برای خیلی‌ها یکی از اهداف سال جدید، کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است. بسیاری هم در دوره رژیم قرار دارند و باید برنامه لاغری‌شان را ادامه دهند و حتی ممکن است با وجود رژیم و ورزش، وزنشان ثابت مانده باشد.
کد خبر: ۱۱۹۹۴۵۸

در این بین هستند افرادی که مثل من در تعطیلات نوروز با ناپرهیزی نه‌تنها طبق برنامه پیش نرفته‌اند، بلکه در مسافرت و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها با پرخوری و بی‌تحرکی به جای کاهش وزن، وزن اضافه کرده‌اند و حسابی عذاب وجدان دارند! اولین قدم درسال جدید برای همه گروه‌های گفته شده، تلاش برای افزایش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن است و طی دو هفته آینده به مهم‌ترین راهکارهای پیشنهادی می‌پردازیم.
به گفته متخصصان، هنگامی که متابولیسم بالا باشد، بدن ما مواد غذایی را با سرعت بیشتری هضم می‌کند و جذب چربی‌ها نیز کاهش می‌یابد. اولین راهکار برای افزایش متابولیسم، مصرف صبحانه است. هر چند زمان خوردن صبحانه هم اهمیت زیادی دارد. اگر شما تا ساعت 10 صبح یا حتی تا زمان ناهار چیزی نخورید، متابولیسم بدنتان کند می‌شود. به این ترتیب با مصرف مواد غذایی جذب حداکثری کالری‌ها اتفاق می‌افتد. از طرفی یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش متابولیسم، گرسنه نگه‌نداشتن بدن است. پس به جای سه وعده غذایی کامل، چهار تا شش وعده غذایی کم حجم را با فاصله دو تا سه ساعت از یکدیگر مصرف کنید. البته همان مقدار غذایی را که در سه وعده غذایی می‌خوردید، باید در چند وعده پخش کنید؛ نه این‌که بیشتر غذا بخورید.
همچنین باید سراغ مواد غذایی کم‌کالری مثل میوه و سبزی بروید. چون فیبر موجود در آنها نیز در افزایش سوخت و ساز بدن موثر است.
نکته بسیار مهم این‌که باید ماهی یکبار به بدنتان شوک بدهید. یعنی یک روز در ماه غذا یا دسری را بخورید که هوس کرده‌اید و نگران کالری آنها نباشید. یادتان باشد قهوه هم به دلیل کافئین بالا می‌تواند باعث افزایش متابولیسم بدن شود، اما نباید روزانه بیشتر از دو فنجان قهوه مصرف کنید و به جای آن می‌توانید سراغ چای سبز بروید.

پریسا اصولی
دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها