورت کند.
علل فشار خون بالا چیست؟
این بیماری علل اولیه و ثانویه دارد. فشار خون در 90درصد موارد، علل اولیه داشته که این مورد زمینه ارثی دارد. علل فشار خون ثانویه، وجود برخی بیماری‌ها مثل بیماری غدد فوق‌کلیوی است که براساس آزمایشات کشف و مشخص می‌شود.
بهترین راه کنترل فشار خون چیست؟
کنترل چاقی و داشتن وزن مناسب، داشتن تحرک فیزیکی و ورزش مستمر سه بار در هفته به مدت 45 دقیقه تا ضربان قلب افزایش یابد. نمک زیاد باید حذف شود. پرهیز از استرس‌های روانی مورد توجه قرار بگیرد که البته ورزش کردن نیز فرد را از استرس دورمی کند. از دخانیات هم باید پرهیز کرد.
چرا فشار خون از میزان 150روی 90 به0 6 یا 70 می‌رسد. علت این نوسان چیست؟
دستگاه اندازه‌گیری فشار خون دیجیتال خوب است، اما درصد خطای آن نسبت به نوع جیوه‌ای بیشتر است. مخصوصا اگرپشت سرهم از آن استفاده کنیم. نوع جیوه‌ای را هرکسی نمی‌تواند استفاده کند و بعد از دستگاه جیوه‌ای، نوع عقربه‌ای و بعد دیجیتال درصد خطای بیشتری دارد. نوسان فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون وجود دارد. همچنین باید مراقب استرس، نمک و سیگار باشید. داروها را نابه‌جا مصر ف نکنید. خیلی از بیماران مسن که تنها زندگی می‌کنند، معلوم نیست داروهایشان را
مصرف می‌کنند یا خیر.
چند بار روزانه باید فشار خون اندازه‌گیری شود؟
به دفعات زیاد نباید فشار خون گرفته شود. وسواس داشتن باعث افزایش فشار خون می‌شود. چون استرس فشار خون را بالا می‌برد. کسی که فشار خون دارد مستعد این است که فشار خونش بیشتر شود. اگر پزشک فاصله‌ای را تعیین کرد یعنی مثلا گفت هفته‌ای سه بار، همان کافی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها