سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی عسکری در نشست هم اندیشی و تجلیل از تولیدکنندگان کالای ایرانی با اشاره به انتخاب شعار سال ۱۳۹۷ با عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: در نوروز ۹۷ که مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از کالای ایرانی معرفی کردند تلاش کردیم به طور جدی به موضوع حمایت از کالای ایرانی بپردازیم و بخشهای مختلف سازمان با تولید ۲ هزار و ۲۴۹ ساعت برنامه به موضوع حمایت از کالای ایرانی پرداختند.
وی با اشاره به فعالیتها و سیاستهای رسانه ملی در این زمینه افزود: رویکرد سازمان صدا و سیما در عرصه حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال، از منظر رسانهای توسعه محور و پیشرفت مدار است و رسانه ملی، امسال با این رویکرد به استقبال بیانات رهبر معظم انقلاب رفت و صدا و سیما امسال کارهای زیادی در حمایت از کالای داخلی انجام داده است.
دکتر علی عسکری گفت: امسال، تحولات مهمی در محیط رسانه برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی و بنگاههای اقتصادی داخلی صورت گرفت که البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک مانیفیست و سند راهبردی برای کشور نقش مهمی در ارتقا و پیشرفت جامعه دارد، افزود: همچنان که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه نیز اعلام کردند، یکی از مؤلفههای تمدن، توانایی تولید است؛ به عبارت دیگر، نمیتواند تمدنی ساخته شود بدون اینکه ملت آن دارای توانایی سازندگی و تولید باشند.
دکتر علی عسکری خطاب به فعالان اقتصادی و کارآفرینان داخلی گفت: شما به عنوان فعالان اقتصادی و کارآفرینان داخلی، توانمندان این عرصه و از سازندگان تمدن کشور هستید که میتوانید نقش موثری در پیشرفت و سازندگی کشور داشته باشید و بدانید ما همواره در کنار شما هستیم.
رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه باید درک تولید در کلاس و تراز جهانی را داشته باشیم، افزود: بیشتر شما دانش بنیان هستید و این استعداد در شما وجود دارد که در تراز جهانی حرکت کنید و افق خود را از همین حالا، بازارهای بینالمللی قرار دهید.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه باید در دهه پنجم انقلاب با تعامل و هم افزایی افزونتر در عرصه اقتصادی خوب عمل کنیم، گفت: کشور ما دارای توانمندیهای بالایی در حوزه تولید و سازندگی است و اگر تعامل شرکتهای اقتصادی داخلی و رسانه ملی گستردهتر شود، میتوانیم در دهه آینده به جایگاه یک کشور پیشرفته صنعتی با تراز بالای جهانی دست یابیم.
وی افزود: امروز تحریمهای اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران با وجود محدودیتها میتواند برای ما فرصت ساز باشد تا از حصار این موانع عبور کنیم و به خودباوری و پیشرفت اقتصادی دست یابیم.
دکتر علی عسکری با قدردانی از تلاشها و فعالیتهای انجام شده در شبکه ایران کالا و سایر معاونتها و شبکههای سراسری، استانی، رادیویی و تلویزیونی تأکید کرد: باید علاوه بر شبکههای داخلی، از طریق شبکههای برونمرزی رسانه ملی نیز به تولید برنامه و تبلیغ کالای ایرانی بپردازیم تا صادرات کشور افزایش پیدا کند.
وی افزود: امسال ۱ میلیون ثانیه در شبکههای ملی برای کالای ایرانی تبلیغ رایگان انجام شد و از این پس کسانی که کالای ایرانی تولید میکنند به میزانی که حقوق میدهند برایشان تبلیغ رایگان میکنیم.
رئیس رسانه ملی گفت: هرچند نامگذاری «حمایت از کالای ایرانی» مربوط به امسال بود، ولی ما آن را رها نمیکنیم و کمیتهای دائم و مشترک با شما تولیدکنندگان و کارآفرینان برای ادامه حمایت از تولیدات و کالای ایرانی تشکیل میدهیم تا این حرکت مهم و اثرگذار در دهه آینده نیز ادامه یابد.
رئیس سازمان صداوسیما درباره رفع خلأهای قانونی برای حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان تأکید کرد: رسانه ملی آمادگی دارد تا با همافزایی میان دولت، مجلس و کارآفرینان نقشی ویژه در تصویب قانونی محکم داشته باشد که تمام و کمال از تولیدکنندگان حمایت و موانع موجود را رفع کند.
وی افزود: آن قانون باید به گونهای باشد که هر کسی به هر نحوی چوب لای چرخ تولید کننده در هر مرحله از کار گذاشت بیدرنگ به قوه قضاییه معرفی شود و این بهترین نوع حمایت از تولیدکنندگان ماست.
دکتر علی عسکری سال آینده را سالی مهم در آغاز گام دوم انقلاب دانست و افزود: در سال آینده باید دست به دست هم، در مسیر رونق کسب و کار و عرصه تولید تلاش کنیم و رسانه ملی با همه وجود در این راه در کنار شما تولید کنندگان و کارآفرینان خواهد بود.
رسانه ملی حامی تولید ملی است
وزیر صنعت، معدن و تجارت با قدردانی از رسانه ملی به عنوان یکی از حامیان تولید ملی گفت: من شبکه ایران کالا را متعلق به خودمان میدانم و قبل از تاسیس آن نیز با هم همفکری داشتیم و استقبال کردیم.
رضا رحمانی افزود: انتظار داریم این جهتگیری را همه شبکهها و همه برنامههای صدا و سیما داشته باشند که من میدانم آقای علی عسگری نیز برنامه اصلی شان همین است.
وی با بیان اینکه ما به دنبال حل مشکلات هستیم، گفت: در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، دشمن از اردیبهشت نخستین تحریمها را آغاز کرد که متعلق به حوزه صنعت بود و عمدتاً صنایع پتروشیمی، خودرو، فلزات اساسی، آلومینیوم، مس، قطعات و الی ماشاالله در آن وجود دارد؛ این تهاجم با جنگ روانی و رسانهای نیز همراه است.
رحمانی افزود: اما با همه این سختیها خوشبختانه امروز دشمن شکست خورد و کارخانجات ما تعطیل نیست، بنده آمار دارم و همه را میتوانم رشته به رشته بگویم؛ میتوانم اعلام کنم در کدام حوزهها افت تولید داشتهایم و کجا شاهد افزایش بوده ایم، ولی اینکه امروز ما هستیم و اکثر دوستان با روحیه و انگیزه صحبت میکنند همه ناشی از رشد است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما امسال ۵ هزار و ۴۶۲ واحد پروانه بهره برداری صادر کرده ایم یعنی اینها واحدهای جدیدی هستند که وارد عرصه تولید شدند، آن هم فقط در حوزه وزارت صنعت، چون وزارت جهاد نیز بخشی از آن را در بر میگیرد و ۵.۷ درصد رشد داشته ایم.
وی افزود: همچنین ۹۳ هزار و ۹۵۳ نفر اشتغال ایجاد شده است، در همین سال تهاجم اقتصادی ۱۵.۷ درصد جواز ثبتهای ما رشد داشته است، این نشان میدهد که مردم برای فعالیتهای اقتصادی انگیزه داشته اند، در کشف معدن ۴.۵ درصد رشد داشته ایم، همچنین در حوزه مصرف برق صنعتی ۷.۱ رشد داشته ایم؛ اینها نشان میدهد که ما هستیم و تولیدکنندگان ما هستند و باید دستشان را بوسید.
رحمانی گفت: منتهای مراتب شاهبیت برنامه ما امروز حفظ تولید موجود است، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند حفظ وضع موجود و تولید کارخانجات و اشتغال جهاد است، این موضوع محور برنامههای ما شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از مشکلات اجتناب ناپذیر است و برخی درگیر حوزههای دیگر است، یکی از راهکارها عبور از شرایط فعلی و تحریم است و دیگری تسهیل امور است و راه دیگر، توان خود بخش خصوصی است که به صورت تشکل پای کار بیاید، در جنگ نیز ما همینطور بودیم تا بسیج نیامده بود چهره جنگ عوض نشده بود، وقتی مردم آمدند چهره جنگ عوض شد و ما پیروز شدیم، وزارت صنعت خدمتگزار شماست و ما ۳ میلیون واحد صنفی داریم که باید برای همه برنامه بگذاریم.
ایران کالا، شبکه اختصاصی کالای ایرانی
مدیر شبکه ایران کالا نیز در این نشست با بیان اینکه یک سال از شعار حمایت از کالای ملی میگذرد، گفت: هدف از راهاندازی شبکه ایران کالا حمایت از کالای ایرانی و تولید کنندگان ایرانی بود.
اردشیر زابلی زاده افزود: دیگر شبکههای رسانه ملی نیز در این زمینه فعالیتهای زیادی کرده اند و بیش از ۲ هزار و ۲۴۹ ساعت برنامه ساختهاند.
نشست هم اندیشی و تجلیل از تولیدکنندگان کالاهای ایرانی در مرکز همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
در این مراسم که دکتر علیعسکری رئیس رسانه ملی، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه ایران کالا، حمید شاه آبادی معاون صدا و جمع کثیری از تولید کنندگان کالاهای ایرانی حضور داشتند، صاحبان صنایع مختلف به بیان دیدگاههایشان پرداختند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد