اگر بخواهیم نقد رفتار بیماران ارتودنسی را از نگاه متخصصان ارتودنسی بررسی کنیم به چند مورد می‌توانیم اشاره بیشتری داشته باشیم:
کد خبر: ۱۲۰۱۵۷۷

مهم‌ترین نکته در این زمینه، انتخاب دندانپزشک از سوی بیماران صرفا از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است. در عین این‌که وبگاه متخصصان و رتبه اینترنتی آنها می‌تواند معرف بخشی از تو انمندی‌های آنان باشد، ولی بیماران نباید صرفا براساس موارد درمان و معرفی شده، پزشک خود را انتخاب کنند، چرا که در بعضی موارد نیز تبلیغات در عرصه خدمات سلامت جنبه گمراه کننده پیدا کرده است.
یکی دیگر از خطاهای رایج بیماران، انتخاب یک طرح درمان از طرف خودشان و تحمیل آن به دندانپزشک است. به‌عنوان مثال به‌دلیل ترس از کشیدن یا جراحی فک، درمان صرفا ارتودنسی را به دندانپزشک متخصص، مصرانه پیشنهاد می‌دهند که در بعضی موارد متخصصان به‌رغم میل باطنی می‌پذیرند که با اصول حرفه‌ای منافات دارد.
خطای دیگری که بیماران در درمان‌های ارتودنسی باید مواظبت کنند، اصرار بر کوتاه شدن مدت درمان است. مدت درمان‌های ارتودنسی به‌طور متوسط یک تا سه سال است که بعد از درمان نیز به مدت دو سه سال، پیگیری ثبات درمان توسط پزشک انجام می‌گیرد. به بیان دیگر، حوصله و صبوری از لوازم درمان موفق در ارتودنسی است.
نکته دیگری که بیماران باید به آن توجه کنند، این است که بخش مهم درمان‌های ارتودنسی، شامل همکاری بیمار با متخصص مربوط می‌شود. این همکاری در قالب نظم در رفت و آمد، استفاده منظم از دستگاه‌ها و رعایت بهداشت و تنظیم رژیم معمول غذایی و روابط احترام‌آمیز و صمیمی خود را نشان می‌دهد.
به‌عنوان آخرین نکته و براساس تجربه یادآور می‌شوم بیماران تا جایی که می توانند تصویر نهایی درمان خود را ابتدا به‌طور واضح با متخصصان در میان بگذارند. در حالی که معمولا بیماران به جملات کلی مانند می‌خواهم زیبا بشوم یا دندان‌هایم مرتب شوند، اکتفا می‌کنند. در نهایت اینکه، خود را با الگوهای زیبایی سینما و تلویزیون یا هر گروه مرجع دیگری مقایسه نکنند. درمان هر شخصی متناسب با موقعیت و شکل فک و دندان و بافت نرم او طراحی می‌شود.

دکتر کاظم دالایی
متخصص ارتودنسی
و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید ‌بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها